Psikoloji profesörü Wessely: Germanwings kazasını yalnızca depresyonla yaftalamayın

Psikoloji profesörü Wessely: Germanwings kazasını yalnızca depresyonla yaftalamayın
Psikoloji profesörü Wessely: Germanwings kazasını yalnızca depresyonla yaftalamayın
İngiliz Kraliyet Psikoloji Koleji'nin başkanı olan Simon Wessely, Germanwings uçağını kasten dağa çarptığı iddia edilen pilot Andreas Lubitz'in, bunu yalnızca depresyonda olduğu için yapmadığını, 'tek suçlunun bu hastalık olarak görülmemesi gerektiğini' belirtiyor ve havayolu kuruluşlarını uyarıyor: Acele kararlar vermeyin.

RADİKAL - Dünya , geçtiğimiz hafta Alman Lufthansa havayollarının alt kuruluşu olan Germanwings’e ait uçağın Alp dağlarına düşmesini konuşuyor. 27 yaşındaki yardımcı pilot Andreas Lubitz’in depresyon tedavisi gördüğü, o gün çalışmaması için bir doktordan yazılı olarak izin aldığı, ancak yardımcı pilotun bu belgeleri yırtıp çöpe attığı ortaya çıkmıştı. Bu da tüm dikkatlerin, çağımızın hastalığı olarak bilinen ‘depresyon’a yönelmesine sebep oldu.

Bazı uzmanlar, depresyondaki bir kişinin intihara meyilli olabileceğini belirtiyorlar. Ancak diğer uzmanlar, pilotun 150 kişiyi yalnızca depresyonda olması sebebiyle öldürdüğü açıklamasını akla yatkın bulmuyorlar. Özellikle akıl ve ruh sağlığı konusunda çalışmalar yapan bazı kuruluşlar, depresyon ile cinayete meyilli olmak arasında bir bağ kurulamayacağını ifade ediyor. Fakat insanlar şimdiden depresyondaki kimselerin pilot olarak çalışmasının engellenmesi için kampanya çağrısında bulunmaya başladı bile.

Defne Eraslan yazdı. "Depresyondaki bir kişi 150 kişiyi öldürerek intihar eder mi?"

“ACELE KARAR VERİLMEMELİ”

İngiltere ’deki Kraliyet Psikiyatrlar Koleji’nin (Royal College of Psychiatrists) başkanı Simon Wessely, böyle bir bağ kurulmasını yanlış bulanlar arasında yer alıyor. Wessely yetkililerin aceleyle tepki vermemesi gerektiğini savunuyor.

Aynı zamanda İngiliz ordusu için danışmanlık veren Wessely, sivil uçuş yöneticilerini uyarıyor ve panikle bir karar verilmemesi, depresyondaki pilotların meslekten men edilmesi yönünde bir karar alınmaması gerektiğini belirtiyor.

İngiliz Observer gazetesine konuşan Wessely, “Olayları aceleye getirmek doğru bir şey değil. Depresyondaki pilotlarla daha önce de ilgilendim. Bu kişiler iyileştikten sonra bile gözlem altında tutuluyor. Ancak daha önce ilgilendiğim pilotlardan 2’si işlerine geri döndü ve oldukça başarılı oldu. Olmamaları için hiçbir sebep de yoktu. Deniliyor ki, eğer depresyon geçmişin varsa, herhangi bir şey yapmana izin verilmemeli. Bunu söylemek, ‘Geçmişte kolu kırılan insanlar bir daha herhangi bir mesleği yapmasın’ demek kadar yanlış.”

150 kişinin ölümüne depresyon mu neden oldu?

DÜZENLİ KONTROLLER BİR ÇÖZÜM MÜ?

Tartışma şimdi farklı bir boyut aldı. Akıl ve ruh sağlığı konusunda sorunlar yaşayanlar düzenli olarak kontrolden geçirilmeli mi? Özellikle de bu kişilerin başka insanların hayatlarıyla ilgili sorumluluk taşıdıkları işlerde nasıl kontroller uygulanmalı?

Birleşmiş Milletler’e bağlı dünya uçuş kuruluşu, tüm pilotların düzenli olarak zihinsel ve fiziksel kontrollerden geçmeleri gerektiğini ifade ediyor. Ancak psikolojik değerlendirmeler bazen hatalı olabilir. Pilot eğitimi uzmanı psikolog Reiner Kemmler, Deutschlandfunk adlı radyo kanalına konuşarak “İnsanlar iç dünyalarında olanları rahatlıkla gizleyebilir. Başkalarının fark etmemesini isteyebilirler. Bu yüzden neler olduğunu anlamak çok zordur” dedi.

Germanwings uçağının pilotu 'Aç şu lanet kapıyı' diye bağırdı iddiası

BÖLGEYİ ÖZELLİKLE Mİ SEÇTİ?

Öte yandan Guardian’da yer alan bir haberde, Lubitz’in söz konusu bölgeyi özellikle seçmiş olabileceğine dair spekülasyonlara da yer veriliyor. Zira Lubitz bölgede planörle uçuşlar yapan bir kulübün üyesiydi ve o bölgeyi daha önce birkaç kez ziyaret etmişti.

Lubitz’in ailesiyle yaşadığı Montabaur kasabasının belediye başkanı Edmund Schaaf, bu hafta Lubitz ailesinin özel hayatına saygı gösterilmesi konusunda basın mensuplarına uyarıda bulundu. Schaaf “Yardımcı pilot hakkındaki iddialar doğru bile olsa, ailesinin acısını paylaşıyoruz ve medyanın da düşünceli davranmasını rica ediyoruz” dedi. Ancak dünya hala bazı cevaplar arıyor. Zira olay yalnızca depresyondaki bir yardımcı pilotun hareketiyle açıklanamayacak kadar karmaşık.

50 BİN EURO’LUK 2 ARABA ALMIŞ

Öte yandan Lubitz’in olaydan birkaç hafta önce, biri kendisi diğeri kız arkadaşı Maria W. için, fiyatları 50 bin Euro (yaklaşık 130 bin TL) civarında olan iki lüks otomobil satın aldığı ortaya çıktı. Ancak Lubitz ile Maria W.’nin bu olaydan kısa süre sonra ayrıldıkları belirtiliyor.

Yardımcı pilotun eski sevgilisi konuştu

4U9525 kodlu uçuşun yardımcı pilotluğunu yapan Lubitz’in eski kız arkadaşı Maria W. geçtiğimiz hafta Alman Bild gazetesine bir açıklama yapmış, Lubitz’in neden böyle davranmış olabileceğine dair spekülasyonlarda bulunmuştu. Maria W., Lubitz’le ayrılma sebebini ise “Bir problemi olduğu çok belliydi” diyerek açıklamıştı. Maria W., Lubitz’in geceleri sık sık kabus gördüğünü, bir anda uyanıp “düşüyoruz” diye bağırdığını da sözlerine eklemişti.

Yine Maria W.’nin ifadesine göre Lubitz, “Bir gün öyle bir şey yapacağım ki tüm sistemi değiştireceğim. Herkes benim adımı hatırlayacak” demişti.

Lubitz’in uçağı özellikle düşürmüş olup olmadığı sorulduğunda ise Maria W. şöyle demişti; “Eğer bunu özellikle yaptıysa, sağlık sorunları yüzünden Lufthansa’da rüyalarındaki işi yapamayacağını anladığı için yapmıştır. Onun rüyası, uzun mesafe uçuşlar yapan bir kaptan pilot olmaktı.”

Kazanın ardından Germanwings'i neler bekliyor?