Radikal-çevrimiçi / Cumartesi / Hayatınızın kadını hangisi?
Radikal-çevrimiçi
<  İ N T E R N E T  B A S K I S I  >  22 Ekim 2014 
 Kodunuz: Şifreniz: (Üye olmak istiyorum) 

 Ana Sayfa
 Yazarlar
 Yaşam
 Türkiye
 Politika
 Yorum
 Dış Haberler
 Ekonomi
 Spor
 Kültür/Sanat
 Haber Listesi
 Sanal Alem
 Radikal2
 Cumartesi
 Kitap

En aktif üyeler

Günün Sözü
Gerçek, onu öğrenen için, onu söyleyenden daha yararlıdır.
Blaise Pascal
Tarihte Bugün
Takvimler 22 ekim tarihini gösterdiği zaman...

1853 yılında,
Ermeni Maarif Komisyonu kuruldu.
1975 yılında,
Türkiye'nin Viyana Büyükelçisi Daniş Tunalıgil, büyükelçiliği basan 3 terörist tarafından şehit edildi.

Radikal gazetesinin ekleri bayi satış tarihinden iki gün sonra internete aktarılmaktadır.

Haberi YazdırYazdır Haberi YollaYolla Cumartesi 


Hayatınızın kadını hangisi?

Uğur Yücel ile Türkan Şoray'ın ortak mahsulü 'Hayatımın Kadınısın', buğulu sesli Asuman'ın kırık öyküsünü anlatıyor. Gazino ve pavyonlara dokunaklı hikâyelerini bırakarak geçen gerçek Asumanlar ise burada...

25/11/2006 (8853 defa okundu)

MURAT MERİÇ (E-mektup | Arşivi)

Acıların kadınları
Uğur Yücel'in yönetip Türkan Şoray'la başrolleri paylaştığı 'Hayatımın Kadınısın', dün gösterime girdi. Film, 80'li yıllarda sesi ve güzelliğiyle adından söz ettiren gazino şarkıcısı Asuman Karaca'nın bugünkü öyküsünü anlatıyor. Bir yanda müzmin bir şarkıcı, diğer yanda hayatına aniden giren Tophaneli Tayfur ve elbette eski zaman filmlerini aratmayacak bir büyük aşk... Film, bize 80'li yıllarda sıkça rastladığımız yolu pavyondan geçen hayatları hatırlattı. Bir dönemin ünlü şarkıcılarını mercek altına aldık ve hikâyelerini anlatalım istedik. Kimisi genç yaşında bu dünyadan göçtü gitti, kimisi hâlâ 'star'. Ortak özellikleri, hepsinin bir şekilde pavyon sahnelerinde arz-ı endam etmiş olmaları. Unutmadan söyleyelim, aşağıdaki isimlerden bir kısmı, filmde de şarkılarıyla karşımıza çıkacak.

Biricik
İsmet Sıral'la çalışmalar yapmış olan vurmalı çalgılar üstadı Burhan Tonguç'un üvey kızı Biricik, bir dönemin buğulu sesi. Orhan Gencebay'lı filmlerde kadın yıldızın seslendirdiği şarkılara sesini verir; daha ziyade ordan hatırlarız. Orhan Gencebay'la düet yaptığı 'En Büyük Sır' ve plaklarında seslendirdiği Özer Şenay besteleri de unutulmaz. İlk 45'lik 'Aşk Bence Sen Demektir/Dermansın Gel' çok tutunca birbiri ardına LP'ler yaptı ve daha ziyade Orhan Gencebay şarkıları seslendirdi. Diğer arabeskçilerden onu ayıran özellik, düzenlemelerin daha rock olması. Bir dönem Burhan Tonguç'un Vedat Yıldırımbora'yla kurduğu deneysel grup Metronom'da şarkı söylediğini biliyoruz. Dadaşlar'la çalışmalar yaptığı, küçük yaştayken Selda'nın bir plağında perküsyon çaldığı da kulağımıza çalınanlar arasında. Meşhur 'Geceyarısı Ekspresi' filminin başında duyduğumuz ses onun. Hayatı da bir şekilde bu filmle kesişiyor: Uyuşturucu bulundurduğu için bir süre Adana cezaevinde kalmışlığı var. Çirkinliğinden müteessir; sesinin güzelliğini bile fark etmeyecek kadar üstelik... 'Biricik, gazeteci Ümit Oğuztan'la evlendi' haberi onunla ilgili duyduğumuz son şey. Sonra bir anda ortadan kayboldu. Şimdi nerede ne yapar bilinmiyor. Özer Şenay'ın deyimiyle 'uygun olmayan ortamlarda kötü şeylere tesadüf etti'.

