Uzmanlarından kadınlara sağlıklı beslenme önerileri

Uzmanlarından kadınlara sağlıklı beslenme önerileri
Uzmanlarından kadınlara sağlıklı beslenme önerileri
- Acıbadem Üniversitesi Beslenme ve Diyetetik Bölüm Başkanı Prof. Dr. Baş: "Dünyada 'zayıflatma' anlamında süper bir besin yok. Bulunsaydı, ABD'de her 10 kişiden 8'i, Türkiye'de de 6'sı obez olmazdı" - Yakın Doğu Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Kurucu Dekanı Prof. Dr. Yücecan: "Günlük beslenmede, besin çeşitliliğine önem vermek gerekir. Dengeli beslenme için mutlaka yeterli miktarda yağ tüketilmelidir"

BALIKESİR (AA) - Acıbadem Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Beslenme ve Diyetetik Bölüm Başkanı Prof. Dr. Murat Baş, dünyada "zayıflatma" anlamında süper bir besin olmadığını belirterek, "Bulunsaydı, ABD 'de her 10 kişiden 8'i, Türkiye 'de de 6'sı obez olmazdı" dedi.

Balıkesir Büyükşehir Belediyesi ve Karesi Belediyesi tarafından düzenlenen, "Balıkesir Soruyor, Beslenme Uzmanları Cevaplıyor" konulu toplantıya katılan Baş ile KKTC'nin Yakın Doğu Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Kurucu Dekanı, Beslenme ve Diyetetik Bölümü Kurucu Başkanı Prof. Dr. Sevinç Yücecan, kadınlara düzenli ve sağlıklı beslenme konularında önerilerde bulundu.

Prof. Dr. Baş, beslenmenin, açlık duygusunu bastırmak veya sadece karın doyurmak olmadığını belirterek, büyüme ve gelişmenin sağlanması, yaşamın sürdürülmesi ve sağlığın korunması için gerekli olan enerji ve besin ögelerinin vücuda yeterli miktarda alınması gerektiğini söyledi.

Kamuoyunda uzman olmayan kişilerin paylaştığı görüşlerle "Nasıl beslenmeliyiz" sorusunun cevabının aranır hale geldiğini vurgulayan Baş, şöyle konuştu:

"Birinin 'iyi' dediğine diğeri 'kötü' diyor. Yanlış ve çelişkili bilgiler, tüketicilerin kafasını karıştırıyor. Yaşamın her evresinde bedensel ve zihinsel yönden sağlıklı olmak ve sağlığı devam ettirmek, yeterli ve dengeli beslenmeyle mümkündür. Sağlıklı beslenmede sabah kahvaltısı çok önemlidir. Kahvaltı edilmediğinde kan şekeri düzeyi bozulur ve enerji azalır, ruh hali değişir. Beyin yeterince konsantre olamaz. Öğle yemeği de sağlıklı olmalıdır. Yemeğe bir kase çorbayla başlamak hem sindirimi kolaylaştırır hem de tokluk hissi verir. Geleneksel çorbalar ve hazır çorbalar kullanılabilir. Hazır çorbanın üretim mantığı, ev yapımı tarhanadan farklı değildir. Salata, ızgara veya fırınlanmış et, tavuk, balık, kuru baklagil yemekleri de tüketilmelidir. Ayrıca yağ alımındaki dengeyi sağlamak açısından, yemeklerde bitkisel sıvı yağlar ve yumuşak margarin tercih edilebilir."

Hiçbir besinin sağlıklı yaşamı sürdürme adına tek başına yeterli olmayacağını, bazı besinlerin zayıflattığına yönelik inanışın yanlış olduğunu savunan Prof. Dr. Murat Baş, "Maydanoz suyu ya da ılık su içme, aç karnına çörek otu tüketme, greyfurt veya limon suyu içmenin zayıflattığı söyleniyor. Bunlara inanmayın. Dünyada 'zayıflatma' anlamında süper bir besin yok. Bulunsaydı, ABD'de her 10 kişiden 8'i, Türkiye'de de 6'sı obez olmazdı" ifadesini kullandı.

- "Dengeli beslenmede yağ da çok önemli"

Prof. Dr. Sevinç Yücecan ise sağlıklı beslenme için günde 3-5 porsiyon sebze, 2-4 porsiyon da meyve tüketilmesi gerektiğini ifade ederek, bunların da en az iki porsiyonunun yeşil yapraklı sebzeler, portakal ve limon gibi turunçgiller olması önerisinde bulundu.

Bazı araştırmaların, sebze ve meyve tüketimi ile kardiyovasküler hastalıklar, bazı kanser türleri, inme, alzheimer hastalığı ve katarakt riskinin azalması arasında kuvvetli bir ilişki olduğu­nu gösterdiğine değinen Yücecan, şunları kaydetti:

"Günlük beslenmede, besin çeşitliliğine önem vermek gerekir. Dengeli beslenme için mutlaka yeterli miktarda yağ tüketilmelidir. Yağ, eşit miktarlardaki karbonhidrat ve proteinlerin iki katından daha çok enerji verir. Böylece vücut en ekonomik şekilde enerji gereksinimini yağlardan sağlayabilir. Elzem yağ asitleri ve yağda eriyen vitaminler (A, D, E, K) vücuda ancak yağ ile alınır. Özellikle 'antioksidan' özelliği taşıyan bileşenler, yağsız ortamda emilmez. Ayrıca, bazı hormonların yapımı için yağ elzemdir. Dengeli beslenmek için her gün önerilen düzeylerde bitkisel sıvı yağlar ve yumuşak margarin kullanılabilir. Kolesterol hayvansal ürünlerde bulunur. Bitkisel kökenli hiçbir üründe kolesterol yoktur. Margarinler de bitkisel yağlardan yapıldıkları için kolesterol içermez."

Yumurta sarısının sanıldığı gibi kan kolesterolünü yükseltmediği bilgisini de veren Prof. Dr. Sevinç Yücecan, özel­likle et yemeyenlerin, tahıl ve sebze yemeklerinin yanında günde bir yumurta tüketebileceğini sözlerine ekledi.