Çocuklar, dünyayı "oyun ve oyuncak"larla keşfediyor

Çocuklar, dünyayı "oyun ve oyuncak"larla keşfediyor
Çocuklar, dünyayı "oyun ve oyuncak"larla keşfediyor
- UÜ Eğitim Fakültesi Okul Öncesi Öğretmenliği Ana Bilim Dalı Başkanı Prof. Dr. Başal: "Oyunların, çocukların kişilik ve zihinsel gelişimlerinde, sosyal beceriler edinmesinde önemli bir yeri bulunuyor" - "Çocuk, oyun ve oyuncakları yoluyla çevresindeki dünyayı keşfediyor, araştırma ve merak duygusu artıyor"

BURSA (AA) - ELİF ÖZLEM ÇELİKLER - Uludağ Üniversitesi (UÜ) Eğitim Fakültesi Okul Öncesi Öğretmenliği Anabilim Dalı Başkanı Prof. Dr. Handan Asude Başal, oyunların çocukların kişilik ve zihinsel gelişimleri ile sosyal beceriler edinmesinde önemli yeri bulunduğunu belirterek, "Çocuk, oyun ve oyuncakları yoluyla çevresindeki dünyayı keşfediyor, araştırma ve merak duygusu artıyor" dedi.

Prof. Dr. Başal, AA muhabirine yaptığı açıklamada, çocukların özellikle 3-4 yaşlarında "ben merkezci" olduğunu söyledi.

Çocukların bu dönemde sahip oldukları hiçbir şeyi asla başkalarıyla paylaşmadığını vurgulayan Başal, şöyle konuştu:

"Oyun ortamında çocuk, verme, alma ve paylaşmayı yani çok önemli bir sosyal davranışı öğreniyor. Oyunların, çocukların kişilik ve zihinsel gelişimleriyle sosyal beceriler edinmesinde önemli bir yeri bulunuyor. Çocuk, oyun ve oyuncakları yoluyla çevresindeki dünyayı keşfediyor, araştırma ve merak duygusu artıyor. Dolayısıyla oyunların zeka gelişimine çok büyük katkısı var. Oyunlar aynı zamanda çocukların sosyal beceriler kazanmasında çok önemli bir rol oynuyor."

- Akıl oyunlarının çocuklardaki etkileri

Bursa'da, uzman psikolojik danışmanlar Volkan Tekdemir ve Mücahit Gültekin tarafından akıl oyunlarının çocuklardaki etkileri araştırıldı.

Araştırmanın sonuçlarıyla ilgili bilgi veren Tekdemir, arkadaşı Gültekin ile deneme grupları oluşturarak, akıl oyunlarının çocuklar üzerindeki etkilerini gözlemlemek amacıyla çalışmalar gerçekleştirdiklerini belirtti.

Olumlu sonuçlar elde ederek, değişik akıl oyunları geliştirmeye başladıklarını dile getiren Tekdemir, "Okul öncesi, drama ve matematik öğretmenleri ile iki psikolojik danışmandan oluşan ekibimizi kurduk. Dünya çapında üretilmiş oyunları inceledik ve bu oyunların mekanizmalarını ele alarak çeşitli Ar-Ge çalışmaları yaptık. Sonrasında da kendi oyunlarımızı ürettik" ifadelerini kullandı.

Tekdemir, geliştirdikleri 14 zeka oyununun 4-14 yaş grubundaki çocuklardaki etkilerini performans testleriyle ölçtüklerini ve bunların çocukların düşünme becerileri, sosyal yönleri ve duygusal dünyalarını geliştiren özelliklere sahip olduğunu gördüklerini anlattı.

- Strateji oyunu: "Taş-kağıt-makas"

Geliştirdikleri oyunlardan biri olan "taş-kağıt-makas"ın, 7 yaşından itibaren her yaşta çocuğun akıl yürütme, stratejik düşünme ve hafıza becerilerini geliştirmeyi amaçlayan bir strateji oyunu olduğuna dikkati çeken Tekdemir, şunları kaydetti:

"Oyunda, çocukların severek oynadıkları taş-kağıt-makas el oyununun güç dengeleri kullanıldı. Yani, taş makası kırar, makas kağıdı keser, kağıt da taşı sarar. Bu güç dengesine dayalı olarak her iki çocuk 3 taş, 3 kağıt ve 3 makas sembolünden oluşan taşları, sahaya yerleştirerek oyuna başlıyor. Oyunda ister oyun sahasına yeni bir taş eklenerek isterse oyun sahasında mevcut taşlardan biri oynatılarak hamle yapılabiliyor. Oyun esnasında, sahada taşınız kalmazsa henüz oyuna hiç sokmadığınız taşlarınız olsa bile oyunu kaybediyorsunuz."