Esengül
Sadece 'Taht Kurmuşsun Kalbime' şarkısını hatırlatmanın bile 'meşum kadın' Esengül'ün önemini anlatmak için yeterli olacağı kanaatindeyiz. 'Beterin Beteri Var'dan 'Ayrılık Günü'ne muazzam bir arabesk repertuvarın ilk yorumcusu. Sokak Çocuğu Ali'ye plaklarında vokal yapan Esengül, ilk 45'liğini 1971'de yaptı. Bir ses yarışması kazanmıştı, geleceğin parlak yıldızı olarak lanse ediliyordu. Sesi içtendi ve kimsenin beceremediği bir şekilde titretiyordu. Annesi konservatuvar mezunuydu; onu hep destekledi. Cavit Deringöl, A. Nail Bayşu, Orhan Akdeniz ve Selami Şahin'le çalıştı. Bayşu, Esen Ağan olan ismini Esengül'le değiştirdi. Lunapark, Köşk, Akasyalar, Maksim, Semiramis gibi gazinolarda assolist olarak sahneye çıktı. 'Yansın Bu Dünya' adında bir film çevirdi. Hayatı hepi topu yirmi dört yıl sürdü. Bu kısa sürede yaşına yakın sayıda 45'liğe ve iki LP'ye imza attı. 'Son Hatıram' adlı albümü ölümünden sonra yayınlandı. Hakkında çok hikâye var: İmam nikâhlı 'kocası' Adnan Şenses'i bırakıp Beşiktaşlı futbolcu Tayfun'a kaçışı; gazino sahnesinde yaşadıkları; 'baba'larla ilişkileri... Bergen için yeni Esengül denildi bir zaman, ama benzeyen tek şey zamansız ölümleriydi. Kibariye 'Kimbilir'le ortaya çıktığında Esengül'ün halefi olarak gösterildi ama o da kendine başka bir yol çizdi. Hepimizin sevdiği Bayhan biraz onun yorumuna yaklaştı ama o da Ercan Saatçi'nin dümen suyuna girdi. Bunca insanı etkileyen Esengül, en meşhur olduğu dönemde bile pavyonlarda çalıştı. Oflu İsmail'in onun uğruna gazino sahibi öldürdüğü söylendi. Bir rivayete göre de 'Çırpınırdı Karadeniz' söylemediği için tehdit almıştı. 1979'da, bu olayların akabinde şaibeli bir trafik kazasına kurban gitti. Ölmediğini, bir köşede gözlerden uzak yaşadığını söyleyenler de var.

Bergen
Gerçek adı Belgin Sarılmışer. Söylentiye göre, 'kocası' Halis Serbest yüzüne kezzap attığı için bir gözü yok olmuştu ve saçlarıyla onu kapatıyordu. Ancak oğlu hazırladığı internet sitesinde bunu yalanlıyor ve 'psikopat koca' dahil bütün her şeyin plak şirketi tarafından uydurulan bir senaryo olduğunu iddia ediyor. Gerçek ne olursa olsun, Bergen'inki memleketin ilk ciddi imaj çalışmalarından. Mersin'den Hollanda'ya uzanan hikâye şöyle: Çocukluğunda birbirlerini seven dayı oğlu ve hala kızı, 1976'da bütün itirazlara rağmen evlenir. Evlilik uzun sürmez; dayı oğlunun hapse girişinin ardından ailelerin baskısıyla biter. Bergen pavyonlarda şarkı söyleyerek hayatını kazanmaya başlar. Bilinen hikâyede, bu noktada Halis Serbest devreye giriyor ve malûm kezzap olayı yaşanıyor. Bergen, bu olayla birlikte ve 'Acıların Kadını' şarkısıyla tanındı. Pek çok albüm yaptı, film çevirdi. Kibariye'yle aynı dönemde çıkması onun en büyük dezavantajıydı: Hep onunla karşılaştırıldı. 1987'de ayağından bıçaklandı, 1989'da 'kocası' tarafından Adana Pozantı'da öldürüldü. Ölümünden sonra da albümleri ('Garibin Çilesi Mezarda Biter', 'Seni Vurmayan Ölsün' gibi isimlerle) yayınlanmaya devam etti. Hayatı Canan Gerede tarafından film yapıldı: 'Aşk Ölümden Soğuktur'. Demir parmaklıklarla çevrili mezarı Mersin'de. 'Gözün üzre zülfün dökerek' gezen şarkıcının adı, Funda Arar'ın yeniden yorumladığı 'Benim İçin Üzülme' vesilesiyle bu ara yeniden gündemde.

Mine Koşan
Kocası Vedat Yıldırımbora'nın 'Yağmur' şarkısıyla adını duyurdu. Ömer Faruk Tekbilek'ten Arto Tunçboyacıyan'a pek çok ismin çaldığı Metronom'un asıl solisti. 1980 yılına kadar pek çok 45'lik plak çıkarttı. Orhan Veli'nin şiirinden bestelenen arabesk 'Anlatamıyorum', aykırı plaklarından. Erkeksi bir sese sahip olması onu diğerlerinden ayıran özelliği... Tavrı ve tarzını en iyi oturtan, bunu her daim başarıyla sürdüren bir yorumcu. Bir dönem Vedat Yıldırımbora ile Mısır'a yerleşen Mine Koşan'ın Kahire'de 'Arap âleminin en büyük sazları eşliğinde' verdiği efsane konserler ve kayıtlarından derlenen plak unutulmaz. Yakın zamanlarda yaptığı çalışmalar eskisini aratır düzeyde. Gazinolar kapandığından beri pavyon tabir edilen küçük gece kulüplerinde şarkı söylüyor. Arada bir televizyona çıkıyor. 'Yağmur'u ve 'Dert Bende'yi hâlâ söylüyor ve hâlâ sesi şahane...

