500 milyar dolarlık ihracat hedefine yıldız danışmanlar

500 milyar dolarlık ihracat hedefine yıldız danışmanlar
500 milyar dolarlık ihracat hedefine yıldız danışmanlar

Rekabet gurusu Michael Porter (sağda), Harvard Üniversitesi?nde ekonomi profesörü. Kaplan ise yönetim konusunda 50 düşünürden biri.

TİM Başkanı Büyükekşi, ihracatta yeni bir yol haritasına ihtiyaç duyulduğunu belirterek, 'Dünyaca ünlü danışmanlar Robert Kaplan ile Michael Porter'ın da içinde bulunduğu Palladium şirketiyle anlaşma yaptık' dedi

İSTANBUL - Türkiye İhracatçılar Meclisi (TİM) Yönetim Kurulu Başkanı Mehmet Büyükekşi, Türkiye’nin 500 milyar dolarlık ihracat hedefine ulaşması için yeni bir yol haritası oluşturulacağını söyledi. Şu ana kadar hiçbir kurumun bu konuda bir hazırlık ve çalışma içinde olmadığını ifade eden Büyükekşi, yeni yol haritası için tüm dünyada ülkelere ve kurumlara danışmanlık hizmeti veren ve dünyaca ünlü danışmanlar Robert Kaplan ile ‘Mukayeseli Üstünlük’ teorisini geliştiren Michael Porter’ın da ortakları arasında bulunduğu Palladium isimli şirketle bir anlaşma yaptıklarını belirtti. Büyükekşi Palladium şirketine ödenecek rakamı ise açıklamadı.

Afrika’ya yönelme zamanı

Mehmet Büyükekşi, ihracat rakamlarını şöyle değerlendirdi: “İhracatta rekordan rekora koştuğumuz her ay yeni rekorlar açıkladığımız dönemler geride kaldı. İhracatta 2010 yılının ilk veya ikinci çeyreğinden önce artış beklememek lazım. 2009’da ise bütçede belirlenen 104 milyar dolarlık ihracat hedefine ulaşmayı öncelikle amaçlıyoruz ve bunun için var gücümüzle çalışıyoruz. Şimdi ihracatta yeni pazarlar bulma dönemidir. AB’ye ihracatta düşüş sürüyor. O yüzden şimdi Afrika’ya yönelim zamanıdır. İlk üç ayda Afrika’ya ihracat 2.4 milyar dolar AB’ye ise 9.9 milyar dolar oldu. Afrika’ya ihracat, kişi başına gelirin 30 bin doların üzerinde olduğu AB’nin nerdeyse dörtte birine yaklaştı.”

‘O günler güzel günlerdi’

Büyükekşi, “O günler çok güzel ve hoş günlerdi” diye nostaljik bir yaklaşımı dile getirerek, “2001 ile 2008 arasındaki dönemde ihracatta gerçekten büyük rekorlara imza attık. Bu sürede ihracat 31.2 milyar dolardan 132 milyar dolara ulaştı. Artış oranı ise yüzde 321 gibi çok yüksek bir rakam oldu. Güzel günlerdi. Maalesef benim başkanlığım sıkıntılı bir döneme, küresel krizin yarattığı olumsuz ortama ve ihracatta düşüşlerin yaşandığı bir döneme denk geldi” diye konuştu.
Büyükekşi, ihracatta artık rekorlar beklemekten ziyade yeni bir bilinç oluşturma zamanının geldiğini, düzenleyecekleri çalıştaylarla sadece büyük illerde değil ihracatın 1 milyar doların altında olduğu illerde de yaygın bir bilinçlendirme kampanyası yürüteceklerini söyledi.
Büyükekşi, 500 milyar dolarlık ihracat hedefi için ünlü danışmanlarla yapılan anlaşma için şöyle konuştu: “Palladium ülkeler ve kurumlar için stratejiler oluşturuyor. Brezilya için 2007-2013 yıllarını kapsayan bir ihracat modeli üzerinde çalıştı. ABD Hazinesi’ne danışmanlık yaptı. Son alarak Dubai için çalışıyor. Cumhuriyetimizin 100. yılına denk gelen 2023’te 500 milyar dolarlık ihracat hedefi için Palladium’un danışmanlığı altında yeni bir yol haritası çıkaracağız. Her sektör için beş-10 ve 15 yıllık hedefler koyacağız.Bu konuda yedi-sekiz ay sürecek teknik çalışmaları da başlattık.” (Radikal)

Her sektöre ayrı şablon
Mehmet Büyükekşi çalışmalar sonunda her bir sektör için ayrı bir şablon çıkaracaklarını ve her sektörün de bu ana yol haritasına göre kendi kararını oluşturacağını kaydetti. Büyükekşi, “Bu çalışmalar sonunda 23 sektör için 23 kitap hazırlayacağız. Ancak bu kitaplar sadece kütüphanede dursun diye hazırlanmıyor. Bu çalışmaların her ay performansını da değerlendirip ihracattaki gelişme ve eğilimleri değerlendireceğiz, hedeflere ne oranda ulaşılıp ulaşılmadığına bakacağız” şeklinde konuştu.
Büyükekşi, ayrıca bilinçlendirme çalışmaları kapsamında 150 milyon ile 1 milyar dolar arasında ihracat yapan ve en az 50 ihracatçı firmanın olduğu illerde Ortak Akıl toplantıları düzenleyeceklerini, ilk toplantının Mardin’de olacağını, diğer illerin de Malatya, Şırnak, Zonguldak, Afyon, Kahraman Maraş, Ordu, Şırnak, Muğla, Karaman olduğunu kaydetti.

‘Otomotive hurda indirimi gelmeli’
Mehmet Büyükekşi, otomotiv sektörünün de durumunu değerlendirerek, “ÖTV indirimi kuşkusuz olumlu bir etki yaptı. Ancak ilk üç ayda satılan otomobillerin yüzde 74’ü ithal yüzde 26’sı da yerli otomobil satışlarından oluşuyor. Otomotivde ilk üç ayda yüzde 50’in üzerinde düşüş var. Üretimin yüzde 80’i de ihracata yönelikti. İhracatta önemli bir yere sahip otomotiv sektörünün ayakta kalabilmesi için şimdi geçici bir önlem olarak iç tüketimin canlandırılması gerekiyor. Bu konuda biz hurda indiriminin önemli olacağını düşünüyoruz. Almanya ve Fransa’da otomotivdeki hurda indiriminin sektörü son derece hızlı harekete geçirdiğini biliyoruz” diye konuştu. Büyükekşi, kısa çalışma ödeneği uygulamasında bazı sıkıntılar yaşandığını ve başvuruların sonuçlanması için sürenin 1.5 aya kadar uzadığını belirtti.