1.6 milyar dolar ciroyu aşan TAV altı ayda 5 bin 800 kişiyi işe aldı

1.6 milyar dolar ciroyu aşan TAV altı ayda 5 bin 800 kişiyi işe aldı
1.6 milyar dolar ciroyu aşan TAV altı ayda 5 bin 800 kişiyi işe aldı

Sani Şener: 2000 de 9.5 milyon yolcuya hizmet veriyorduk, şu anda 42 milyon yolcuya ulaştık dedi.

2000'de 147 milyon dolar ciro yapan bir şirketten, şu anda 1.6 milyar doların üzerinde ciro yapan iki tane şirket çıktığını vurgulayan TAV Havalimanları Holding'in CEO'su Şener, '402 kişiyle başladık, bu sayı 33 bin kişiye çıktı' dedi
Haber: ÇAĞRI?BİLGİN / Arşivi

İSTANBUL - TAV Havalimanları Holding İcra Kurulu Başkanı (CEO) Sani Şener, TAV Havalimanlarının 2009 cirosunun 890 milyon dolar, TAV İnşaat’ın cirosunun da 830 milyon dolar olduğunu, 2000 yılında 147 milyon dolar ciro yapan bir şirketten, şu anda 1.6 milyar doların üzerinde ciro yapan iki tane şirket çıktığını vurguladı. Şener, şu anda 18 bin 239 kişinin TAV Havalimanlarında 15 bin kişinin de TAV İnşaat’ta çalıştığını söyledi. Şener, “2000 yılında 402 kişi çalışıyordu, şu anda bu sayı toplamda 33 bin kişiye çıktı. 2000’de 9.5 milyon yolcuya hizmet veriyorduk, şu anda 42 milyon yolcuya hizmet veriyoruz” diye konuştu.

‘Büyümeyen bebekler’
Dünya havacılık endüstrisinin yıllık cirosunun 1 trilyon dolar, havalimanı işletmesinin yıllık cirosunun da 100 milyar dolar olduğunu söyleyen Şener, havalimanlarını büyümeyen bebeklere benzetti. Şener, “Devamlı besleyeceksiniz. Havalimanlarının genişlemesinin hiçbir zaman durmaması lazım. Şu anda dünyada 300 milyar dolarlık havalimanı yatırımı sırada bekliyor. Bunun 10 milyar dolarını biz yapıyoruz” diye konuştu. Dünyada şu anda mevcut olan 20 bin uçağın 4.7 milyar yolcu taşıdığını, 2028 yılına kadar bir 30 bin uçaktan daha bahsedildiğini, 2028’lerde yolcu sayısının 9 milyara çıkacağını ifade eden Şener, “ Türkiye ’de de şu anda 80 milyon yolcu var. Bu yıl Türkiye’de 90 milyon yolcu bekleniyor, gelecek yıl da 100 milyon civarında olacak. Ulaştırma Bakanlığı 2023’te 350 milyon yolcuyu hedef gösterdi. Bu sektörün büyümesi çok ciddi bir şekilde devam edecek” dedi. 

‘Bayrak taşıyıcısıyız’
15 yılda bir dünyada havacılık iki katı büyürken Türkiye’de üç katı büyüdüğünü, Türkiye’de henüz nüfusun yüzde 11’inin pasaportu olduğunu ve bu sektörün Türkiye’de büyüme yolunda devam edeceğini vurgulayan Şener, “Havalimanı işletmeciliğinde bu ülkenin bayrak taşıyıcısıyız. THY yolları havacılıkta nasıl bayrak taşıyorsa TAV da havalimanları işletmesinde bayrak taşıyor” şeklinde konuştu. Dünyada 10 yıl içinde 800 milyon kişinin köyden kente geleceğine, 1 milyar kişinin de kentte orta sınıfa geçeceğine işaret eden Şener, 1 milyar 800 bin kişinin değişik ürünler kullanmaya ve uçmaya başlayacaklarını söyledi. 

Türkiye Avrupa’nın Çin’i
Sani Şener, dünya ekonomisinin bundan sonra İstanbul’dan Doğuya doğru gideceğini, Türkiye’nin de ekonomide Avrupa’nın Çin’i olacağını söyledi. TAV Havalimanları’nın Türkiye’de dört havalimanında, Tunus’ta, Makedonya’da Gürcistan’da işletme olarak toplam 10 havalimanında, yer hizmetleri olarak Letonya’da Riga’dan, İsveç’te Helsinki’ye kadar iş yaptıklarını söyleyen Şener, iştirakleri North Hub Services’in şu anda Riga ve Helsinki’de hizmet verdiğini, bu ekimde Estonya’nın başkenti Talin’de hizmet vereceğini, gelecek sene martta Stockholm’de başlayacağını, 2011’de Litvanya’nın başkenti Vilnius’un başlayacağını, Kopenhag’ı 2012’ye bıraktıklarını anlattı. 

