Radikal-çevrimiçi Ana Sayfa | İnsan | Yaşam | Türkiye | Politika | Yorum | Dış Haberler | Ekonomi | Borsa/Finans | Spor | Kültür/Sanat | Arka Sayfa | Yazarlar

29 Mart 2000

Eğitimde 'bakalorya'

Dünyada 90 ülkedeki 700 okulda uygulanan ve Türkiye'de 1994 yılında Özel Koç Lisesi'nde hayata geçirilen Uluslararası Bakalorya Programı, bireyin bütün olarak gelişimini hedefliyor
Haber ResmiÖZGÜR GÖKMEN
İSTANBUL - Türkiye'de ilk kez 1994 yılında Özel Koç Lisesi'nde uygulanan ve öğrencilere yurtdışında sınavsız öğrenim görme fırsatı tanıyan Uluslararası Bakalorya (IB) programı eğitimde yeni bir dönem açtı. Özel okullarda giderek yaygınlaşan IB programıyla öğrenciler ABD, Kanada, İngiltere, Fransa, Almanya gibi ülkelerde eğitim şansına kavuşuyor.
Eleştirel düşünce becerileri, kültürlerarası farklılık ve zenginliklerin kavranması ve bireyin bütün olarak gelişimini hedefleyen program 90 ülkede, 700 okulda uygulanıyor. Herhangi bir modele bağlı olmaksızın uygulanan IB programı, uluslararası bir diploma alınmasıyla tamamlanıyor.

Sınavsız üniversite
İlköğretim, ortaöğretim ve lise öğrenimini kapsayan üç ayrı programa sahip olan bakalorya sistemi Türkiye'de yalnızca liselerde, son iki yılda uygulanıyor. Milli Eğitim müfredatına ek bir program olan IB programından, öğrenmeye hevesli bütün öğrenciler yararlanabiliyor. Öğrenciler, IB diplomasıyla Türkiye, İspanya, Yunanistan dışındaki ülkelerde, matematik ve İngilizceden yeterli görüldükleri takdirde üniversitelere de sınavsız girebiliyor.
Uluslararası Bakalorya Organizasyonu Başkan Yardımcısı Dr. Ian Hill, liselerde uygulanan 'diploma programı'nın, eleştirel düşünce ve araştırma becerileri, global bakış açısı, bireyin bir bütün olarak algılanması ve yaşam boyu öğrenme gibi ilkeleri taşıdığını söyledi. Ortaöğretimde 11-16 yaşlarındaki öğrencilere uygulanan programda matematik, fen bilimleri gibi ana derslerin yanında sosyal alanda da birtakım bilgilerin öğretildiğini belirten Hill, "Öğrenciler yaratıcılıklarını kullanarak neyi nasıl öğreneceklerini kavrıyor" dedi.

