Arçelik'ten Rusya'ya iki Beko fabrikası

Avrupa'nın üçüncü büyük beyaz eşya üreticisi olan Arçelik'in, Haziran 2005'te Rusya'da temelini attığı Beko LLC buzdolabı ve çamaşır makinesi üretim tesisi ile Beko Elektronik LLC televizyon üretim tesisleri üretime başladı.
Haber: RUHİ SANYER / Arşivi

MOSKOVA - Avrupa'nın üçüncü büyük beyaz eşya üreticisi olan Arçelik'in, Haziran 2005'te Rusya'da temelini attığı Beko LLC buzdolabı ve çamaşır makinesi üretim tesisi ile Beko Elektronik LLC televizyon üretim tesisleri üretime başladı. Koç Holding Şeref Başkanı ve Arçelik Yönetim Kurulu Başkanı Rahmi M. Koç, hizmete giren iki tesisin kendi planladıkları ve yurtdışında inşa ettikleri ilk fabrikalar olduğunu belirterek "90 milyon avro yatırım yapılmıştır. Rakam pek büyük görünmese de, atılan adım çok büyüktür" diye konuştu. Topluluktan yapılan açıklamada, "Arçelik'in Rusya'daki yeni tesisleriyle, 2010 yılına kadar konsolide cirosunun 6 milyar avro'ya ulaşması hedefleniyor. Yurtdışında ise Beko markası ile de yüzde 2 pazar payına ulaşma yolunda önemli bir adım atıldı" denildi.
Arçelik A.Ş.'nin, Moskova'ya 110 kilometre mesafedeki Vladimir şehrine bağlı Kirzaç'ta üretime başlayan Beko LLC tesislerinin açılış törenine; Türkiye'nin Moskova Büyükelçisi Kurtuluş Taşkent, Vladimir Valisi Nikolai Vinogradov, Kirzaç Belediye Başkanı Viladimir Starovoitov, Koç Holding Şeref Başkanı ve Arçelik Yönetim Kurulu Başkanı Rahmi Koç, Koç Holding Yönetim Kurulu Başkanı Mustafa Koç, Koç Holding Dayanıklı Tüketim ve İnşaat Grubu Başkanı Bülent Bulgurlu, Arçelik Genel Müdürü Aka Gündüz Özdemir, Beko LLC Tesisi Genel Müdürü Adnan Tüfekçi, Türkiye ve Rusya'dan işadamları ile fabrika çalışanları katıldı.
Yatırımın tutarı 90 milyon avro
Koç Holding Şeref Başkanı Rahmi Koç, "Şu an, 80 yılını geride bırakan Koç Topluluğu'nun tarihindeki, en müstesna günlerden biri. Ne mutluyuz ki Koç Grubu yurtdışında aynı anda iki fabrikayı birden işletmeye açıyor. Bu iki tesis kendi planladığımız ve yurtdışında inşa ettiğimiz ilk fabrikalardır. Tabiatıyla, satın aldığımız ve ortak olduğumuz fabrikaları nazarı dikkate almıyorum. 90 milyon avro yatırım yapıldı. Rakam pek büyük görünmese de, atılan adım çok büyüktür" dedi.
'Her evde iki Koç ürünü var'
Koç, Türkiye'de her evde en az iki ürün, yurtdışında ise 63 milyon hanede Beko markalı beyaz ve kahverengi ürünler bulunduğunu hatırlatarak 'İşte bu tablo, bizim en büyük övünç kaynağımız ve mutluluğumuzdur' dedi. Rahmi Koç, konuşmasını şöyle sürdürdü:
"Şirketlerimiz, Rusya'nın, beyaz ve kahverengi eşya sektöründeki imkânlarını, uzun vadeli gelişme potansiyelini dikkate alarak, burada yatırım yapmaya karar vermişlerdir. Bu yatırımların, uluslararası markamız olan Beko isminin daha da yayılmasına ve güçlenmesine yardım edeceğine inanıyorum. "
Rusya'nın Koç Topluluğu için yeni bir pazar olmadığını kaydeden Rahmi Koç "1994'ten beri çeşitli markalarımız ile bu pazarda bulunmaktayız. Ekonomisindeki istikrar ve Rusya'ya olan inancımız böyle önemli bir yatırımı yapmaya bizi teşvik etmiştir. Yatırımlarımızın her iki ülke ekonomisi için büyük fayda sağlayacağına inanmaktayız" dedi.
Koç Holding Şeref Başkanı Rahmi Koç Türkiye`de hanehalkının her 100 liralık harcamasının 9 liralık bölümünün Koç ürünlerinin tüketimi yoluyla yapıldığını da söyledi.
'Israr ettiler' ürün gamı genişledi'
Koç Holding Dayanıklı Tüketim ve İnşaat Grubu Başkanı Bülent Bulgurlu da ilk yatırım kararını aldıklarında tek ürün olan çamaşır makinesi üretimini düşündüklerini ancak Vali ve belediye başkanının ısrarıyla buzdolabı ve televizyon fabrikası kurmaya karar verdiklerini açıkladı. Bulgurlu şöyle konuştu:
"Bu yatırım kararı alındığı günlerde, daha düşük bir kapasite ve tek ürün olarak çamaşır makinesi üretimi üzerinde odaklanmıştık. Ancak, Vladimir Valisi sayın Nikolai Vinogradov ve Kirzaç Belediye Başkanı sayın Vladamir Starovoitov başta olmak üzere, tüm yetkililerle yaptığımız olumlu görüşmelerde çok pozitif bir yol aldık. Kendileri, Koç Topluluğu'na ve şirketimize olan güvenlerini ifade ederek, bizleri daha büyük hedefler için cesaretlendirdi. Bu nedenle, hem daha önce kararlaştırılan çamaşır makinesi üretim kapasitesini artırmaya, hem de buna ilave olarak buzdolabı imalatına girmeye ve televizyon fabrikası kurmaya karar verdik. Bundan sonraki dönemde, verdikleri tüm sözleri gerçekleştirerek, tam destek sağladılar ve son derece pozitif bir işbirliği sergilediler."
Hedef en tercih edilen marka olmak
Arçelik Genel Müdürü Aka Gündüz Özdemir de, Beko markasının yurtdışında istikrarlı büyümesinin doğru stratejiler ve tutarlı bir vizyon sonucu gerçekleştiğini kaydederek şu bilgileri verdi: "Yurtdışında büyüme stratejimiz doğrultusunda, Rusya'da gerçekleştirdiğimiz bu yatırımla, konsolide ciromuzun 2010'a kadar 6 milyar avro'ya ulaşmasını hedefliyoruz. Dayanıklı tüketim sektöründe yurtdışında Beko markamız ile yüzde 2 pazar payına ulaşarak, vizyonumuzda belirlediğimiz üzere, dünyanın en çok tercih edilen ilk on markasından biri olma yolunda sağlam adımlarla ilerliyoruz"dedi.



