'Arazi olmak' için üç yeni neden

Türkiye'de 2001 yılında sadece 2 bin 871 adetlik satışın yapıldığı Sportif Utility Vehicle (SUV) segmenti araçlarda pazar beş yıl içinde 21 binlere çıktı (2006 tahmini). Bu rakamlar pazar payı olarak yüzde 1'lerden yüzde 5'lere çıkışı ifade ediyor.
Haber: SİBEL ÜNLÜ / Arşivi

BARSELONA - Türkiye'de 2001 yılında sadece 2 bin 871 adetlik satışın yapıldığı Sportif Utility Vehicle (SUV) segmenti araçlarda pazar beş yıl içinde 21 binlere çıktı (2006 tahmini). Bu rakamlar pazar payı olarak yüzde 1'lerden yüzde 5'lere çıkışı ifade ediyor. Durum böyle olunca da önce cip, sonra 4x4, en nihayetinde de SUV pazarı olarak tanımı netleşen bu segmentte rekabet arttı. Asfaltta boyut farkları çok belli olmasa da SUV'ların küçük, orta ve büyük boyları var. Türkiye'de küçük ebatlı araçların payı yüzde 10-15, büyüklerin yüzde 20, orta boyuttakiler ise yüzde 70'lerde.
Mitsubishi işte bu istatistiklerin gerçekleştiği Türkiye pazarında hem orta hem de büyük boy SUV'larda yenilenen iki modeliyle atağa kalktı. Orta sınıfta Outlander, büyüklerde ise dördüncü nesil Pajero. Marka dört çeker teknolojisinde pick-up segmentinde ise yeni L200 ile güçlendi. Şirket tüm 4x4 ürün gamını sadece 12 ayda yeniledi.
'Çin'e gidersiniz'
Mitsubishi Türkiye Distribütörü Temsa'nın genel müdür yardımcısı Yusuf Soner, "Hedefimiz Mitsubishi'nin dayanıklılık ve güvenilirliğini en iyi biçimde anlatmak. L200'le pick-up'ta liderliğe oynuyoruz. Pajero büyük SUV'larda gerçek bir 'yol dışı amaçla kullanılacak' araç. Otantik, gerçek off-road aracı olarak son altı yılda 11 kez Dakar şampiyonluğu almış bu modelimizle iddialıyız. Yeni Pajero'da off-road'un yanında tasarım ve konfor yönünden de beklentilere yanıt veriyoruz. Örneğin, Çin'e karayoluyla gidecekseniz tercihiniz bu model olmalı. Pajero'da rakiplerle aynı seviyeye geldikten sonra liderliği hedefliyoruz. 2007 Nisan ayında gelecek olan araçtan 100'lü adetlerde satış bekliyoruz. Bu rakamı 2007'nin seçim yılı olması nedeniyle telaffuz ediyoruz. Aksi takdirde 200'lü adetlerden bahsederdik. Outlander da bizim yolda görünen yüzümüz olacak. 4x4'te her sene bir tuğla daha koyarak yükselmek istiyoruz" dedi.
'Pazarı geçtik'
Temsa Pazarlama Müdürü Aytuğ Bük ise, pazarın 11 ayda geçen yıla göre yüzde 12 küçülerek 553 binli adetlerde gerçekleştiğine buna karşın Temsa'da 12 bin adetlik satışla yüzde 4'lük büyüme olduğuna dikkat çekti. Toplam pazar 2005'in ilk 11 ayında 626 bin 304 adetti. Temsa 2005 yılının ilk 11 ayında 11 bin 879 adetlik satış yapmıştı.
Temsa'nın kriz panzehiri Avrupa
Mitsubishi'nin Türkiye distribütörü Temsa, Sabancı holding kuruluşlarından. Temsa, Adana'daki Türk mühendisleri tarafından yaratılan midibüs ve otobüsleri üreterek dünyaya satıyor. Şirket en son Mısır'da 15 milyon avro yatırımla Lasheen Grup'la 2008'de faaliyete geçecek yeni bir tesis kuruyor. Maraton, Euro Prestij, Safir, safariPowerbus, Opalin markalarını yaratan şirket, 160 milyon dolarlık ihracatını 190 milyon dolara çıkarmayı hedefliyor. Temsa Genel Müdür Yardımcısı Yusuf Soner, Mısır'daki üretimin diğer Kuzey Afrika ve Arap ülkelerinde vergisiz satış avantajı sağlayacağını söyledi.
Temsa'nın gücünü esnek üretim ve hızlı teslimattan aldığını da belirten Soner, kriz dönemlerini dalgalanmalardan daha az etkilenen Batı Avrupa pazarlarına yönelerek aştıklarını belirtti. Temsa'nın Avrupa'da yüzde 7 payı bulunduğunu belirten Soner, "sekiz metre üzeri otobüste yıllık 13 bin adetlik satışın olduğu bu pazarda 800 adetlik ihracatımız var" dedi.
Dördüncü nesil Pajero ile Dakar'da hissedin
Yeni Pajero 2007 Dakar Rallisi'ne girecek olan tamamen yeni cross-country yarış aracının temelini oluşturuyor.
Araçtaki dört silindirli, 16 valflı, turboşarjlı ve intercooler'lı 3.2 dizel motor eskisine göre 10 PS fazla, 170 PS güç üretiyor. Tork değeri 373 Nm. Off-road performansında superselect 4x4 sisteminin avantajlarına sahip. Arkadan çekişli 2H güzel havalarda şehir içi sürüş için ideal. 4H mod (tam zamanlı 4WD) şehir civarında sürüş, sıkıştırılmış kar, buzlu yüzeyler ve düz çamur yüzeyler için ideal. 4HLc (merkezi diferansiyel kilidi) yumuşak kar, kum, çamurda performans sağlamak için merkezi diferansiyeli kilitliyor. 4LLc (merkezi diferansiyel kilitli düşük vites) ekstra sürtünmenin gerektiği kayalık arazi veya bataklık şartlarının üstesinden gelmek için kullanılıyor. Bütün Pajerolar'da artık arka tekerlekler arasındaki diferansiyeli ortadan kaldıran bir arka diferansiyel kilidi var. Pajero üç nesil boyunca (1982, 1991, 1999)gerçek bir arazi aracı olarak kullanılmak için tasarlanmış . Rakipleri Toyota Land Cruiser ve Nissan Pathfinder ile Patrol. Araç, Nisan 2007'de gelecek.
Dizel ve büyük Outlander
Yeni Outlander'ın uzunluğu 10 cm artarak 4.64 metreye, genişli 5 cm'lik büyümeyle 1.80 metreye çıktı. Araç, iki tekerden çekişten kilitli 4 tekerden çekiş moduna kadar toprak patikalarda veya zorlu hava koşullarında rahat sürüşe imkân veriyor. Motor olarak Outlander-Concept, Volkswagen AG'den sağlanan EU-4 emisyon normlarına uyumlu 1968 cc hacminde, üstten çift eksantrikli, 16 supaplı turbo intercooler dizel var. 140 PS güç 310 Nm tork ve maksimum 187 km/saat hız yapan bu motorda Grandis Di-D'de kullanılan altı vitesli bir manuel şanzıman bulunuyor. Bagaj 1049 litreden 1691 litreye çıkmış. 26 inçlik dağ bisikletini sökmeden yerleştirmenin mümkün olduğu araçta artı iki koltukla yedi kişi seyahat edebiliyor. Türkiye'ye haziran 2007'de gelecek.