Alışverişte karar gençlerin

Beş kentte yapılan araştırmaya göre Türk gençleri alışverişte hangi markayı alacaklarına ilişkin kararı aileye bırakmıyor.

İSTANBUL - Araştırma kuruluşu AC Nielsen tarafından Türkiye için yapılan araştırma, Türk gençlerinin kararlarını kendilerinin aldığını ortaya koydu. Her türlü ürüne karşı ilgilerinin ve bilgilerinin daha çok olması, en yeni bilgilere ulaşabiliyor olmaları ve de ailelerin onların fikirlerine karşı daha da artan duyarlılığı gençlerin karar verici konumuna yerleşmelerini sağlıyor.
Beş kentte 1010 kişiyle gerçekleştirilen araştırma gençlerin profilini ortaya koydu. 2002'de gerçekleştirilen araştırmayla kıyaslandığında incelenen 35 kategoride gençlerin marka kararındaki etkilerinin arttığı görülüyor. Türkiye'nin yüzde 22'sini oluşturan 12-22 yaş genç grubun, bir markada ne aradıklarını, marka tercihlerindeki kriterleri, değişimlerini ve trendlerini belirlemek için yapılan araştırma, sözü edilen bu grubun harcamalarını kontrollerinde tuttuğunu, giyime verdikleri önemin üst düzeyde olduğunu, teknolojiyle yakından ilgilendiklerini ve Türkiye'nin AB üyeliğini önemsediklerini ortaya koydu.
ACNielsen, gençleri anlamak için 2002'de ilkini gerçekleştirdiği 'Gençlik Profili Araştırması'nı 2005'te de tekrarladı. İstanbul, Ankara, İzmir, Samsun, Adana ve Erzurum'da yapılan araştırmada, genç nüfusun marka bilincinin geçmiş yıllara oranla geliştiği, marka tercihlerinde aile içerisinde etkisinin üst düzeye ulaştığı belirtilerek 2002'den beri gençlerin harcamalarını kendi kontrollerinde olduğu ifade ediliyor.
Giyim liste başı
Yapılan araştırmada 12-18 yaş grubunun harcamaların çikolata, gazlı içecek anlayışına odaklıyken, 19-22 yaş grubunun ise sosyalleşme ve sosyal kabul görmeyi sağlayan giyim, fast food, eğlence gibi alanlar ön planda bulunuyor.
12-18 yaş grubunda bir markayı ilk kez seçmede belirleyici olan aile. Sonra arkadaş ve reklamlar marka seçiminde etkili olurken, 19-22 yaş grubunu arkadaş tavsiyesi ve reklamın aile etkisinden önce geldiği aktarılıyor.
Araştırmaya göre en çok belirtilen ilk beş markada ağırlığı giyim ürünleri alıyor. Nike gençlerin tercihinde ilk marka olurken, Nokia'nın da listede yer alması teknolojinin önemini gösteriyor. Ürüne karşı ilginin ve bilginin fazlalığının yanı sıra, ailesinin kendi fikirlerine karşı duyarlı olması da gençlerin karar verici olmasında oldukça etkili oluyor.
Sanal dünya gençlerin zamanlarının önemli bir kısmını almaya devam ediyor. Araştırmaya göre genç nüfusun yüzde 70'i interneti eğlence aracı olarak görüyor ve ayda ortalama 12 gün internette vakit geçiyor. Sanal dünyanın parçası olan cep telefonuna sahiplik oranı ise yüzde 76. Bu durum özgürlük hissini artırırken lükse olan psikolojik ihtiyacı da tatmin ediyor. Cep telefonu almak isteyen gençlerde biçim, şekil ve görünüm dikkate alırken ürünün fiyatı ikinci sırada geliyor. Ayrıca, gençlerin yüzde 33'ü cep telefonlarında bulunan özelliklerin farkında olmadığı gibi, yüzde 42'sinin özellikleri kullanmadığı açıklandı.
AB refahı artıracak
Araştırmaya göre, gençlerin yüzde 63'ü, özellikle 12-18 yaş grubu içindekiler Türkiye için AB üyeliğinin önemli olduğunu düşünüyor. Gençlerin yarısından fazlası Türkiye'nin AB üyeliği ile Türk halkının eğitim düzeyinin ve Türkiye'ye dış yatırımların artacağına, işsizlik sorununun ise azalacağına inanıyor. AC Nielsen'in araşıtırmasına göre, AB üyeliği ile Türkiye'de kişisel refah düzeyinin artacağına inanan gençlerin oranı ise yüzde 40'a ulaşıyor.
Tercihe göre hizmet
Gençlere yönelik ürün geliştiren şirketlerin, hedef kitlelerinin davranışlarını bilmesinin önemine de değinilen araştırmada gençlerin farklı yaşam tarzları da şöyle sıralandı: "Evde arkadaşlarla daha sık vakit geçiriyorlar. Kitap okuyor, bilgisayarda oyun oynuyor, televizyon izliyorlar. Eğitim amaçlı kurslara katılıyorlar. Dışarı çıktıklarında kebap ve lahmacun salonlarını tercih ediyorlar. Markayı ilk kez seçerken tavsiyeye uyuyorlar, internete eğitim amaçlı giriyorlar."