Akfen Holding ve TAV Havalimanları Yönetim Kurulu Başkanı Akın:

Akfen Holding ve TAV Havalimanları Yönetim Kurulu Başkanı Akın:
Akfen Holding ve TAV Havalimanları Yönetim Kurulu Başkanı Akın:
- "Bu 3'üncü havalimanının karşılığında, 'Atatürk Havalimanı'na 3'üncü pist yapılsın' diye çok uğraştık. Gerçekten çok çalıştık ve olmadık yerlerde, projeler, maketler hazırlattırdık ve bu da mümkündü" - "Tabii ki o da bir gün dolacaktı, tabii ki 3'üncü havalimanı bir gün lazım yani İstanbul'a bir havalimanı daha elbette lazım. Hiç bunda bir endişe yok ama yapılacak havalimanını, ben olsaydım, bu kadar büyük tutmazdım" - "Bursa'da Gemlik bölgesi, havalimanı için çok idealdi. Yenişehir'e havalimanı yapıldı, çok yanlış oldu... Bu havzada Atatürk Havalimanı ile koordineli çalışabilecek bir havalimanın, Marmara çanağında yapılması çok doğru olurdu"

BURSA (AA) - Akfen Holding ve TAV Havalimanları Yönetim Kurulu Başkanı Hamdi Akın,  Atatürk Havalimanı'na 3'üncü pistin yapılması ve kapasitesinin artırılması için çok uğraştıklarını belirterek, "Tabii ki o da bir gün dolacaktı, tabii ki 3'üncü havalimanı bir gün lazım yani İstanbul 'a bir havalimanı daha elbette lazım. Hiç bunda bir endişe yok ama yapılacak havalimanını, ben olsaydım, bu kadar büyük tutmazdım" dedi.

Akın, Uludağ Üniversitesi tarafından bir otelde düzenlenen "Bursa'da Markalaşma Yolunda Bir Adım Daha-İş Hayatında Yeni Projeler Üretmek-İnovasyon" konulu konferansta yaptığı konuşmada, TAV'ın, yurt içi ve dışında sağladığı başarılarla önemli bir insan kaynağını da yetiştirdiğini söyledi.

İstanbul'daki 3'üncü havalimanının muhtemelen kadrolarının da büyük ölçüde TAV'dan olacağını belirten Akın, "İstesek de istemesek de alacaklar. Yakında da duyarsınız zaten. Yani TAV'ın içinden mutlaka bir şekilde alıp, TAV ile kadrosunu oluşturacaklar ve orayı da TAV yapacak. TAV'ın kadroları yapacak. Çünkü başka insan kaynağı yok, o insan kaynağını biz yetiştirdik 10-15 sene içinde" ifadelerini kullandı.

Akın, Gürcistan'dan Arap Yarımadası'na, Kafkaslar'dan Balkanlar'a ve Avrupa'ya kadar uluslararası platformda hiç kimsenin, kendilerine rakip olamadığını vurguladı.

TAV İnşaat olarak dünyanın en büyük havalimanı inşaat şirketi olduklarını anlatan Akın, "Seçilmedik, olduk, elimizdeki taahhütlere göre. Şu anda gururla söylüyorum; TAV İnşaat, havaalanları konusunda dünyanın en büyük inşaat şirketidir" diye konuştu.

- "Bu nasıl düşünülmüyor, yapılmıyor anlamak mümkün değil"

Hamdi Akın, Bursa'da havayolu ulaşımında yaşanan sıkıntılara ilişkin bir soru üzerine, Bursa'nın lokasyon olarak hem şanslı hem de şanssız bir bölgede yer aldığına dikkati çekti.

Bursa'nın aslında " Türkiye 'nin en büyük hatası olan, master plansızlığın en güzel örneklerinden biri" olduğunu ifade eden Akın, Marmara Denizi'nin bir master planının bulunmamasının büyük bir eksiklik olduğunu savundu.

Akın, Bursa, Kocaeli ve Sakarya gibi illerin de bulunduğu bu bölgenin, gayrisafi milli hasılanın yüzde 50'sini ürettiğini ve fert başına düşen milli gelirin de Türkiye ortalamasının çok üzerinde olduğunu belirterek, "Buraya özel bir master planın geliştirilmesi, yapılması kaçınılmaz. Bu nasıl düşünülmüyor, yapılmıyor anlamak mümkün değil. Bursa'sız İstanbul, İstanbul'suz Bursa düşünülebilir mi Allah aşkına? Bursa ile İstanbul'un arasındaki bu koordinasyonsuzluğu hiç anlayamıyorum. Hele Yalova gibi güzel bir ilimiz var, şimdi İzmit geçişi yapılıyor, bunun getireceği korkunç bir avantaj var" diye konuştu.

- "Yenişehir'e havalimanı yapıldı, çok yanlış oldu"

Bursa'da havaalanı konusunda konuşmanın artık belki yersiz olduğunu dile getiren Akın, Londra'dan bir örnek vermek istediğini bildirdi. Akın, sözlerini şöyle sürdürdü:

"Londra'da 6 havalimanı var şu anda. Heathrow, Atatürk Havalimanı'ndan bir pist daha fazla, en büyüğü Heathrow. Yani Atatürk Havalimanı'na bir pist daha yapsak, oldu Heathrow... Şimdi bu havalimanlarının her biri de uluslararası uçuşa açık. Hepsi de saat gibi tıkır tıkır çalışıyor. Hepsinin de Londra'nın merkezine tren bağlantısı ya da karayolu bağlantısı var. Şimdi bizim böyle bir şeye ihtiyacımız var ve Bursa'da Gemlik bölgesi, havalimanı için çok idealdi. Yenişehir'e havalimanı yapıldı, çok yanlış oldu... Bu havzada Atatürk Havalimanı ile koordineli çalışabilecek bir havalimanının, Marmara çanağında yapılması çok doğru olurdu. O zaman Bursa da farklı çalışırdı, Yalova farklı olurdu. Şimdi İzmit geçişi açıldığında, muhteşem olurdu, cuk otururdu ve hala daha aslında da yapılamaz değil."

