'2005 altın yılımızdı'

Geçen yıl YTL bazında yüzde 20, dolar bazında ise yüzde 27 büyüyen Unilever Türkiye, 2005 yılını 1 milyar dolar ciroyla kapattı. Türkiye pazarında 54 yıldan bu yana faaliyet göstermelerine rağmen...

İSTANBUL - Geçen yıl YTL bazında yüzde 20, dolar bazında ise yüzde 27 büyüyen Unilever Türkiye, 2005 yılını 1 milyar dolar ciroyla kapattı. Türkiye pazarında 54 yıldan bu yana faaliyet göstermelerine rağmen ilk defa geçen yıl bu kadar büyük bir büyüme sağladıklarını söyleyen Unilever Türkiye Yönetim Kurulu Başkanı İzzet Karaca, "2005 bizim altın yılımızdı. Bu büyümemizi 2006'da da sürdürmeyi hedefliyoruz. İçinde bulunduğumuz yıl da ciromuzu 1 milyar avroya çıkarmayı planlıyoruz. Bu hedef bizim için önemli. 1 milyar avroluk ciroyu bu yıl olmazsa önümüzdeki yıl yapacağız" dedi.
200 yeni istihdam
Geçen yıl 35 milyon dolar yatırım yaptıklarını, kapasitelerini artırdıkları ve 200 yeni çalışan aldıklarını belirten Karaca, "2004 yılında da 200 kişiyi işe almıştık. Böylece son iki yılda aldığımız 400 kişiyle birlikte çalışan sayımız 3 bini geçti" diye konuştu. Unilever Türkiye'nin gösterdiği bu başarıyla grup içerisinde 18'incilikten 12'ciliğe yükseldiğini dile getiren Karaca, Unilever Türkiye olarak 15 de ödül aldıklarını anlattı. Türkiye'de 16 markayla faaliyet gösterdiklerini belirten Unilever Türkiye Pazarlama Başkan Yardımcısı Mehmet Altınok ise "Herkese ve her gelir seviyesine uygun ürünümüz var. Markalar arasında kontrollü bir rekabet yaşanıyor" açıklamasını yaptı. Unilever Türkiye'nin geçen yıl faaliyet gösterdiği gıda, kişisel bakım, ev bakım ve saç kategorilerini lider olarak kapattığını belirten Altınok şunları söyledi:
"Türk gıda pazarı 2005 yılında yüzde 14 büyürken Unilever Türkiye yüzde 16 büyüme gösterdi. Sana, Komili, Lipton, Knorr kendi kategorilerinde bir numara oldu. Yine Türkiye kişisel bakım ürünleri pazarı yüzde 11, Unilever Türkiye ise yüzde 16 büyüme yaşadı. Ev bakım ürünleri grubunda yine pazarın üzerinde bir büyüme kaydederek yüzde 27'lik paya ulaştık. Burada pazarın büyümesi ise yüzde 17 oldu. Omo, Yumoş, Domestos ve Cif pazarın lider markaları oldu. Saç kategorilerinde geçen yılı ikinci ve üçüncü sırada kapattık. Fakat hedefimiz bu yıl saç kategorisinde de lider olmak. Bu amaçla Dove'un ambalajını yeniledik. Elidor ve Clear'le de iddialıyız."
En büyük reklamveren
Medyanın en büyük reklamvereni olduklarını dile getiren Mehmet Altınok, cirolarının yüzde 10'u ila 25'i arasında bir reklam harcaması yaptıklarını anlattı. Kuş gribi ve likit yumurta konusuna da değinen İzzet Karaca, bulyon türü gıda ürünlerinde pastörize likit yumurta kullandıklarını ve ürünlerinin kuş gribi riski taşımadığını anlattı.
Karaca, "Pastörize yumurta konusunda Türkiye'de iki firma faaliyet gösteriyor. Biz Unakıtan'dan da, İzmir Pastörize Yumurta'dan da (İPAY) likit yumurta alıyoruz" diye konuştu.
Karaca, önümüzdeki döneme ilişkin hedeflerinin sorulması üzerine de fonksiyonel gıda alanına yatırım yapmayı istediklerini, Türk cumhuriyetlerinde de 70-75 milyon dolar ciro yapmayı amaçladıklarını anlattı.
Unilever Türkiye yönetici de ihraç ediyor
Türkiye'de çay, deterjan, margarin ve dondurma üreten yedi fabrikalarının olduğunu ifade eden İzzet Karaca, şöyle konuştu: "Türkiye'deki fabrikalarımızda üretilen ürünler yurtiçinin yanı sıra yurtdışında da satılıyor. Bu yıl 100 milyon dolar ihracat hedefliyoruz. Örneğin Domestos'u önceden Avrupa'daki diğer Unilever fabrikalarından alırken şimdi biz Avrupa'ya satıyoruz. Ayrıca Clear şampuanı da Türkiye'den gönderiyoruz. Yani Türkiye'nin ihracatına katkıda bulunuyoruz. Bu arada diğer ülkelerde faaliyet gösteren Unilever kuruluşlarına Türkiye'den yönetici de ihraç ediyoruz. Bugün Unilever Türkiye'de yetişmiş 25 Türk yönetici yurtdışındaki diğer Unilever kuruluşlarında çalışıyor. Türk yöneticiler satışta çok başarılı. Diğer ülkeler de bizden 5-10 kişi daha istiyor."