Dünya Diyabet Günü

Dünya Diyabet Günü
Dünya Diyabet Günü
-Beslenme ve Diyet Uzmanı Diyetisyen Öztürk: -"Sağlıklı beslenme için yemeklerin çeşitliliğinde bir sınırlama yoktur. Yalnızca tercih edilmesi gereken ve uzak durulması gereken besinler dikkate alınmalıdır"

EDİRNE (AA) - Beslenme ve Diyet Uzmanı Diyetisyen Serap Andaç Öztürk, "Sağlıklı beslenme için yemeklerin çeşitliliğinde bir sınırlama yoktur. Yalnızca tercih edilmesi gereken ve uzak durulması gereken besinler dikkatle alınmalıdır" dedi.

Öztürk, AA muhabirine yaptığı açıklamada, diyabet tedavisinin çoklu şekilde yapıldığını söyledi. Düzenli egzersiz yapılması, gerektiğinde insülin veya ağızdan diyabete karşı ilaçların kullanıldığını aktaran Öztürk, şunları kaydetti:

"Bu konuda hasta ve gereğinde hasta yakınları hastanın doktoru, diyet uzmanı, diyabet hemşiresi, diyabet eğitmeni, psikoloğu hep birlikte ekip halinde hareket etmelidir. Bu şekilde hareket edildiğinde bu çok yönlü hastalıkla mücadele etkin bir şekilde sağlanmış olur. Hastanın yaşam kalitesi arttırılır ve yaşam süresi uzatılır." 

Öztürk, diyetin kişiye özel olması gerektiğini vurguladı. Sağlıklı beslenmenin önemine değinen Öztürk, şöyle devam etti:

"Sağlıklı beslenme için yemeklerin çeşitliliğinde bir sınırlama yoktur. Yalnızca tercih edilmesi gereken ve uzak durulması gereken besinler dikkate alınmalıdır. Uygulanacak diyet kişinin fiziksel durumuna, kan bulgularına, sosyoekonomik ve kültürel yapısına, beslenme alışkınlıklarına yapılan egzersizlerin türüne uygun bir biçimde diyetisyenler tarafından düzenlenmelidir. Diyet yapmak aç kalmak değil dengeli beslenmektir ve tedavide ilk en önemli adımdır. Hastalarımızın uyum zorluğu çektiği en önemli adım da bu ilk adım olmaktadır. Bu adımda eğitimde ne kadar çok vakit harcarsak hastayı o kadar kaliteli yaşama hazırlamış oluruz."

 

- Diyet yaparken dikkat edilmesi gerekenler

 

Öztürk, diyet yapılırken sık sık ve az beslenmenin önemli olduğunu söyledi. Diyet yaparken 3 ana ve 3 ara öğün alınması gerektiğini vurgulayan Öztürk, şöyle devam etti:

" Yemek , çalışma ve uyku saatlerinizi düzenleyin. Yemeklerin pişirilme şekli haşlama, fırında ve ızgara olmalıdır. Diyetinizin yeterli ve dengeli olması için yiyeceklerinizi belirtilen miktarlarda ve öğünlerde yemeye çalışın. Hazır satılan içeriği bilinmeyen yiyecekleri almayın. Meyve suyu yerine meyveyi kabuğuyla tüketin.  Beyaz ekmek ve beyaz unlu mamuller tüketmeyin. Tam buğday unu, kepek ve çavdar tercih edin."

Öztürk, kişilerin kan basıncı normal olsa bile tuzdan kaçınması, sigara ve alkol tüketmemesi gerektiğine dikkati çekti.

Sakatat ile sucuk, salam ve sosis gibi yiyeceklerin zararına da değinen Öztürk, şunları kaydetti:

"Zeytinyağını tercih edin ancak ısıtmayın çiğ kullanın. Yemeklerde fındık yağını tercih edin. Çörek otu ve tarçını bol tüketebilirsiniz. Çörekotu yağını salatalarınıza ekleyin. Şeker ve şekerli tatlılar, hamur işleri yemeyin. Bunlar kan şekerinizi yükseltir. Düzenli olarak kan basıncınızı takip edin."