"Zeytinyağındaki fiyat artışı tesadüfidir"

"Zeytinyağındaki fiyat artışı tesadüfidir"
"Zeytinyağındaki fiyat artışı tesadüfidir"
- Tariş Zeytin ve Zeytinyağı Tarım Satış Kooperatifleri Birliği Başkanı Çetin: "Bu, değerini bulmuş olmanın getirdiği planlı bir artış değil çünkü İspanya'da zeytinyağı rekoltesi çok az" - "Keşke İspanya'nın üretiminin bol olduğu yılda da Türkiye'deki zeytinyağı üreticisi yine memnun olsa. İspanya'da, diğer ülkelerde rekolte bol olduğu zaman acaba Türkiye'de zeytinyağının seviyesi ne olacak? İşte bu sorunun cevabını bulamıyoruz"

BALIKESİR (AA) - HAKAN FİRİK - Tariş Zeytin ve Zeytinyağı Tarım Satış Kooperatifleri Birliği Başkanı Cahit Çetin, bu sezon zeytinyağındaki fiyat artışının tesadüfi olduğunu belirterek, "Bu, değerini bulmuş olmanın getirdiği planlı bir artış değil çünkü İspanya'da zeytinyağı rekoltesi çok az" dedi.

Çetin, AA muhabirine yaptığı açıklamada, bazı ülkelerde yaşanan rekolte düşüklüğünün etkisiyle Türk zeytin üreticisinin bu yıl biraz para kazandığını, emeğinin karşılığını alabildiğini söyledi.

Türkiye 'nin geleceğe dönük zeytinyağı üretim ve tüketimindeki en büyük tehdidin, üreticisinin emeğinin karşılığını alamaması olduğunu vurgulayan Çetin, şöyle konuştu:

"Bir eksiklik var. Zeytinyağındaki fiyat artışı tesadüfidir. Bu, değerini bulmuş olmanın getirdiği planlı bir artış değil çünkü İspanya'da zeytinyağı rekoltesi çok az. Bu ülkede geçen yıl gerçekleşen 1 milyon 700 bin tonun yarısı, aşağı yukarı 800 bin ton civarında. Dünya üretiminin yarısını ürettiğini düşünürsek İspanya'nın, Türkiye'nin bundan etkilenmesi kaçınılmazdı. Dolayısıyla etkilendi. Komşu ülkelerde de yeteri kadar zeytinyağı yok. Bu bakımdan da birbirini destekleyen unsurlar, üreticiye artı değer olarak döndü. Seneye bu fiyat artışının ya da üreticinin kazancının korunması için ülke politikalarının daha özenli uygulanması gerekiyor. Türkiye'de zeytinyağı fiyatlarının artmasını temin edecek tesadüfler olmamalı. Yani bunlar bir projeyle gerçekleştirilmeli. Ülkenin zeytinyağı politikası, iç pazarda tüketim, dış pazarda kendi markamızla yerleşebilmemiz çok önemli."

- "Tüketicinin bütçesine uygun politika geliştirilmeli"

Çetin, Türkiye'nin yıllık 700 bin ton zeytinyağı üretimi hedeflendiğini ve bu doğrultuda çok ciddi yatırımlar yapıldığını dile getirdi.

Söz konusu yatırımları başından beri desteklediğini anlatan Çetin, "Buna karşın Türkiye'nin pazarlama politikasının yeterli olduğunu söyleyemeyiz; işte sorun burada. Keşke İspanya'nın üretiminin bol olduğu yılda da Türkiye'deki zeytinyağı üreticisi yine memnun olsa. İspanya'da, diğer ülkelerde rekolte bol olduğu zaman acaba Türkiye'de zeytinyağının seviyesi ne olacak? İşte bu sorunun cevabını bulamıyoruz. Bence doğru politikayı uygulamak lazım. Dışarıda pazar, içeride tüketim artışını sağlamak ve bu ülkenin değerlerini kendi halkımıza tükettirmek, mevcut sorunları çözecektir" ifadesini kullandı.

Cahit Çetin, tüketicinin bütçesine uygun bir fiyat politikası uygulanması gerektiğini vurguladı.

Bunu sağlamak için önerilerde bulunan Çetin, "Üreticiden, tüketiciyi desteklemesini bekleyemeyiz. O zaman ne yapmamız lazım? Devlet üreticiye beklentisi kadar, ihtiyacı kadar prim vererek zeytinyağının bol olmasını sağlamalı. Yüzde 8 Katma Değer Vergisi (KDV) gibi eklentiler belli zamanlarda sıfıra indirilerek tüketicinin daha uygun fiyatta zeytinyağı tüketmesi sağlanabilir. Bu, 700 bin ton hedefe uygun bir şekilde politika üretmek anlamına geliyor" diye konuştu.


    ETİKETLER:

    Dünya

    ,

    İspanya

    ,

    Türkiye

    ,

    KDV

    ,

    Politika

    ,

    Pazar

    ,

    Tarım

    ,

    Para

    ,

    Prim

    ,

    ülke

    ,

    sezon

    ,

    komşu

    ,

    zaman