Ahmet Çalık: Ceyhan, Rotterdam olacak

Karadeniz'e inen Rus ve Kazak petrolünün güvenli ve ekonomik bir şekilde Akdeniz'e taşınmasına imkân sağlayacak olan Samsun-Ceyhan petrol boru hattı projesinin yapımına önümüzdeki yıl başlanıyor.

İSTANBUL - Karadeniz'e inen Rus ve Kazak petrolünün güvenli ve ekonomik bir şekilde Akdeniz'e taşınmasına imkân sağlayacak olan Samsun-Ceyhan petrol boru hattı projesinin yapımına önümüzdeki yıl başlanıyor.
Hattın iki yıl içinde tamamlanması planlanırken, petrolün bitiş tarihinden bir yıl sonra, yani 2010'da akacağı belirtiliyor.
Çalık Enerji ve İtalyan petrol ve doğalgaz şirketi Eni'nin işbirliğiyle inşaatına başlanacak olan Samsun-Ceyhan petrol boru hattı projesinin yapımının 1.5 milyar dolara mal olacağını belirten Çalık Grubu Başkanı Ahmet Çalık, "2007'den üç yıl sonra Ceyhan'a petrol akacak" dedi. Enerjide büyümeyi öngördüklerini ifade eden Çalık, projenin, Karadeniz'e inen Rus ve Kazak petrolünün güvenli ve ekonomik şekilde Akdeniz'e taşınmasına imkân sağlayacağını ve Türkiye'ye stratejik avantajları olacağını anlattı.
Ceyhan endeksi
İstanbul ve Çanakkale boğazlarında giderek artan petrol tankeri trafiğinin çok ciddi güvenlik ve çevresel risk oluşturduğuna değinen Çalık, ispatlanmış ve olası ham petrol üretim programları sonucu Boğazlar'dan geçecek petrolün 2013 yılında 3 milyon varil/gün hacmine ulaşmasının öngörüldüğünü söyledi.
Çalık, ürün ihracat hacminin de bu rakama dahil edilmesiyle birlikte, Boğazlar'da 2013 yılında 4 milyon varil-gün petrol ve petrol ürünleri taşıma trafiğinin olacağı tahminlerini aktardı. Normal şartlarda petrol tankerlerinin Boğaz geçişinin 16 saat sürdüğünü, kış döneminde bu sürenin 25 güne kadar uzadığını vurgulayan Ahmet Çalık, bunun maliyet artışı ve kâr düşüşü getirdiğini ifade etti.
Projenin, İstanbul ve Çanakkale boğazlarıyla İstanbul'un taşıdığı büyük çevresel risklerin azaltılmasına da katkı sunacağını dile getiren Çalık, fizibilite sonuçlarına göre, hattın uzunluğunun yaklaşık 550 kilometre olacağını, yıllık taşıma kapasitesinin 70 milyon ton olarak planlandığını, hattın yapım maliyetinin ise yaklaşık 1.5 milyar dolar olacağının öngörüldüğünü açıkladı. Samsun-Ceyhan güzergâhının, Karadeniz'e inen Rus ve Kazak petrollerinin Akdeniz'e ulaştırılmasında en doğru ve efektif alternatif olarak öne çıktığına işaret eden Çalık, "Projeyle Ceyhan, 'Doğu Akdeniz'in Rotterdam'ı' olma kapasitesini kazanacaktır. Samsun-Ceyhan petrol boru hattı güzergâhı, Ceyhan'ın önemli bir petrol ve petrol ürünleri ticaret merkezi olmasını desteklemektedir. Ceyhan, petrol piyasasının oluşmasında etkili bir arz merkezi olacaktır. Bugünden, uluslararası petrol piyasasına yönelik bir 'Ceyhan endeksi' oluşturma çalışmaları bunun en güzel göstergesidir" diye konuştu.
'Türkiye güvenilir ülke'
Eni Grubu İcra Kurulu Başkanı Paulo Scaroni, Samsun-Ceyhan boru hattını, Boğazlar geçişini baypas edecek alternatif bir güzergâh olarak gördüklerini belirterek, "Tek bir ülkeden geçiş olacağı için, en basit çözüm olacaktır. Bu projenin, en güvenilir, en uygun güzergâh olduğu ortaya çıkmıştır" ifadesini kullandı.
Scaroni, Türkiye'yi çok güvenilir bir ülke olarak gördüklerini aktardı. Scaroni, projeye ilgi duyan Rus şirketi varsa, aralarında görmek istediklerini de söyledi.
Çalık Enerji Başkanı Erdal Çelik de enerji dağıtımına girmeyi istediklerini ve Samsun-Ceyhan petrol boru hattının yapımında 20'nin üzerinde firmayla görüştüklerini açıkladı.