Servis kazalarının önlenmesinde "mesai saati değişikliği" önerisi

Servis kazalarının önlenmesinde "mesai saati değişikliği" önerisi
Servis kazalarının önlenmesinde "mesai saati değişikliği" önerisi
- Son günlerde öğrenci servislerinin yaptığı kazalar, dikkatleri yeniden bu sektöre çekerken yetkililer, kazaları önlemede en etkili yolun mesai saati değişikliği uygulaması olduğu görüşünde birleşiyor - Yurt genelinde son 20 günde Samsun'dan Konya'ya, Karaman'dan Denizli'ye öğrenci servis araçlarının yaptığı kazalarda 6 kişi öldü, 94 kişi yaralandı - Bursa Servis Aracı İşletmecileri ve Halk Otobüsçüleri Odası Başkanı Aydın: - "Amaç, kazaları en aza indirmekse öncelikle büyükşehirlerde mesai saati değişimi yapılmalıdır"

BURSA (AA) - BÜŞRA NUR ÖZCAN - UĞUR ULU - Yurt genelinde son günlerde öğrenci servislerinin karıştığı trafik kazaları dikkatleri yeniden bu sektöre yöneltirken yetkililer, bunları önlemede en etkili yolun mesai saati değişikliği uygulaması olduğuna inanıyor.

AA muhabirinin aldığı bilgiye göre, yurt genelinde son 20 günde Samsun, Konya, Karaman ve Denizli gibi illerde öğrenci servis araçlarının yaptığı kazalarda 6 kişi öldü, 94 kişi yaralandı.

Servis araçlarının karıştığı kazalar, özellikle "öğrencilerin güvenli biçimde evden okula, okuldan eve taşınıp taşınmadığı" sorusunu akıllara getirirken yetkililer, kazaları önlemede mesai saati değişikliği uygulamasının büyük rol oynayacağını ifade ediyor.

Bursa Servis Aracı İşletmecileri ve Halk Otobüsçüleri Odası Başkanı Sadi Aydın, servis araçlarının karıştığı kazaların en aza indirilmesi için mesai saatlerinde değişiklik yapılarak trafik yoğunluğunun azaltılması gerektiğini söyledi.

Söz konusu araçların güvenliğiyle ilgili son 5 yılda çok ciddi ilerleme katettiklerini, eski araçları can güvenliği ve konforu ön planda tutanlarla yenileyerek, "taşınan personel ve öğrencinin ne kadar önemli olduğu" bilincini esnafa aşıladıklarını dile getiren Aydın, öğrenci ve personelin hayatını, anne ve babaların üzülmemesini çok önemsediklerini ifade etti.

Aydın, mesai saatlerinde yapılacak düzenlemeyle hem trafiğin hem servis şoförlerinin hem de işe, okula giden herkesin rahatlayacağını savunarak, herkesin aynı anda bir yerlere ulaşmaya çalışmasının trafikte kargaşaya yol açtığını anlattı.

Mesai saati düzenlemesine gidilerek şoförlük mesleğini icra edenlerin evinden işine, okuluna gidenlerin geçiş zamanlarında 1,5-2 saatte değil de 15 dakikada ulaşmasının temin edilebileceğini bildiren Aydın, şunları kaydetti:

"Bu çok zor değil. İşe, okula gitmeden önce yaşadığınız bir saatlik trafik terörü, zaten ruh halinizi allak bullak ediyor. İşveren, sizden nasıl verim bekleyecek? Tabii kafasında hiçbir problemi olmayan sürücü de böylece direksiyonda trafik kurallarına önüne çıkacak her tür materyale daha fazla dikkat edecek. Bu modeli yerleştirelim, herkes huzur içinde işinden evine gidecek. Hal böyle olunca kaza riskimiz de en aza inmiş olacak. Her yönüyle kazanan biz olacağız. Amaç, kazaları en aza indirmekse öncelikle büyükşehirlerde mesai saati değişimi yapılmalıdır."

- "Haksız rekabet de önlenmeli"

"Komisyoncu" adı altında hiç yatırımı olmayan bazı oluşumların da denetlenmesi gerektiğine dikkati çeken Aydın, okul idarecileri ve okul aile birlikleri başkanlarının buna dikkat etmesini istedi.

Aydın, servisçiliği severek, isteyerek yapma noktasında birtakım engeller olduğunu, bunları kısa sürede aşacaklarına inandıklarını anlatarak, şöyle konuştu:

"Okul aile birliğinin 16 öğrenci taşıyan esnafa, 'Sen 4 öğrencinin parasını bana verirsen, ben de sana bu okuldan servis verebilirim' demesi ne kadar etiktir? Bunların yaşandığı bir sektörde, bu psikolojiyle o öğrencileri evlerinden alıp okullarına götürmek için uğraşan direksiyon başındaki esnafın ruh halini düşünebiliyor musunuz? Servis araçları arasındaki haksız rekabet de önlenmeli. 350-400 bin lira yatırım yapmış bir esnafın karşısında okul öğretmeninin kendine ait 7 kişilik bir araçla öğrenci taşıması çok acı. O kişi, o meslekten geçimini sağlayan esnafın elindeki işine saldırıyor ve ek iş yaparak, esnafın ekmeğini elinden almış oluyor. Bunların düzelmesi gerekiyor.

Sıradan bir meslek grubu bile SRC Belgesi alabiliyor. Okul Servis Araçları Hizmet Yönetmeliği'nin ilgili maddesinde, SRC Belgesi olmadan okul servis sürücülüğü yapamayacağınız bildiriliyor. Buna katılıyoruz. Mutlaka bir ayrıcalık olmalı ama her yoldan geçenin tarihler ve ehliyetinin sınıfı uyuyorsa 60 lira karşılığında SRC Belgesi elde etmesi, bu mesleğin birileri tarafından dikkate alınmadığını gösterir. Bunun kesinlikle değiştirilmesini istiyoruz."

- "Hedef, tüm servis araçlarına kamera yerleştirmek"

Servisçiler Odası Başkanı Tuncay Elmadağlı da servis araçlarına kameralar takarak kazaları en aza indirmeye çalıştıklarını anlattı.

Elmadağlı, 2015-2016 eğitim öğretim yılında tüm servis araçlarının kameralı olmasını hedeflediklerine değinerek, "Şoförlere verdiğimiz eğitimlere devam ediyoruz. Binek, hususi, ticari araç fark etmez bu iş daha iyi öğretilmeli. Kazaya sebebiyet vermek de çok önemli. Servis araçları, kazalar arasında en düşük orana sahip. Sürücü kurslarının iyi denetlenmesi, daha iyi eğitim vermesi konusunda çalışma yapılması gerekiyor" değerlendirmesinde bulundu.

- Son 20 günde yaşanan servis kazaları

Türkiye 'de, son 20 günde öğrenci servislerinin karıştığı kazalarda 6 kişi öldü, 94 kişi yaralandı. 

Konya'da 20 Mart'ta meydana gelen kazada 18 kişi yaralandı, 6 Nisan'daki olayda ise 5 kişi öldü, 11 kişi yaralandı. Karaman'da 24 Mart'ta 14, 7 Nisan'da ise 8 kişinin yaralandığı kazalar meydana geldi.

Denizli'de 27 Mart'ta yaşanan kazada 14, Burdur'daki kazada ise 10 kişi yaralanmıştı. Son olarak Samsun'da 1 kişi ölmüş, 19 kişi yaralanmıştı.