Kuzey’in merkezi Riga
Sani Şener, “Litvanya’nın başkenti Riga 4.2 milyon yolcusu ile kuzeyin çok önemli transit merkezi oldu. Biz diyoruz ki Güneyde İstanbul ile bir merkez yaratılıyor Kuzeyde de Riga ile bir merkez yaratılıyor, biz ikisinde de olacağız. Kuzey bölgeleri çok sıkıntılı ekonomik krizden sonra, oralardaki fırsatları kaçırmamak gerekiyor. AirBaltic oranın yükselen yıldızı. Ondan dolayı biz AirBaltic ile Kuzey bölgelerinde çok ciddi bir atılıma kalktık” dedi. 

‘Askeri araziyle Atatürk Havalimanı gelişir’
Sani Şener, Atatürk Havalimanı’nda pistin uzaması hızlı çıkışların yapılmasıyla hava trafiği ve pist kapasitesiyle ilgili rötarlarda çok ciddi azalma olacağını söyledi.
Şener, ayrıca Atatürk Havalimanı’nın yanındaki 800 dönümlük askeri bölge arazisinin alınmasının da gündemdeki yerini koruduğunu söyledi. Şener, “Hava Kuvvetleri ile askeri bölgenin görüşmelerini Devlet Hava Meydanları İşletmesi devam ettiriyor. Bu bölge alınırsa, burada 800 dönüm bir arazi var, bu 800 dönüm arazide çok ciddi şekilde apron yapılabilir, bir terminal daha yapılabilir. Atatürk Havalimanı’nda çok değişik büyüme olanakları olur. Askeriye burayı kullanmıyor. Görüşmeler devam ediyor” şeklinde konuştu. İstanbul’un en değerli yerinde olan Atatürk Havalimanı’nın gelişmesine destek olunması gerektiğini ifade eden Şener, burada bir paralel pist bile yapılabileceğini, Atatürk Havalimanı’nın yatırım yapıldığı sürece o yatırımı kaldıracak gücü olduğunu ve de o yatırımın yapılması gerektiğini söyledi.
Şener, TAV İnşaat olarak da dünyada 13 tane havalimanı ile ilgilendiklerini söyledi.

TAV İnşaat üç büyük içinde
TAV İnşaat’ın elindeki 10 milyar dolarlık iş kapasitesiyle dünyanın en büyük üç havalimanı inşaatı şirketinden birisi olduğunu belirten Şener, TAV İnşaat’ın Türkiye’de İstanbul, Ankara , İzmir’i yurtdışında Kahire’yi, Tiflis’i, Batum’u ve Tunus’u bitirdi. Katar, Umman, Libya’da Tripoli ve Sebha’nın devam ettiğini söyledi.

Duty Free’de 1 dakikada 8 cent
Sani Şener, yolcuların duty free’de bekleme sürelerinin alışverişi artırdığını söyledi. Şener, “Ama çok belirli bir süre, 15-20 dakika, ondan sonra küsüyor alışveriş etmiyor. O dengeyi çok iyi bilmek gerekiyor. Yaptığımız bir araştırma var; yolcu 1 dakika fazla kalırsa 8 avro cent fazla alışveriş yapıyor, eğer mutlu bir yolcu ise ortalama 12 avro fazla alışveriş yapıyor. Rahat, mutlu yolcu, bekleyen yolcu daha fazla alışveriş ediyor ama bekleme süresi var, kritik bir nokta var, o da bir saat. Bir saati geçirirseniz yolcu alışveriş etmemeye başlıyor. İstanbul için bir yolcu ortalama 16 avro harcıyor” dedi.
Şener, rötar olduğu anda yolcunun sinirlendiğini ve mutsuz olduğunda alışveriş yapmadığını, rötarın harcamaya yaradığını söyleyemeyeceklerini ifade etti. Duty free’nin cirosunun 300 milyon avro olduğunu ifade eden Şener, ciroda havacılığın yüzde 22, yer hizmetlerinin yüzde 15, duty free’nin yüzde 35, yiyecek içecek bölümünün yüzde 6, geriye kalanın da yüzde 19 paya sahip olduğunu kaydetti.

