1 dolara 10 litre akaryakıt

Kaçak akaryakıt kullanımının yarattığı tahribatın, görünenden daha büyük olduğu söyledi. Akaryakıt kaçakçılığının verdiği zararın araştırılması için kurulan Meclis Araştırma Komisyonu Başkanvekili...

ANKARA - Kaçak akaryakıt kullanımının yarattığı tahribatın, görünenden daha büyük olduğu söyledi. Akaryakıt kaçakçılığının verdiği zararın araştırılması için kurulan Meclis Araştırma Komisyonu Başkanvekili CHP Manisa Milletvekili Ufuk Özkan, "Piyasada ne kadar kaçak akaryakıt olduğunu anlamak için, 1985-86 yıllarında araç başına tüketilen akaryakıt ile bugünkü araç sayısı ve tüketilen akaryakıt karşılaştırılsın" önerisinde bulundu ve "Aradaki akaryakıt farkı, kaçaktır. Piyasaya 10 litresi 1 dolara akaryakıt giriyor" dedi.
'Aracın ömrü kısalıyor'
Kaçak akaryakıt kullanımının 600 bin kilometre ömrü olan otomobillerin ömrünü 200 bine indirdiğini de sözlerine ekleyen Özkan, "Son 20 yılda araç sayısındaki artışa karşılık tüketilen akaryakıt azaldı. Bilgisine başvurduğumuz kişilere göre, vergi kaybı 2.5 ile 8 milyar dolar arasında. Ne yazık ki kaçak akaryakıtın önlenmesi konusunda bir irade yok. Hatta, bir şekilde buna göz yumuluyor" görüşünü savundu. Özkan, kaçak akaryakıtın 8 farklı yöntemle yapıldığını ancak, önlemenin tek yolu olduğunu belirterek, ÖTV ve KDV'nin düşürülmesi gerektiğini vurguladı. Özkan, markır uygulaması ya da pompalara ödeme kaydedici cihaz takılmasının da akaryakıt kaçakçılığını önlemeyeceğini ileri sürerek ÖTV ve KDV oranlarının makul seviyelere indirilmesi halinde komşu ülkelerden kaçak akaryakıt getirilmesi yoluna başvurulmayacağını ifade etti.
Denetimde sorun var
Akaryakıt kaçakçılığının çok sayıdaki kurumun görev alanına girdiğine, bunlar arasında koordinasyonsuzluk olduğuna dikkati çeken Ufuk Özkan, "Maliye'den gümrüklere, jandarmadan polise ve Sahil Güvenlik'e kadar çok sayıda kurum var. Bu işin tek merkezden yürütülmesi gerekmektedir. O zaman sorun daha hızlı çözülür, olaya daha rahat müdahale edilebilir" diye konuştu.