"Maketten satılan konutların yüzde 60'ı ayıplı" iddiası

"Maketten satılan konutların yüzde 60'ı ayıplı" iddiası
"Maketten satılan konutların yüzde 60'ı ayıplı" iddiası
- TÜSODER Emlak Komisyonu Başkanı Kolçak: "Satıcının taahhüt ettiği, tüketicinin maket üzerinden beğenip anlaştığı konutları teslim alanların yüzde 60'ı, eksik, kusurlu, ayıp imalat nedeniyle kötü işçilik, kalitesiz malzeme kullanımı, ses, su ve ısı yalıtımı problemleri, çatı sorunları, çatlayan sıva, çalışmayan asansör gibi problemler yüzünden mağduriyet yaşıyor" - "Zamanında konutunu teslim alamayanların oranı ise şikayetler arasında ikinci sırada"

BALIKESİR (AA) - ZAFER AKPINAR - Tüketici Sorunları Derneği (TÜSODER) Emlak Komisyonu Başkanı Hatice Kolçak, satıcının taahhüt ettiği, tüketicinin sadece maketini görerek anlaştığı konutları teslim alanların yüzde 60'ının, eksik, kusurlu, ayıp imalat nedeniyle kötü işçilik, kalitesiz malzeme kullanımı, ses, su ve ısı yalıtımı problemleri, çatı sorunları, çatlayan sıva, çalışmayan asansör gibi problemler yüzünden mağduriyet yaşadığını ileri sürdü.

Kolçak, AA muhabirine yaptığı açıklamada, inşaat sektöründe maketten konut satışı büyümeye devam ederken 28 Mayıs 2014'te yürürlüğe giren giren yeni Tüketici Kanununa rağmen ev satın alan tüketicilerin şikayet ve mağduriyetlerinin arttığını savundu.

Vatandaşların bir bölümünün konutlarını zamanından çok sonra veya hiç teslim alamamaktan yakındığını dile getiren Kolçak, "Bir kısmı da konutunu teslim almış olmakla beraber eksik ve kusurlu olmasından dolayı bir çok sorunla uğraşmak zorunda kalıyor" ifadesini kullandı.

İnşaat firmalarının, satışı bitirdikten sonra adeta ulaşılmaz olduğunu ve satış sonrası yeterli hizmeti vermediğini ileri süren Kolçak, şöyle devam etti:

"Hatalı imalat, kusur, ayıplı teslim gibi problemlerle karşılaşan tüketici evi teslim aldıktan sonra taşınmak ve yerleşmek için adeta eziyet çekiyor. Neredeyse ev aldığına pişman olan vatandaş yaşadığı sorunlar yüzünden tam hayalini kurduğu eve kavuştum derken hem aile içi problemleri artırıyor hem de sıkıntılar nedeniyle psikolojik problemler yaşıyor. Maketten satışı yapılan konutların yüzde 60'ı ayıplı teslim ediliyor. Satıcının taahhüt ettiği, tüketicinin maket üzerinden beğenip anlaştığı konutları teslim alanların yüzde 60'ı eksik, kusurlu, ayıp imalat nedeniyle evi teslim aldıktan sonra eksik ya da kötü yapılmış işçilik, kalitesiz malzeme kullanımı, ses, su ve ısı yalıtımı problemleri, eksik çevre düzenlemesi, sosyal tesislerin taahhüt edildiği gibi yapılmamış olması, akan-kokan banyolar, çatı sorunları, otoparka su basması, çatlayan sıva, çalışmayan asansör gibi benzer problemler yüzünden mağduriyet yaşıyor."

- "Tüketici, zamanında başvurusunu yapamıyor"

Tüketici Kanunu uyarınca yüklenicinin, 5 yıl tüm bunlardan sorumlu olduğunu belirten Kolçak, "Ne var ki yeterli olmayan zaman, ' Bugün  yarın yaparız' diye oyalayan müteahhide karşılık iyi niyetli yaklaşan vatandaşlar, zamanında başvurusunu yapamadığı için maddi ve manevi kayıplarla karşı karşıya kalıyor" dedi.

Konutun sözleşmede belirtilmiş tarihte bitirilmemesi, yani geç teslim edilmesinin ise başka bir mağduriyet yaşattığına dikkati çeken Kolçak, "Zamanında konutunu teslim alamayanların oranı ise şikayetler arasında ikinci sırada. Planlamasını konutun teslim tarihine göre yapan tüketici, sözleşmede vadedilen zamanda teslim edilmeyen konutlar yüzünden mağdur oluyor. Kirada oturuyor ise maddi kayıplar yaşanıyor, okuyan çocukların okulları, iş yerlerinde sıkıntılar yaşanıyor ve bütçesini evini teslim alacağı tarihe göre yapan tüketici, hesapta olmayan kira giderleri ödenmek zorunda kalıyor" diye konuştu.

Kolçak, art niyetli müteahhitlerin maket projelerinden ev beğenip sonradan kandırıldığını, dolandırıldığını anlayan tüketicilerin de bulunduğunu ifade ederek, bu konudaki şikayetlerin ise üçüncü sırada geldiğini anlattı.

- Tüketicilerin mağduriyeti önlemek için yapması gerekenler

Tüketici Kanununun tüm yönetmeliklerinin en geç 28 Kasım'a kadar yayımlanması gerektiği bilgisini veren Kolçak, bu düzenlemenin, maketten konut alanlara önemli haklar getirdiğini bildirdi.

Hatice Kolçak, tüketicilerin, geç konut teslimlerinde inşaat firmasıyla yaptığı sözleşmede yazan cezai şartları devreye sokması gerektiğine değinerek, "Eksik ve ayıplı teslimlerde mümkünse noterden ya da iadeli taahhütlü veya faks yoluyla ihtar gönderilmelidir. İhtar ile giderilemeyen ayıp, eksik veya kusurlar için Tüketici Mahkemesine başvurulmalı, ayıpların tespiti ve giderilmesine karar verilmesini tüketici talep etmelidir. Konut alacaklar, 28 Kasım'dan itibaren karşılaştıkları ayıplı konutlarda 6 ay içinde satıcıya bildirim yapar ise misli ile değiştirme ya da faiziyle bedelini isteme hakkına sahip olacak" diye konuştu.