Tüdanya
Daha ziyade Ceylan'ın sesinden bildiğimiz 'Seni Sevmeyen Ölsün'ün asıl yorumcusu. Şu aralar yeni albümüyle yeniden gündeme gelmeye çalışsa da 80'lerin en mühim kadın seslerinden biri olarak tarihteki yerini çoktan aldı. Pavyonlarda şarkı söyleyerek işe başladı. Hiçbir zaman assolist mertebesine ulaşmadı ama bir dönem pek çok insanın hayatındaki acılı kısımlara fonda eşlik etti. Pembe kapaklı 'Seni Sevmeyen Ölsün' kaseti gelmiş geçmiş en çok satan, kopyalanan kasetlerden. Şemsi İnkaya'yla çevirdiği 'Yıllar' adlı bir filmi var. İzmir'de eşi ve çocuklarıyla mutlu bir hayat sürdüğü söyleniyor.

Kibariye
Bir yılbaşı gecesinde söylediği 'Kimbilir' ile gönülleri fethetti; ertesi gün bütün memleket ondan söz ediyordu. Gerçek adı Bahriye Tokmak. İzmir'de pavyonda şarkı söylerken keşfedildi ve Beyaz Kelebekler elemanı Turgut Akyüz tarafından İstanbul'a getirildi. Çok plak yaptı, münhasıran şarkılardan ziyade yeniden söylediği şarkılarla beğeni topladı. Gazinolarda assolistlik mertebesine hızla ulaştı, plakları ve kasetleri çok sattı. Bütün zamanların en iyi yorumcularından. Yorumunun 'kusursuz' olduğu bilimsel olarak da tespit edildi. 'İster eğlen ister coş, işte Kiboş!' sloganlı programlar yaptı.

Bu haber için okuyucularımızın yorumları
Aşağıda bu haber için okuyucularımızın yaptığı yorumları görüyorsunuz. Siz de yorumunuzu yazmak isterseniz lütfen tıklayın ve tüm okurlarımızla paylaşın!
  • Sen Oyna Nasil istersin?   (Yazan: filiz tosyali)
  • Aklına sağlık...  (Yazan: bade uygun)

  • Şu ana kadar değerlendirmeye katılan 2 üyemizin puan ortalamasını yanda görebilirsiniz. Puan verme işleminden yalnızca üyelerimiz faydalanabilir.
    puan
    7

     'Cumartesi' ekimizdeki diğer haberler
    » Her devrin sevgilisi - ŞULE ÇİZMECİ
    » 'Katil doğan' Yeni Melek'te - SILA GÜVEN
    » Şehirli kızın gönül ilacı - MERVE EROL
    » Opera dedin mi Ayşe Tek! - BAHAR ÇUHADAR
    » YouTube'un 'sütü seven kamyoncu'ları - BAHAR ÇUHADAR
    » Kanlıca'da bilmemneyus bulgarus - PINAR ÖĞÜNÇ
    » Klarnette dişi nefesi - AYŞEGÜL OĞUZ
    » Robert De Niro yok, ben yardımcı olayım - KUTLUKHAN KUTLU
    » Belki de sıra sizde - KUTLUKHAN KUTLU
    » İmece usulü dondurma - SEVİN OKYAY
    » Buyrun 'kaliteli vakit' geçirmeye - AYÇA ŞEN
    » Hardcore musakka zamanları - PINAR ÖĞÜNÇ

    Haberi YazdırHaberi Yazdır Haberi YollaHaberi Yolla

    ÖZLÜ SÖZ #305
    "Şarkılarında Allah aşkını anlatan bir başka isim de ünlü sanatçı Ersen Dadaşlar... (Sabah Cumartesi)"
    Ersen ve Dadaşlar sonunda Voltran'ı oluşturmuşlar.

    Haber Arama
    Site içinde aradığınız habere ait anahtar kelimeleri aşağıya yazıp 'Ara' düğmesine basınız.

    Künye | Reklam Tarifesi | İletişim Sayfası | Eski Sayılar | Sıkça Sorulan Sorular | Kampanya Sözleşmesi | XML özetleri

    © Radikal internet baskısında yer alan tüm metin, resim ve benzeri içeriğin hakları Doğan Gazetecilik A.Ş.'ye aittir. Hiçbir şekilde basılı ya da elektronik bir ortamda (CD, Internet vs.) kaynak gösterilse bile izin alınmadan kullanılamaz.