9 cm'den küçük salatalık aranıyor

Boyu 9 cm'yi geçmeyen salatalık türü olan ve turşusu, fast-food başta olmak üzere modern sofralarda tercih edilen kornişon, 'ihracatta stratejik ürün' haline geldi.

ANKARA - Boyu 9 cm'yi geçmeyen salatalık türü olan ve turşusu, fast-food başta olmak üzere modern sofralarda tercih edilen kornişon, 'ihracatta stratejik ürün' haline geldi. Turşu ihracatçılarının kornişon bulmakta zorlanması üzerine, Dış Ticaret Müsteşarlığı (DTM) taze kornişon ihracatını izlemeye aldı. Amaç, bunun yerine, döviz getirisi daha yüksek kornişon turşusu ihracatını sağlamak.
Bu yıl hava şartlarının uygun seyretmemesi üzerine, kornişon üretiminde düşüş oldu. Döviz kurlarındaki artışın da fiyatları cazip kılmasıyla, bazı firmalar, turşu ihracatçılarına sözleşmeli üretim yapan üreticiye, 5-10 YKr daha fazla vererek kornişonları toplamaya başladı. Sözleşmeli üretime bağlı olarak mart-nisanda ihracat bağlantılarını yapan ihracatçı firmalar ise turşu yapacak kornişon bulamayınca DTM'ye başvurdu.
'Kayda değer ürün'


Büyütmek için tıklayınız

DTM, 13 Temmuz'da çıkardığı tebliğiyle kornişonu, 'ihracatı kayda bağlı ürün' listesine aldı. DTM, bundan sonra bu ürünün ihracat miktarını ve fiyatlarını izleyecek. Turşu ihracatçısının zor durumda kalması halinde, daha etkin önlemler alabilecek.
En fazla kornişon turşusu ihraç eden firmalardan Penguen Gıda Sanayii A.Ş. Yönetim Kurulu Başkanı Orhan Gençoğlu, Türkiye'nin, dünyanın en büyük kornişon üreticisi ve ihracatçısı olduğunu, yıllık üretimin 80 bin ton civarında gerçekleştiğini, bunun da yüzde 90'ının ihraç edildiğini söyledi.
Gençoğlu, sadece Almanya'da yılda 200 bin ton kornişon tüketildiğini, ihracatın büyük bölümünün bu ülkeye, kalanının da Fransa, İngiltere ve diğer AB ülkelerine gittiğini söyledi. Türkiye'nin önceden 20 kg'lık ambalajlar halinde taze kornişon ihraç ettiğini, ancak, daha sonra büyük marketlerle, ithalatçı firmalarla anlaşarak, kornişon turşu üretimini Türkiye'ye aldıklarını, böylece daha yüksek katma değerli ürünle döviz gelirini artırmayı hedeflediklerini anlatan Gençoğlu, şu bilgiyi verdi:
Kornişona gasp
"İhracatçı firmalar, ihracat bağlantılarına göre, her yıl binlerce üreticiyle sözleşme yaparak ekim yaptırır. Zamanı gelince de bu ürünü alır, işler ve ihraç eder. Ancak bu yıl, hava şartlarının kötü gitmesi nedeniyle, üretimde düşüş oldu. Kurlarındaki artış da fiyatları cazip hale getirince, üç-beş komisyoncu, 5-10 Ykr fazla fiyat vererek, sözleşmeli üretim yaptırdığımız çiftçiden, kornişonları topladı. Taze kornişonları, Avrupa'daki bize rakip olan firmalara satıyorlar. Bu nedenle ihracat pazarımızı kaybedersek, gelecek yıl hiçbir firma üreticiyle sözleşme yapmaz. O zaman da binlerce üretici zarar görür" diye konuştu.
Gençoğlu'nun verdiği bilgiye göre, sözleşmeli üretimde, kornişonun kilosunu üreticiden 65-85 YKr'ye alan firmalar, turşu olarak 1.5-2 avroya ihraç ediyor. Taze kornişonun ihraç fiyatı ise 60-70 avro-cent. Geçen yıl 9 bin 500 ton kornişon turşusu üreten Penguen, bunun 7 bin tondan fazlasını ihrac etti. Kornişon, İzmir-Ödemiş, Balıkesir-Edremit ve yoğun olarak Afyon'da üretiliyor. Üretim rakamları tam olarak bilinmese de salatalık dahil kornişon ihracatından geçen yıl 51.2 milyon dolar gelir sağlandı.