Kurban Bayramı için beslenme önerileri

Kurban Bayramı için beslenme önerileri
Kurban Bayramı için beslenme önerileri
- Türk Diyabet, Obezite ve Beslenme Derneği Üyesi Dr. Kaya: - "Taze et serttir, çiğnemesi ve hazmı zordur. O nedenle bayramın ilk günü mümkün olduğu kadar parça et tüketiminden kaçınmak iyi olur. Özellikle bayramın ilk günü et tüketilecekse bunun kıyma olarak tüketilmesi daha doğru olur"

BURSA (AA) - Türk Diyabet, Obezite ve Beslenme Derneği Üyesi Dr. Ayça Kaya, sağlık bakımından özellikle Kurban Bayramı'nın ilk gününde kurban etlerinin kıyma olarak tüketilmesini önerdi.

Kaya, AA muhabirine yaptığı açıklamada, bayramda insanların beslenmeden kaynaklı sağlık sorunu yaşamamaları için uzmanların önerilerine uyması gerektiğini söyledi.

Uyarılara rağmen bayramlarda aşırı ve ağır yeme nedeniyle hastanelere başvuran hatta ölenler olduğunu belirten Kaya, alınacak basit önlemlerle bu olumsuzlukların yaşanmayacağını ifade etti.

Eti sağlıklı tüketme yöntemlerine değinen Kaya, şöyle devam etti:

"Bayramda mide problemleri yaşamamak ve kilo almamak için et ve et ürünlerini yakından bilmemiz gerekir. Genelde dana eti daha az yağlı bir ettir, sindirimi daha kolaydır. Özellikle çocuklara hazım açısından dana eti yedirilmesi daha iyi olur. Koyun eti daha yağlı olduğu için yüksek kolesterol, kalp  damar hastalığı olanlar daha az yağlı olan dana etini tercih etmeli. Ayrıca özellikle kavurma yapılırken etin içine iç yağı, kuyruk yağı, tereyağı gibi yağlar konulmamalıdır. Et, sadece kendi suyu ile pişirilerek kavurma yapılmalıdır."

Bayramda etin tüketim şeklinin de önemli olduğunu vurgulayan Kaya, taze eti hemen tüketmenin bazı sindirim sorunlarına yol açabileceği uyarısında bulundu.

Kaya, şunları kaydetti:

"Taze et serttir, çiğnemesi ve hazmı zordur. O nedenle bayramın ilk günü mümkün olduğu kadar parça et tüketiminden kaçınmak iyi olur. Özellikle bayramın ilk günü et tüketilecekse bunun kıyma olarak tüketilmesi daha doğru olur. Parça etin en az 24, mümkünse 36 saat dinlendirilmiş et olarak yenilmesi daha uygun olur. 48 saat içinde tüketilemeyecek miktardaki etler, buzdolabı poşetlerine 250-300 gramlık paketler halinde sarılarak daha sonra tüketmek üzere derin dondurucuya konulmalıdır."

Hazmı kolaylaştırmak için kurban etiyle bol limon eklenmiş salatanın iyi geleceğini anlatan Kaya, taze sıkılmış meyve suyunun da sindirime yardımcı olacağını sözlerine ekledi.

 

- " Kırmızı etin sindirimi zordur"

Balıkesir Halk Sağlığı Müdürü Dr. Hakkı Özçoban ise yaptığı yazılı açıklamada, özellikle şişmanlık, yüksek tansiyon, kalp damar, mide ve şeker hastalığı olan kişilerin bayramda beslenmelerine dikkat etmesi gerektiğini vurguladı.

Kırmızı etin, iyi kalite hayvansal protein, demir, çinko, fosfor, magnezyum mineralleri ile B12, B6, B1 ve A vitaminlerini içerdiğini aktaran Özçoban, şu bilgileri verdi:

"Kırmızı et, biyolojik değeri yüksek besin olmasının yanı sıra sindirimi zor bir besindir. Yeni kesilmiş hayvanların etlerindeki sertlik hem pişirmede hem de sindirimde zorluk oluşturur. Midede şişkinlik, hazımsızlık gibi sıkıntılara neden olur. Özellikle mide rahatsızlıkları çeken bireyler, eti 24 saat bekletmeden tüketmemelidir. Kurban etleri, büyük parçalar şeklinde değil, birer yemeklik olacak şekilde küçük parçalara ayrılarak buzdolabı poşetine veya yağlı kağıda sarılmalı ve buzdolabının buzluk kısmında veya derin dondurucuda saklanmalıdır. Bu şekilde hazırlanan etler, buzlukta eksi 2 derecede birkaç hafta, eksi 18 derece derin dondurucuda ise daha uzun süreyle saklanabilir. Etler kolaylıkla bozulabilen potansiyel riskli besinlerdir. Etlerin dondurulduktan sonra tekrar çözünmesi bazı 'mikroorganizmalar' için üreme ortamı oluşturur ve bu da sağlığımızı tehdit eder. Çözünen et hemen pişirilmeli ve tekrar dondurulmamalıdır. Bayramlarda da yeterli ve dengeli beslenme ilkelerine uymalı, porsiyon kontrolüne dikkat etmeli, besin çeşitliliğini sağlamak için diğer besin grupları olan 'süt grubu', 'ekmek grubu', 'sebze grubu' ve 'meyve grubu' ile aynı öğünde birlikte tüketmeye özen gösterilmelidir."