'2005'te reklam sektörü yüzde 30 büyüyecek'

Uluslararası Reklamcılık Derneği Başkanı Mehmet Ali Yalçındağ, ekonomideki büyümeye paralel olarak reklam sektörünün 2004 yılında yüzde 36 artışla 1.2 milyar dolar büyüklüğe ulaştığını, 2005 yılında ise yüzde 30 daha büyüyeceğini söyledi.

İSTANBUL - Uluslararası Reklamcılık Derneği Başkanı Mehmet Ali Yalçındağ, ekonomideki büyümeye paralel olarak reklam sektörünün 2004 yılında yüzde 36 artışla 1.2 milyar dolar büyüklüğe ulaştığını, 2005 yılında ise yüzde 30 daha büyüyeceğini söyledi.
Enflasyondaki düşüş ve ekonomideki iyileşmeden en fazla etkilenen sektörlerden birisi olan reklam pazarında Doğan Yayın Holding yaklaşık yüzde 40 paya sahip. Doğan Yayın, televizyon alanında Kanal D, CNN Türk, yazılı basında, hisse senetleri İMKB'de işlem gören Hürriyet Gazetecilik, Doğan Gazetecilik ve Doğan Burda Rizzoli'yi bünyesinde bulunduruyor.
Dolar bazında önemli artış
Yalçındağ, Reuters'e yaptığı yazılı açıklamada "Türkiye'de yüzde 10'a yaklaşan bir ekonomik büyümeye paralel olarak 2004 yılında tüm mecralarda reklam kullanımı dolar bazında bir önceki yıla göre yüzde 36 büyüyerek 1.2 milyar dolara ulaştı" dedi.
Bu büyümeyle 2004'ün sektör açısından iyi bir yıl olduğunu vurgulayan Yalçındağ, "Sektördeki büyüme sadece ciro olarak değil hacim bazında da gerçekleşti. Artan rekabete paralel olarak hemen hemen tüm reklam veren sektörler, tüm mecralardaki reklam kullanımını artırdı" diye konuştu.
'Türkiye'de reklam çok ucuz'
Sektörde bugüne kadar en yüksek reklam hacmine erişilen 2000 rakamlarının aşılmış olmasının 2004'ün diğer önemli özelliği olduğunu vurgulayan Yalçındağ, "Diğer tarafta, 2000 yılından sonra yaşanan kriz, seçim, savaş gibi olumsuz etkenler, reklam sektöründeki fiyatların düşmesine neden oldu. Bu nedenle Türkiye'de reklam yapmak benzer ekonomilere göre çok daha ucuz" değerlendirmesini yaptı.
Yalçındağ, bununla bağlantılı olarak Türkiye'nin reklam yatırımında dünya standartlarının çok altında olduğuna işaret ederek, şunları kaydetti:
"Bu yıl GSMH'nın 300 milyar dolar olarak gerçekleşeceğini düşünürsek reklam yatırımına harcanan tutar bunun yüzde 0.41'i. Oysa en yüksek reklam cirosuna ulaştığımız 2000 yılında bu oran yüzde 0.55'e ulaşmıştı. Gelecekle ilgili beklentimiz ise, uygulanan ekonomik program sonucunda Türkiye'nin diğer tüm alanlarda olduğu gibi uluslararası standartlarda reklam yatırımlarına yönelecek olmasıdır.
Uzun yıllar enflasyonla savaşıp, yeni programlar uygulayan ülkelere baktığımızda reklam yatırımının, bu programı takip eden 3-5 yıl içinde iki katı arttığı gözlenmekte. Bu oran, ekonomik programlarını tamamlayan Meksika, Arjantin ve Brezilya'da yaklaşık GSMH'nın yüzde 1'i kadardır."
AB'den tarih alınmasının reklam sektörünü olumlu etkiyeceğini vurgulayan Yalçındağ şu görüşü dile getirdi:
"AB'den müzakere tarihi alan ülkelerin reklam sektöründe gözlenen gelişmelere baktığımızda ise, bu ülkelerde tarih alınmasını takip eden 5-7 yıl içinde reklam yatırımlarının GSMH içindeki payının yüzde 1'lere çıktığı görülmektedir. Bu çerçevede AB'den müzakerelere başlamak için tarih alan Türkiye'de de reklam sektöründe gelecek beş yıl içerisinde önemli atılımlar görüleceği de kesindir."