'Alo'dan en hızlı kredinin mucidi

Tamamı Türk sermayeli olan PhonoClick, dünyada ilk kez kullanılan bir yöntemle, cep telefonundan birkaç dakika süren hızlı kredi sistemini başlattı.
Haber: İLKER PEHLİVAN / Arşivi

İSTANBUL - Tamamı Türk sermayeli olan PhonoClick, dünyada ilk kez kullanılan bir yöntemle, cep telefonundan birkaç dakika süren hızlı kredi sistemini başlattı. Şimdilik Akbank ve Finansbank'ın kullandığı cep telefonundan kredi sistemi için diğer bankalardan da talep olduğunu belirten PhonoClick Genel Müdürü Ahmet Yürekli, teknolojiyi bu yıl sonunda yurtdışına da satacaklarını söyledi. PhonoClick'i 2002'nin başında eşi Oya Yürekli ve ortakları Pınar Kapralı ile kurduklarını aktaran Yürekli, sesli etkileşim alanına odaklandıklarını vurguladı.
Aynı kadroyla 1995 yılında 'turk.net'i kurduklarını anlatan Ahmet Yürekli, daha sonra şirketi Sabancı Holding'e satıp geliriyle PonoClick'i hayata geçirdikleri bilgisini verdi.
TÜBİTAK destekledi
PhonoClick'i kurarken TÜBİTAK'ın Ar-Ge çalışması yapan şirketlere uyguladığı destek programından yararlandıklarını açıklayan Yürekli, "Yatırım yapmamız şartıyla 1.5 milyon dolarlık mali yardımda bulundular" dedi. Azerbaycan, Kıbrıs, Rusya ve Yunanistan'ın içinde olduğu 12 ülkede de faaliyet gösterdiklerini aktaran Yürekli, "Yurtiçi ve yurtdışında toplam 50 şirketle çalışıyoruz" diye konuştu. Yürekli, yıl sonuna doğru yurtdışında özellikle bireysel kredilerin yoğun yapıldığı pazarlarda çalışacaklarını, Doğu Avrupa ve Rusya'da faaliyet planladıklarını ifade etti. Genel müdür Ahmet Yürekli, sesli etkileşimde rakiplerinin ABD'li dev teknoloji şirketleri olduğunu, Türk bankalarının kullandığı tarzda bir cepten kredi sisteminin ise dünyanın hiçbir ülkesinde olmadığını açıkladı.
Kredi başvurusunun çağrı merkezlerindeki operatör gücüyle karşılanamayacağını ifade eden Yürekli, sistemin nasıl çalıştığını şöyle anlattı: "Şu an sistemimizi kullanan Akbank ve Finansbank, bireysel kredi başvurularını yedi gün, 24 saat telefon kanalıyla alıyor. Müşteri bankayı aradığında bizim yazılımımız yanıtlıyor. Beş-altı dakika süren bir görüşmeyle müşteriye gerçek kredi başvurusundaki tüm sorular yöneltiliyor. Sonuç belirlendiğinde sistem müşteriye telefonla durumu bildiriyor. Uzun vadeli konut finansmanı sistemi (Mortgage) yasalaştığında sesli etkileşim sistemi burada da kullanılabilecek. Mortgage ile ilgili beş bankayla anlaştık. Yasayı bekliyoruz."
Türkçe anlayan telefon
Dünyada geliştirilen yazılımlarla bilgisayarlara karmaşık şeylerin tuşlatılarak yaptırılabildiğini belirten Ahmet Yürekli, bundan sonraki aşamanın bilgisayarların konuşulanı anlaması olduğunu belirtti. Yürekli, "Çalışmalarda çok yol kat edildi. Bu teknolojiye çok yakın olduğumuzu düşünüyorum. Bir-iki yıl içinde Türkçe konuşmayı anlayan ve karmaşık işlemleri yapabilen sistemleri yaygın şekilde bankalar ve her türlü çağrı merkezinde görebileceksiniz. Tuşlama büyük ölçüde ortadan kalkacak" dedi.
Çağrı merkezlerinden fazla aranıyor
PhonoClick Genel Müdürü Ahmet Yürekli, Akbank ve Finansbank'ın cep telefonundan kredi uygulamalarının Türkiye'deki bankaların tüm çağrı merkezlerinin çağrı sayısından çok daha fazla arandığı bilgisini verdi. Sesli etkileşimin, internetin yol açtığından çok daha derin bir devrime yol açacağını savunan Yürekli, "Çünkü internet Türkiye'de nüfusun yüzde 11, telefon ise yüzde 100'ü tarafından kullanılıyor" dedi.
Hat sayısı yeterli
Sistemin bankalar dışındaki diğer sektörlerce de kullanılabileceğini aktaran Yürekli şöyle konuştu: "Sistem telekom operatöründen alınan hat sayısıyla sınırlı. Şimdilik en önemli tıkanıklık noktası burada. Akbank bu sistemi ilk açtığında operatörler çağrıları taşıyamadı. Durumun ciddiyeti anlaşılınca yeteri kadar hat tesis edildi. Bizim sistemimiz bütün ülke telefona sarılsa bunu yantlayabilecek güçte."