Gazipaşa Havalimanı'nda olduğu gibi dağ engellerinin aşıldığını ya da Ordu-Giresun Havalimanı'ndaki gibi deniz doldurularak havalimanı inşa edilebildiğini anlatan Akın, havalimanı yapmanın artık çok zor bir iş olmadığını vurguladı. 

- "İstanbul'a bir havalimanı daha elbette lazım"

Akın, İstanbul'daki 3'üncü havalimanına ilişkin bir soru üzerine, burayı da TAV çalışanlarının yapacağını, başka türlüsünün macera olacağını öne sürdü. Akın, şunları kaydetti: 

"Bu 3'üncü havalimanının karşılığında, 'Atatürk Havalimanı'na 3'üncü pist yapılsın' diye çok uğraştık. Gerçekten çok çalıştık ve olmadık yerlerde, projeler, maketler hazırlattırdık ve bu da mümkündü. Bunun için o kadar çok uğraştık ki Türk Hava Yolları (THY) da öyle istiyordu. THY ile bir hayli emek sarf ettik ve Atatürk Havalimanı'nın 100-120 milyon yolcu/yıla çıkartılabilmesi için. Tabii ki o da bir gün dolacaktı, tabii ki 3'üncü havalimanı bir gün lazım yani İstanbul'a bir havalimanı daha elbette lazım. Hiç bunda bir endişe yok ama yapılacak havalimanını, ben olsaydım, bu kadar büyük tutmazdım. Yani daha yapılabilir tutardım, daha yapılabilir ölçekte, daha basit, Atatürk Havalimanı'nın köpüğünü, orada oluşan köpüğü, kapasite fazlasını bu tarafa alırdım. Ondan sonra yavaş yavaş bu havalimanını zaman içinde büyütürdüm, bir kerede değil... Arsasını büyük tutmakta hiçbir mahsur yok ama daha kolay daha yapılabilir, daha ulaşılabilir bir hedef olurdu."

- "Atatürk Havalimanı'na yeni terminal yapıyoruz"

Yeni havalimanının maliyetine işaret eden Akın, "Tabii 10 milyar avroluk bir şeye çıktığınız zaman, bir kere ihaleye geren adam sayısı az oluyor, rekabeti kısıtlıyorsunuz, 2-3 firma ortaya çıkıyor, onların arasında kalmış oluyor" görüşünü savundu.

Akın, bunları eleştiri olsun diye değil, artık olup bittiği için anlattığını belirtti.

Havalimanı yapımının finansmanına değinen Akın, şöyle konuştu:

"Bu kadar büyük parayı bir seferde bulmak çok zor. Buna bir öz kaynak da gerekir. Yani ne kadar finansman bulursanız bulun, bu rasyo hiçbir zaman yüzde 20-80 oranın altına düşmez. Yani bunun her halükarda yüzde 20'si öz kaynak olmak zorunda, öz kaynak demek de cebinizdeki para demektir. Yani burada 2 milyar avro cebinizden para koymanız lazım bu projeye ki bankalar size 8 milyar avro kredi verebilsin... O nedenle o 2 milyar avro kimsede olmadığı için 5 kişi bir araya gelmek zorunda kalıyor. 5 kişi bir araya gelmek zorunda kaldığı zaman yönetim de kolay değil tabii, kaos da olabilir, anlaşma da olabilir ama olmayabilir de. Yani doğru yapılar ortaya çıkmıyor. Onun için çok büyük tutmak yerine daha ufak yapılsaydı ve zaman içinde büyüseydi, çünkü bir laf vardır bizim havacılıkta, 'Dünyada bitmiş havaalanı yok' deriz. Şimdi siz bu havalimanını yapsanız bitirseniz bile bitmemiş olacak. Mutlaka eksik, unuttuğunuz bir şeyler olacak."

Hamdi Akın, Atatürk Havalimanı'nın belki 70-80 senelik olduğunu ancak hala inşaatların sürdüğünü bildirdi. Akın, şu değerlendirmelerde bulundu: 

"Yani 8-9 yıl sonra belki terk edeceğiz, 7 sonra terk edilecek ama hala daha inşaat yapıyoruz. Yani 1-2 günlük kaos yaşanmasına bile tahammülü yok. Şimdi yeni terminal yapıyoruz biliyor musunuz Atatürk Havalimanı'na. 6 yılımız kalmış, 2021'de bırakacağız ama 90 milyon dolarlık yatırım yapıyoruz. Mecburuz çünkü terminal sıkışmaya başladı. Free Shop'ta huzur yok, insanlar birbirine çarpıyor, kuyruklar oluşmaya başladı, 'Aman canım şurada 6 yıl kalmış böyle gitsin, ne diye cebimizden şu kadar parayı harcayalım' diyebiliriz. Bu sözleşmesel hakkımız bizim ama TAV olarak bunu yapamayız işte. Marka yaratmış olmanın da böyle mahsurları var."