'Seçim ekonomisi beklemiyorum'
Koç Holding Şeref Başkanı Rahmi Koç, seçimler nedeniyle ekonominin sağa sola çekilmeyeceğini belirterek, "Beklenmeyen bir politik gelişme olmazsa, 2007 de 2006 kadar iyi geçecektir" dedi. Fabrikanın açılışından sonra CNBC-e'nin sorularını yanıtlayan Koç, "Seçim dönemlerinde harcama oluyor, ülke enflasyonist duruma geçiyor. Fakat ben tahmin ediyorum ki, IMF'yle yapılan anlaşmalara sadık kalınacaktır; o çizgiden çıkılmayacaktır. Bu defaki seçimlerde ekonomiyi sağa sola çekmeyeceklerdir; düzgün yolda gidecektir" diye konuştu.
2007 hedefi 50.1 milyar avro
AB yolunda tren kazası beklemediğini söyleyen Koç, kârlılık açısından Tüpraş'ın bilançoya etkisinin 2007'de görüleceğini ifade etti. Bu yıl 50.1 milyar avro ciro hedeflediklerini açıklayan Koç şöyle konuştu: "Bakalım bu ciro bizi Fortune 500'de nereye oturtacak. Orada da eski yıllara göre daha yukarı çıkmış olacağız."