Kendi kendini sorgulama
Ortaöğretim programında toplum hizmetinin verildiğine dikkat çeken Hill, öğrencilerin hafta sonlarını yaşlılara, sokak çocuklarına, zihinsel özürlülere yardım ederek geçirdiğini ifade etti. Üçüncü programın 3-11 yaşlarındaki çocukları kapsadığını açıklayan Hill, bu programla çocuklara soru sormayı, çevrelerini tanımayı öğrettiklerini kaydetti. Hill, 'Biz kimiz?', 'Nasıl organize olmalıyız?', 'Kendimizi nasıl ifade ederiz?', 'Biz zaman ve yer olarak neredeyiz?' gibi doğa bilimleri, dil, tarih, coğrafya konularını içeren sorularla programın şekillendiğini dile getirdi.
Hill, "Koç Özel Lisesi önderliğinde hazırlanan Türkçe sosyal bilimler programı Uluslararası Bakalorya Programı'nın bir parçası olacak. Böylece bu programı takip eden dünyanın çeşitli okullarındaki öğrenciler, Türk kültürünü ve Türkiye'yi yakından tanıma fırsatı bulacak" dedi. Üye okullar arasında öğrenci ve öğretmen değişikliği yapılabildiğine dikkat çeken Hill, Norveç'teki bir öğrencinin istemesi halinde Güney Afrika'da öğrenim görebileceğini anımsattı.
Bakalorya programının olduğu her okulda aynı müfredatın uygulandığını belirten Hill, sınavların merkezi bir sistemle değerlendirildiğini ve öğrencilerin İngilizce, İspanyolca, Fransızca gibi dillerden birini tercih ederek öğrenim gördüğünü söyledi. Koç Özel Lisesi'nde IB programına alınan ve Harvard Üniversitesi'ne kabul
edilen Mehmet Önal, iki yılda 150 saat ders gördüklerini, programın yararlı olduğunu söyledi. IB'nin apayrı bir sistem olduğunu vurgulayan Önal, "IB'de bir formülün önce ve sonrasını çözümlerle ortaya koyuyoruz. Amaç en kısa zamanda en çok soruyu çözmek değil. Mesela okuduğumuz üç ayrı kitabı birleştirerek bin 500 kelimelik bir eleştiri yazıyoruz" dedi.
Yale Üniversitesi'ne kabul edilen Melis Metiner de derslerde değişik kültürler hakkında bilgi edindiklerini ifade etti. Koç Lisesi ikinci sınıf öğrencisi Zeynep Saygın ise, CAS (yaratıcılık, hareket, hizmet) çalışmalarında bulunduklarını anlattı. CAS programıyla öğrenilenlerin hayata uygulanabildiğini söyleyen Saygın, "Hafta sonunu yaşlılara, sokak ve kimsesiz çocuklara yardım ederek geçiriyoruz" diye konuştu.

Dengeli eğitim
Vehbi Koç Vakfı Koç Özel Lisesi Müdürü Jale Onur, IB diplomasını alan bir öğrencinin dengeli bir eğitim gördüğünü ve yükseköğrenim standardına ulaştığını belirtti. Onur, son üç yılda 112 öğrencinin IB programından yararlandığını ve 89 kişinin diplomaya hak kazanarak yurtdışında eğitim gördüğünü söyledi. İstanbul Milli Eğitim Müdürü Ömer Balıbey ise, IB programını desteklediklerini ancak devlet okullarında uygulanması için şimdilik herhangi bir girişimin olmadığını açıkladı.

IB programının uygulandığı okullar
l Bilkent Hazırlık Okulu

  • British International School
  • Özel Doğuş Okulları
  • Özel Eyüpoğlu Koleji
  • Ted Ankara Koleji
  • Koç Özel Lisesi
  • MEF Okulları
  • Özel Yüzyıl Işıl Lisesi
  • İstanbul Community School

    Kimler katılabilir?

Yoğun ve devamlı bir çalışma temposuna ayak uydurabilecek kapasiteye sahip, öğrenmeye hevesli ve kendisini keşfetmekten korkmayan her öğrenci katılabilir. İyi bir İngilizceye sahip olmak, programın büyük bir bölümü İngilizce olduğu için, avantajdır. IB programı için alan seçiminde alan dersleri için okulların belirlediği not barajı uygulanır.
İngilizce dersinden geçemeyen ya da yüzde 60'tan daha düşük bir başarı
oranı tutturan öğrenciler ise IB'ye katılamaz. Ayrıca fen alanında IB programına katılmak isteyen öğrencilerin de fen grubu derslerinden en az yüzde 60'lık bir ortalamaya sahip olması gerekir.


Radikal internet baskısında yer alan tüm metin, resim ve benzeri içeriğin hakları Doğan Gazetecilik A.Ş.'ye aittir. Hiçbir şekilde basılı ya da elektronik bir ortamda (CD, Internet vs.) kaynak gösterilse bile izin alınmadan kullanılamaz.