Seçim yalanları ortaya çıkacak

Seçim yalanları ortaya çıkacak
Seçim yalanları ortaya çıkacak

Fotoğraf: Justin Adelson, MIT

MIT, Amerikan Başkanlık yarışındaki adayların televizyon reklamlarını dinleyerek, anlatılanların doğru olup olmadığını gösteren bir program yazdı. Uygulama şimdilik sadece iPhone'larda kullanılabiliyor.

Massachussets Teknoloji Enstitüsü’nden (Massachusets Institute of Technology, MIT) 2 öğrenci, Başkan adaylarının reklamlarını dinleyip, ne kadarının doğru olduğunu söyleyebilen bir program geliştirdi. Uygulama, o sırada çalan şarkıları bulmanızı sağlayan Shazam ve Soundhound uygulamalarına benzer şekilde çalışıyor. Televizyondaki reklamı uygulamaya dinlettiğiniz zaman , size reklamın hangi aday için, hangi organizasyon tarafından, ne kadara mal olarak hazırlandığını ve reklamda anlatılanların ne kadarının doğru olduğunu açıklıyor.

Çarşamba günü iPhone uygulama mağazalarında satışa çıkan Super PAC adlı uygulama, yalnızca Amerika ’da indirilip kullanılabiliyor. Program sayesinde reklamla ilgili pek çok bilgiye ulaşabilen kullanıcılar, aynı zamanda reklamları “beğendim”, “haklı”, “şüpheli” ve “başarısız” (“love,” “fair,” “fishy” ve “fail”) şeklinde oylayabiliyorlar da. Meraklı kullanıcılar, isterlerse diğer eyaletlerde kullanılan reklamlarla ilgili bilgilere de ulaşabiliyor.

MIT’den Jennifer Hollett ve Dan Siegel’ın geliştirdiği uygulama, MIT Media Lab’deki bir sınıfın projesi. İkili bu uygulamayı mümkün olduğunca fazla insanın kullanmasını, bu sayede mümkün olduğunca çok reklamla ilgili bilgilerin paylaşılabilmesini amaçlıyor. Hollett, “Amacımız sadece gazeteciler ya da politikacıların değil, normal insanların da bu uygulamayı kullanabilmesini sağlamak. Çünkü hem bilgilendirici hem de eğlenceli bir uygulama. Başkanlık seçiminin aslında normal insanları alakadar eden bir şey olduğunu unutabiliyoruz” diyor ve ekliyor: “Uygulamamızın bunu değiştireceğini umuyoruz.”

Super PAC uygulaması, videolarının birçoğunu YouTube’da arıyor. Zira bu seçim döneminde, özel olarak sadece televizyonlar için hazırlanmış olan reklamlar bile internete yükleniyor. Siegel bu durumu “Bir reklam YouTube’a yüklendiği anda, otomatik olarak (Super PAC uygulamasına) yükleniyor” diyerek açıklıyor.

Öte yandan, uygulama istenen bilgileri her zaman tam olarak veremeyebiliyor. Siegel açıklamasında şöyle diyor: “Federal Seçim Komitesi, organizasyonların bu tip bilgilerini paylaşmalarını zorunlu tutuyor. Biz de Komite’nin veritabanına bağlıyız. Bilgi akışı olduğunda, biz de bilgi elde ediyoruz. Akış olmadığında, yapabileceğimiz pek bir şey olmuyor.”

Uygulama sadece Amerika’da indirilebiliyor ve şimdilik yalnızca iPhone’larda bulunuyor. Fakat Siegel ve Hollett, yakında bu programın masaüstü kullanıma uygun yazılımlarını da çıkarmayı planlıyorlar. (Mashable)