100 dolara KOBİ reytingi

Avrupa Birliği (AB) uyum sürecinde ekonominin gündemine oturan reyting (derecelendirme), büyük şirketlerle küçük ve orta ölçekli şirketler için (KOBİ) düşük maliyetli kredi ve vadeli mal alımında avantaj sağlıyor.
Haber: İLKER PEHLİVAN / Arşivi

İSTANBUL - Avrupa Birliği (AB) uyum sürecinde ekonominin gündemine oturan reyting (derecelendirme), büyük şirketlerle küçük ve orta ölçekli şirketler için (KOBİ) düşük maliyetli kredi ve vadeli mal alımında avantaj sağlıyor. ABD'li uluslararası kredi değerleme şirketi Dun&Bradstreet'in Türkiye temsilcisi Finar D&B, 100 dolar karşılığında KOBİ'lere tüm dünyada geçerli olan reyting raporu veriyor.
Ekonominin dinamosu olarak gösterilen KOBİ'ler, Türkiye'de şirketlerin yüzde 98'ini, istihdamın ise yüzde 76'sını oluşturuyor. Buna karşın kredilerden sadece yüzde 3.8 pay alabiliyor. Şirketlerin sermaye yeterliliklerini belirleyen ve 2007'de Türkiye'de de uygulanması beklenen Basel II sermaye standartlarıyla reytingin öneminin artması bekleniyor. Bankalar da eğitim seminerleriyle KOBİ'lerin bilançolarını düzeltmesine yardımcı oluyor.
Fırına bile reyting
Finar D&B Yönetim Kurulu Başkanı Selim Seval, reyting sisteminin gerçek iş hacmini yansıtan bilançolar üreten KOBİ'lerin önünü açacağını söylüyor.
1989 yılından bu yana Türkiye'de 40 bin şirkete reyting verdiklerini ve 10 Türk bankasına KOBİ'lere uygulamak üzere reyting modelleri kurduklarını belirten Seval, "AB'ye uyum sürecinde karşılaşılan en büyük sorunlardan olan kayıt dışı, reyting uygulamasının yaygınlaşmasıyla aşılacak" dedi.
Bankaların en büyük müşterilerinden olan KOBİ'leri tanımak için artık daha çok yanlarında olduklarını ifade eden Seval, "Kredi verme kararlarını reytinge dayandıran bankalar KOBİ'lere daha kolay ve yüksek limitlerde kredi verecek" ifadesini kullandı. 165 yaşında olan D&B'nin dünya genelinde Türkiye dahil 110 milyon şirket raporunu kredi bilgisi talep eden kurumsal kullanıcılara sunduğunu belirten Seval şöyle konuştu: "Reyting özellikle AB ve ABD ile ticaret yapan veya yapmayı planlayan şirketlerin alması gereken bir hizmet. Yurtdışından daha uygun koşullarla mal ve kredi almak için borç veren kurumlar kredi değerliliğinizi bilmek ister. Kampanyayla 100 dolara şirketlerin finansal ve finansal olmayan verilerini inceleyerek reyting raporu veriyoruz. Reyting hizmetini büyük kurumlar dışında fırın, market gibi küçük işletmelere bile sunuyoruz."
Beş günde hazırlanıyor
Her şirketin reyting yaptırabildiğini anlatan Seval, "Ancak bu, ucuz kredi ya da mal alabileceği anlamına gelmiyor. Firmalar kötü reyting de alabilir. Notu düşükse şirket daha yüksek faizle kredi veya daha fazla teminat veriyor" dedi. Reytingi beş günde verdiklerini belirten Seval, altı ay içinde raporun güncellenmesi gerektiğini söyledi.
Firmalara dünyada geçerli olan bir ticaret sicil numarası verildiğini açıklayan Seval, "Dünyada iki tür reyting uygulaması var. Sermaye piyasasına ihraç edilen borçlanma enstrümanları ve bankaların reytingini S&P, Mood'y's ve Fitch gibi kuruluşlar yapıyor. Bankalardan kredi alacakların ve bir şirkete mal satacakların reytingini ise Dun&Bradstreet gibi kuruluşlar yapıyor" dedi.