‘İstanbul İK merkezi olur’
Sani Şener, “Ocaktan beri 5 bin 800 kişiyi işe aldık. Sadece TAV Havalimanları, TGS’de. Yurtdışını da katarsak bu rakam 7 bin civarında. Türkiye gibi nüfusunun yüzde 60’ı 30 yaşın altında olan bir ülkede istihdama dayalı ekonominin çok önemli olduğuna inananlardanım. Çok iyi eğitilmiş insanlar var Türkiye’de. Artık eğitilmiş insan kaynağı yurtdışına gidiyor. İstanbul Finans Merkezi olsun ama bence İstanbul çok ciddi insan kaynakları (İK) merkezi olur” şeklinde konuştu. Şener, TAV Havalimanları Holding’in altı ayda 351 milyon avro ciro yaptığını ve 2009’a göre yüzde 25’lik artış elde ettiğini, faiz vergi ve amortisman öncesi karın 85 milyon avro olduğunu, yolcu sayısında da yüzde 13’lük bir artış yakaladıklarını kaydetti.
Şener, “Hakikaten arkadaşlarımız krizi çok güzel idare ettiler. Büyüme aslında bir tuzaktır. TAV hiç büyüme tuzağına düşmeden çok dengeli, değişik büyüyerek, gerektiğinde şirket satın alarak, gerektiğinde hisse satarak büyümesini gerçekleştirmiştir” diye konuştu.

‘Üçüncü liman yerine Çorlu Havalimanı genişletilebilir’
TAV Havalimanları Holding İcra Kurulu Başkanı (CEO) Sani Şener, “Üçüncü. havalimanı yapmaktan çok daha ucuz. Atatürk Havalimanı’nın kapasitesi vardır ve belirli yatırımlarla bu kapasite artırılabilir. Atatürk Havalimanı’nın kapasitesi de 70-75 milyona çıkar. Bundan fazlası için de yeni havalimanı yapılmalıdır. Şu andaki kapasite 50 milyon. Üçüncü havalimanı yerine Çorlu’nun genişletilmesi de tartışılan bir konu” diye konuştu. Atatürk Havalimanı’nın henüz 19 saat çalıştığını, boş kalan beş saatin dolacağını söyleyen Şener, gece uçuşlarının da başlayacağını, Atatürk Havalimanı’nın iniş izninin, slotları milyon sterlinlere ihale edilen Londra’nın Heathrow Havalimanı kadar değerli olduğunu ifade etti. 

Kenya’dan 119 noktaya
Sani Şener, Atatürk Havalimanı’nın büyük bir uçuş merkezi haline geldiğini söyleyerek “Kenya’dan gelen uçağın içinden inenler 119 ayrı noktaya uçmuşlar. İşte bu hub’dur. İstanbul hakkını aldı” dedi. 

‘Umman teklifi 2.3 tonluk evraktan oluştu’
Dünyada havalimanı işletme ve inşaatlarıyla adından söz ettirmeyi başaran TAV’ın yeni projelerinden de söz eden Sani Şener, Medine’nin öne çıktığını söyledi.
Şener şunları kaydetti: “Radar alanımızda Medine var. Medine çok önem verdiğimiz bir proje. Yolcusu şu anda 4 milyon ama çok ciddi şekilde umre yolcusu alıyor. Biz de Medine ihalesine yeterlilik alanlardanız. Yeterlilik aldığımız Grup Saudi Oger, CCC, Al Rajhi Holding ve TAV yüzde 25’er payla ortağız. Çok büyük bir projedir. Çalışmalara çok yakında başlıyoruz. Bir sene içinde bu ihalenin sonuçlanacağına inanıyoruz. Çok ciddi şekilde hazırlanacağız. Geçen TAV İnşaat’ın Umman ihalesine teklifini, oradaki arkadaşlar idareye üç kamyonetle götürdüler. 2.3 ton geliyordu. 

Medine öne çıkıyor
Aynı şekilde Tunus ihalesinin dosyasını yolladık kargoyla, o da 2 ton civarında geliyordu. Medine herhalde 4 ton çıkar. Şu anda Umman’ın ikinci ihalesine teklifi attık. 64 kişi şu anda Umman’da çalışıyorlar.”
Arap dünyasında müşavirlerin bunları okuduğunu belirten Şener, “Bizi orada kontrol eden müşavir firmaları Türkiye’ye getirseniz ve tüm Türkiye’de inşaatları denetletmeye başlarsanız yarın Türkiye’deki tüm şantiyeler durur. Hiçbir şantiyeye yol vermezler, mümkün değil” diye konuştu.