2006 reklamın yılı olacak

Uluslararası Reklamcılık Derneği (IAA) Türkiye Başkanı Mehmet Ali Yalçındağ, reklam yatırımlarının 2006 yılında yüzde 25 oranında büyüyerek...

İSTANBUL - Uluslararası Reklamcılık Derneği (IAA) Türkiye Başkanı Mehmet Ali Yalçındağ, reklam yatırımlarının 2006 yılında yüzde 25 oranında büyüyerek, 2 milyar 100 milyon dolara ulaşmasını beklediklerini söyledi. Yalçındağ, Türkiye'de bu yıl ekonomik büyümenin sokağa yansıdığı bir yıl olacağını, dolayısıyla reklamın asıl etkilerinin bu yıl görüleceğini belirtti. Yabancı yatırımcıların gelmesiyle rekabetin arttığını, sanayinin geliştiğini, ticaretin daha da canlı hale geldiğini vurgulayan Yalçındağ, tüm bu gelişmelerin reklam sektörüne olumlu yansıyacağını dile getirdi.
Mehmet Ali Yalçındağ, bu yıl Türkiye'de yüzde 5'e yaklaşan ekonomik büyümeye paralel olarak mecralarda yayımlanan reklam yatırımının, dolar bazında önceki yıla göre yüzde 30 büyümesini öngörmelerine rağmen yüzde 32 büyüdüğünü ve 1.7 milyar dolara yaklaştığını aktardı. 2005'in reklam sektörü açısından iyi bir yıl olduğunu vurgulayan ve sektördeki büyümenin sadece ciro olarak değil, hacim bazında da gerçekleştiğini belirten Mehmet Ali Yalçındağ, tüm reklamveren sektörlerin tüm mecralardaki reklam kullanımlarını rekabete paralel artırdıklarını, sektörün bugüne kadar erişilmiş en yüksek reklam hacmine ulaştığını ifade etti.
'Reklam yatırımı az'
Mehmet Ali Yalçındağ, "Sektör olarak bu yılki hedefimiz, yüzde 25 büyümek, stratejimiz ise ocak ve ramazan aylarını canlandırmak. Reklamveren kurumlarla birlikte bu iki ayı canlandırmak için özel çaba göstereceğiz" dedi.
Yalçındağ, gelecek yıl devreye girmesi beklenen mortgage (ipoteğe dayalı uzun vadeli konut sistemi) sistemi, Türk Telekom'un özelleşmesiyle pazarda yaşanan değişim, Telsim'in beklenen satışıyla iletişim sektöründe yaşanacak yeni pazar paylaşım rekabeti, inşaat sektörünün büyümesinin devam etmesi ve bunun dayanıklı tüketimi tetiklemesinin reklam yatırımlarını artıracak gelişmeler olduğunu vurguladı. Türkiye'de reklamın dünyanın birçok ülkesine göre ucuz olduğuna işaret eden Yalçındağ, Türkiye'de 1800 dolar olan 30 saniyelik bir TV spotunun 'prime time'daki ortalama fiyatının Meksika'da 7 bin 820 dolar, İngiltere'de 44 bin 500 dolar ve İspanya'da 18 bin 900 dolar olduğunu açıkladı.
AB'nin etkisi olumlu
Türkiye'de kurumların, rekabetin gerektirdiği oranda reklam yatırımı yapmadığını hatırlatan Yalçındağ, bu yıl GSMH'nın 360 milyar dolar olarak gerçekleşeceği dikkate alındığında, reklam yatırımlarının GSMH içindeki payının binde 4.7 olduğunu sözlerine ekledi. Yalçındağ şunları söyledi:
"Bu rakamı diğer ülkelerle mukayese edince dünya standartlarında bu işi yapmadığımız ortaya çıkıyor. Uzun yıllar enflasyon ile savaşıp ekonomik program sürecinden geçen ülkelere baktığımız zaman reklam yatırımlarının programı takip eden üç ile beş yıl içerisinde iki kat arttığı gözleniyor. Bu oran, ekonomik programdan geçen Meksika, Arjantin ve Brezilya'da GSMH'nın yüzde 1'i kadar. Avrupa Birliği'nden tarih alan ülkelerde tarih alınmasından sonra takip 5 ile 7 yılda reklam yatırımlarının GSMH içindeki payı yüzde 1.5'e çıkmış. Bu çerçeve AB üyeliğinde, müzakerelere başlayan Türkiye'nin reklam sektörünün gelecek beş yıl içinde önemli atılımlar göstereceği kesin."
Kurumların artan rekabetle birlike reklam yapmayı öğreneceğini belirten Yalçındağ, kayıt dışı ekonominin takibinin yoğunlaşmasının, markalı ürün gelişimini destekleyeceği ve bunun markalaşma ile reklam yatırımlarına olumlu yansıyacağını aktardı.
'Rekabet başlıyor'
Türkiye'de faaliyet gösterecek yeni kurumların beraberinde getirecekleri rekabetin, reklam yatırımlarına olumlu yansıyacağına değinen Mehmet Ali Yalçındağ, mevcut oyuncuların pazar payını korumaları için hedeflerini büyütmeleri gerektiğini, asıl rekabetin şimdi başladığını kaydetti.
IAA Türkiye Başkanı Mehmet Ali Yalçındağ, Dubai Towers örneğini vererek, sözlerine şöyle devam etti: "Türkiye'de söz konusu projeyi duymayan kalmadı. Henüz proje ortada yokken, inşaat başlamadan firma, reklamın gücünden yararlanmış oldu. Kendini anlattı. Herkes Dubai Towers hakkında bilgi sahibi oldu. Bugün satışa başlasalar kuyruk oluşur. Uluslararası pazarda rekabet eden, rekabeti çok yoğun yaşayan kurumlar reklamın gücünü ve önemini çok iyi biliyorlar. Türkiye'deki kurumlar da bunu öğrenmeye başladılar. Türk inşaat firmaları önceden ilanlarında metrekare ve daire yerleşim planını verirken, şimdi tam sayfa ilanlarla yaşam konseptini satıyorlar. Temel atmadan satış yapıyorlar."
Yatırımları artıracak sinyaller