Tesisler ihracata çalışacak
1997 yılından bu yana Beko LLC satış ve pazarlama şirketiyle Rusya'da tüketicilere ürün sunan Arçelik'in dokuzuncu üretim tesisi olan Beko LLC; 545 bin metrekare açık ve 70 bin metrekare kapalı alana sahip. Tesisin üretim kapasitesi yılda 900 bin adet çamaşır makinesi ve buzdolabı, 750 bin adette TV üretilecek tesiste bin 100 işçi çalışacak. Tesisin öncelikle hedefi Bağımsız Devletler Topluluğu ülkeleri ile Ukrayna ve Doğu Avrupa ülkelerine ihracat yapmak.


'Türkiye 3.5 milyar dolar yatırım yaptı'
Türkiye'nin Moskova Büyükelçisi Kurtuluş Taşkent ise Rusya'daki Türk yatırımlarının toplamının 3.5 milyar dolara ulaştığını belirterek "İki ülke arasındaki ticaret hacmi 2005 yılında 15.2 milyar dolara ulaştı. Bu yıl rakamın 20 milyar dolar olacağını öngörüyoruz. 2008 yılındaki beklenti ise 25 milyar dolardır. Birçok özerk cumhuriyet ve bölge Türk yatırımcılar için özel kolaylıklar sağlamaya hazır olduklarını belirtiyor" dedi.
Türk müteahhitlerinin geçen yıl Rusya'da 2.3 milyar dolarlık yeni iş aldıklarına dikkat çeken Taşkent yılın ilk dokuz ayında ise 1.5 milyar dolarlık müteahhitlik işi alındığını vurguladı. Taşkent Rusya'daki müteahhitlik işlerinin dünyadaki toplam işlerin dörtte birini oluşturduğunu söyledi. Fabrikanin bulundugu Vladimir Bölgesi Valisi Nikolai Vinogradov ise "Koç Holding fabrikanın yanı sıra bir de hastane inşa etti. Fabrikanın çevresindeki 150 hektarlık alanı da Beko parkı haline getirmelerini istiyoruz" diye konuştu.


Bulgurlu: 512 milyon avroluk büyüklüğe ulaştık
Koç Holding Dayanıklı Tüketim ve İnşaat Grubu Başkanı Bülent Bulgurlu Rusya'nın yatırım stratejilerinde önemli bir yere sahip olduğunu belirterek şöyle konuştu: "Topluluğu'nun Rusya'daki aktiflerinin büyüklüğü 512 milyon avroya ulaştı. Rusya, topluluğun faaliyette bulunduğu ülkeler arasında, Almanya ve İngiltere'den sonra, ciro büyüklüğü ile üçüncü sırada. 2005'te, yurtdışı ciromuz içinde Rusya'nın payı 460 milyon avro ile yüzde 7. Topluluk olarak Rusya'da yaptığımız yatırımlarımızın tutarı ise 500 milyon avro düzeyini aşmıştır."


10 markayla 100 ülkeye yayıldı
Türkiye'nin en büyük beyaz eşya üreticisi Arçelik ürünleri 100 ülkede 10 markayla satılıyor. 1955'ten bu yana faaliyet gösteren Arçelik, yurtdışında Romanya ile Rusya olmak üzere toplam dokuz üretim tesisinde üretiliyor. Dünya genelindeki 13 satış ve pazarlama şirketi ve Arçelik, Beko, Blomberg, Elektra Bregenz, Arctic, Altus, Leisure, Flavel ve Arstil olmak üzere dokuz markasıyla, bugün 100'den fazla ülkede satılıyor.
Yüzde 13 büyüyecek
Arçelik, 2005 yılında 3.1 milyar avro ciro gerçekleştirerek bir önceki yılın performansına göre yüzde 14 oranında artış sağladı. Cirosunun yüzde 40'ını uluslararası satışlardan elde eden Arçelik, beş yıl içinde bu oranı yüzde 50 artırmayı hedefliyor. Arçelik, iç pazarda yüzde 6, uluslararası pazarlarda ise yüzde 20 olmak üzere 2006 yılında toplam satış hacminde yüzde 14 artış hedefiyle 3,5 milyar avro ciro ve 125 milyon avro sermaye yatırımı planlıyor. 2002 yılından bu yana üretim kapasitesini her yıl yaklaşık yüzde 26 artıran Arçelik, bu yıl üretim kapasitesini 11 milyon adete çıkardı. Şirket 2005'te 150 milyon avro yatırım gerçekleştirdi.