Yetişkinlere "ilkokul hikaye kitapları okuyun" önerisi

Yetişkinlere "ilkokul hikaye kitapları okuyun" önerisi
Yetişkinlere "ilkokul hikaye kitapları okuyun" önerisi
- Türkçe'ye uygun bir okuma alışkanlığı kazanılması için yetişkinlere, ilkokul 2. sınıflar yönelik yazılmış hikaye kitaplarını okumaları önerildi - UÜ GSF Dramatik Yazarlık Bölümü Ana Sanat Dalı Başkanı Yrd. Doç. Dr. Öztahtalı: - "Çocuklar için yazılan hikaye kitaplarının bazı olmazsa olmaz kuralları var. Mesela cümleler kısa olmak zorunda. Cümleleri oluşturan anlamsal birlikler, dar olmalı ve daha küçük anlamsal birlikler kullanılmak zorunda. Aynı zamanda bu kitaplarda anlaşılması kolay olması için somut ifadeler kullanılır"

BURSA (AA) - BÜŞRA NUR ÖZCAN - Uludağ Üniversitesi (UÜ) Güzel Sanatlar Fakültesi (GSF) Dramatik Yazarlık Bölümü Ana Sanat Dalı Başkanı Yrd. Doç. Dr. İbrahim Öztahtalı, yetişkinlerin okumayla ilgili yanlış davranışlarının, ilkokul hikaye kitapları okunarak düzeltilebileceğini söyledi.

Öztahtalı, AA muhabirine yaptığı açıklamada, okumanın bir davranış olduğunu ve bunun doğru yapılması gerektiğini ifade etti.

Okumayla ilgili yanlış davranışlardan birinin sözcük sözcük okumak olduğunu, bu alışkanlığın ilkokul ikinci sınıf hikaye kitaplarıyla değiştirilebileceğini aktaran Öztahtalı, şöyle konuştu:

"Çocuklar için yazılan hikaye kitaplarının bazı olmazsa olmaz kuralları var. Mesela cümleler kısa olmak zorunda. Cümleleri oluşturan anlamsal birlikler, dar olmalı ve daha küçük anlamsal birlikler kullanılmak zorunda. Aynı zamanda bu kitaplarda anlaşılması kolay olması için somut ifadeler kullanılır. Bu yüzden yetişkinlerin Türkçe'nin anlamsal işletim sistemine uygun bir okuma alışkanlığı kazanmaları için ilkokul 2. sınıflar için yazılmış hikaye kitaplarını okumaları güzel sonuçlar veriyor."

Öztahtalı, bu hikaye kitapları okunurken anlamsal birliklerin sınırlarını küçük bir işaret koyarak belirlemek gerektiğini dile getirdi.

Bu birliklerin daha sonra birer bütün olarak görülmeye çalışılarak, okunması gerektiğini anlatan Öztahtalı, "Böylece kişinin hem çok kısa bir sürede okuma hızı artar hem de kavramayı ciddi şekilde güçlendirir. Okuma yaparken anlamsal birlikleri tek bir fotoğraf karesinde görerek ilerlemeye başladığımızda bu, hem anlamayı kolaylaştıracak hem de zamanla çok ciddi bir hız kazandıracaktır" ifadesini kullandı.

- 6 bin öğrenciye "okuma becerisi" araştırması

Her sınavda mutlaka Türkçeyi kullanma becerisinin ölçüldüğüne dikkati çeken Öztahtalı, okuma başarısızlığı olan kişilerin bu uzun paragraf sorularını değerlendirme ve kavrama konusunda da başarısız olduğunu ifade etti. 

Öztahtalı, UÜ Bilimsel Araştırma Projeleri kapsamında yaptıkları araştırmayla 6 bin meslek yüksekokulu öğrencisinin okuma becerisini ölçtüklerini, bunun sonucunda öğrencilerin önemli bir bölümünün okumadığını tespit ettiklerini bildirdi.

Anket yöntemiyle yapılan araştırmada, öğrencilerin yüzde 80'inin okumaya hiç zaman ayırmadığını, bununla birlikte okuma davranışlarındaki yanlışlıklarını da saptadıklarını belirten Öztahtalı, şunları kaydetti:

"Öğrencilerin hemen hemen hepsi, sözcük sözcük okuyor ve okuduğu her sözcüğü içinden tekrar ediyor. Dolayısıyla okuma konusundaki yavaşlıkları ve başarısızlıkları, akademik başarısızlığın da temel nedenini oluşturuyor. Fakülte öğrencilerinin meslek yüksekokulu öğrencilerine göre hem okuma alışkanlığı hem de doğru okuma konusunda daha başarılı olduğunu gördük. Bunun çeşitli nedenleri olabilir; bana göre en önemli nedenlerinden biri, düzenli ve disiplinli bir çalışma alışkanlığı."