'10 dünya markasından biri haline geleceğiz'

Bu yıl 50'nci yaşını kutlayan ve Avrupa'nın sektöründe en büyük beş markasından biri haline gelen Arçelik, önümüzdeki beş yıl içinde ise dünyanın en çok tercih edilen 10 markasından biri olmayı hedefliyor.

İSTANBUL - Bu yıl 50'nci yaşını kutlayan ve Avrupa'nın sektöründe en büyük beş markasından biri haline gelen Arçelik, önümüzdeki beş yıl içinde ise dünyanın en çok tercih edilen 10 markasından biri olmayı hedefliyor. Türkiye'de 15 milyon haneye giren Arçelik, bundan sonra Avrupa'da da her haneye girmeyi planlıyor. Bu yıl yüzde 20 büyüme öngören şirketin 2005 ciro hedefi ise 3 milyar avro.
Bugüne kadar Batı ve Kuzey Avrupa, Kuzey Afrika, ve Rusya'ya odaklanan Arçelik, bundan sonra ise ihracatta Kuzey Amerika ve Çin'e ağırlık verecek. 2004'te 100 milyon avro yatırım yapan şirket, 2005 yılında ise 97 milyon avro yatırım gerçekleştirecek.
750 bin kişiye iş
Arçelik'in 50'nci yılının kutlandığı törende konuşan Koç Holding Yönetim Kurulu Başkanı Mustafa Koç, Arçelik'in grubun olduğu kadar Türk özel sektörünün ve sanayinin de 'amiral gemisi' haline geldiğini vurguladı. Arçelik'in 50 yılda 55 milyon adet ürün üreten, 101 ülkeye ihracat yapan, 11 bin kişi çalıştıran ve 750 bin kişiye istihdam sağlayan bir marka haline geldiğini açıklayan Koç, "2000'de Arçelik'i 5 yılda Avrupa'nın en büyük 5 şirketinden biri yapmayı hedeflemiştik. Bunu 3.5 yılda başardık. Koç Topluluğu olarak şimdi en büyük hedefimiz, Avrupa'nın her hanesine girmek olacak. Bu hedefimizin en büyük taşıyıcılarından biri de, tabii ki Arçelik'tir" dedi.
Arçelik'in1955'te temellerinin atıldığı sıralarda Türkiye'nin topluiğneyi bile bulmakta zorlandığını hatırlatan Arçelik Genel Müdürü Gündüz Özdemir, "Arçelik, Türkiye'nin ciddi ekonomik sıkıntılarla dolu olduğu son 4 yıl içinde de ciro bazında 2 misli büyüdü. 2004 yılında bir önceki yıla göre yüzde 30 büyüme gerçekleştirdik. Özellikle 1994-2001 yılllarında yaşanan ekonomik krizlerin ardından Arçelik, bir mucize yarattı" diye konuştu.
'Sabancı'nın beyanatı yerindedir'
Başmüzakereci tartışmaları ile ilgili olarak açıklamada bulunan Mustafa Koç, Güler Sabancı'nın Ali Babacan'ın görevinde kalması gerektiği yönündeki beyanatının yerinde olduğunu belirterek, "Başmüzakereci'nin başka bir sorumluluğu olmaması gerektiğine katılıyorum. Bunun kriterleri zaten belli. İnşallah kısa zamanda bu kişi de bilinir" dedi. Koç, özel sektörün üzerine düşen görevi yerine getirmeye hazır olduğunu da söyledi. Koç, AB sürecindeki adımlarla ilgili olarak da, "17 Aralık'tan sonra ortaya çıkan algılama, işlerin yavaş gittiği yolunda. Tahmin ediyorum, hükümetimiz de girişimlerde bulunur" diye konuştu.
Logo, ressamdan
Gündüz Özdemir, 50'nci yıl logosunun hikâyesini şöyle anlattı: "Ünlü bir ressam iki dakikada peçeteye yaptığı eskizi atmaya hazırlanırken arkadaşı istediğinde binlerce dolar fiyat biçmesini 'Sanat hayatım, artı iki dakika' diye açıklar. Bizim imzamızın arkasında da bilgimiz, becerimiz, cesaretimiz ve artı 50 yıl var."
Kapasite 11 milyon adede çıkacak
Arçelik'in bulaşık, çamaşır makinesi, fırın ve buzdolabı olmak üzere 4 ürün grubunda 7.5 milyon adet toplam üretim rakamına ulaştığını, bu rakamın 2005'te 11 milyon adede yükseleceğini anlatan Gündüz Özdemir, 2005 yılındaki üretim hedefleri hakkında şunları söyledi:
"Buzdolabında üretim kapasitemiz 4 milyona, çamaşır makinesinde 3.5 milyona ulaşacak. 2006 yılında devreye girecek Rusya yatırımımız kapasitemizi daha da artıracak. Fırın üretim kapasitemiz 2.1 milyon adede çıkarken bulaşık makinesinde ise 1 milyona yükselecek."
Arçelik'in 100'ün üzerinde ülkede toplam iş hacminin 2.7 milyar avroya ulaştığına da değinen Özdemir, "Arçelik'in piyasa değeri de istikrarlı bir şekilde artıyor. Halka açık hisselerimizin yüzde 72'si yabancıların elinde. 19 aracı kurumun 16'sı Arçelik için 'al' tavsiyesi veriyor. 1.9 milyar avroya ulaşan bilanço büyüklüğüyle Arçelik, tavsiye edilen bir hisse senedi konumunda" açıklamasını yaptı. Özdemir, vergi iadesi ve nema ödemeleri sayesinde 2 aydır durgunluk yaşanan piyasaya tüketicinin döneceğini de ifade etti.
'Büyük mağaza' 2006'da Ankara'da
Arçelik, bayilerinin de ortak olacağı büyük mağazacılık modelinin ilk örneği 2006 yılının ilk yarısında Ankara'da açılacak. Koç Grubu'nun yüzde 51 paya sahip olacağı büyük mağazalarda ev tekstilinden mobilyaya, beyaz eşyadan fotoğrafçılık malzemelerine kadar bir ev için gerekli tüm malzemeler satılacak. Fransa'daki büyük mağazalar örnek alınarak hazırlanan modele göre, herhangi bir Arçelik bayisi de sermayesi oranında mağazaya ortak olarak artı bir gelir elde edebilecek.