  • OECD raporlarına göre gelecek iki yılda Türkiye için öngörülen yıllık büyüme yüzde 6.
  • Kurumlar vergisinin yüzde 20'ye indirilmesi şirketleşmenin ve kurumsal yatırımların artması ve yeni işyerlerinin açılmasına işaret ediyor.
  • Tek haneli enflasyon tüketime pozitif etki yaratıyor.
  • Türkiye'de inşaatı devam eden 63 alışveriş merkezi çok kısa sürede ekonomiye katkı sağlayacak.
  • 49 ilde inşası devam eden 900 fabrika yeni iş imkânı yaratarak kişi başı gelirin artmasına olumlu yansıyacak.
  • 7 milyar dolar olan 2005 yılı emlak kredi kullanımının, 2006 yılında yüzde 90 artarak 13 milyar dolara ulaşması bekleniyor. 2006 yılı itibarıyla emlak kredisi kullanacak kişi sayısı ise 250 bin olarak tahmin ediliyor.
  • Yabancı bankaların Türkiye'ye gelişi devam edecek.
  • Telsim'in satışıyla birlikte iletişim sektörü yeniden canlanacak.
  • Havayollarının tam rekabete açılmasıyla ulaşım sektörünün daha rekabetçi ortamda faaliyet göstermesi tüketiciye artı hizmet olarak yansırken, diğer ulaşım yollarına da rekabet getirecek
  • Kayıt dışı ekonominin takibinin artırılması markalaşmayı daha da önemli kılıyor ve markalı ürünlerin gelişimini destekliyor.