Ariş anneanne elmaslarını moda yaptı, Amerikalı kadınların parmağına taktı

100 yıllık mücevheratçı Mardinli Güzeliş ailesi, anneannelerimizin altın kırmızısı renkli elmas yüzüklerini koleksiyonlarına alarak günışığına çıkardı ABD'li ve Avrupalı kadınların gözdesi oldu.
Haber: HALE TÜZÜN / Arşivi

İSTANBUL - 100 yıllık mücevheratçı Mardinli Güzeliş ailesi, anneannelerimizin altın kırmızısı renkli elmas yüzüklerini koleksiyonlarına alarak günışığına çıkardı ABD'li ve Avrupalı kadınların gözdesi oldu. 30 yıl öncesinde sadece Türkiye'de kullanılan bu tip elmas mücevherler, şimdilerde hem Türk hem de yabancı kadınları süslemeye başladı. 'yıllar önce anne ya da anneanneler verince takmam' denilen bu tip elmas ürünleri yeniden dizayn edip, moda haline getirdiklerini söyleyen Ariş Yönetim Kurulu Başkanı Kerim Güzeliş, "Türkiye dışında yabancılar elmasa pek ilgi göstermezdi. Dünya tüketicisi hep değişik ürünün peşinden gider. Biz de eski modelleri tüketicilerin hissettiği değişiklik ihtiyacına göre yeniden dizayn ettik. Elmasın sınırları şimdilerde Türkiye'yi aştı. Özellikle ABD'liler büyük ilgi gösteriyor" diye konuştu.
'Altın satışları durdu'
Elmasın yanı sıra yine Türkiye'ye özgü nazar boncuğunu mücevhere uyarlayan Ariş, bu ürünleriyle de Avrupalı ve Japon müşteriler elde etmeyi başarmış. Hedeflerinin aynı zamanda Ariş markasının doğuşunu sağlayan Mardin'in el emeğiyle üretilen yöresel takısı 'telkari'yi mücevhere uyarlamak olduğunu anlatan Kerim Güzeliş, "Habbe denilen top mücevher ve telkari üzerinde çalışıyoruz. Geleneksel ürünleri pırlantalı hale getireceğiz. Zaten bizim hem Türkiye'ye hem de dünyaya bu kadar rahat pırlantalı ürün satmamızın altında Avrupalı tasarımla Türk kültürünü birleştirerek mücevherde sentez yaratmamız yatıyor" dedi.
Mardin'de telkari ustalığı, altın ve ardından pırlantayla mücevherat sektöründe 100 yılı geride bırakan Güzeliş ailesi, artık pırlantada büyüyor. Pırlanta sektöründe tüketicilerin gelecek 10 yılda 'butik ürünlere' önem vereceğini hatırlatan Güzeliş, "Bu yüzden bizim sektörümüzde ustaların önemi daha da artacak. Biz de şimdiden konusunda uzman ustaları bünyemizde topladık" açıklamasını yaptı.
Yılda 100 bin adede yakın pırlantalı ürün üreten Ariş, Türkiye'nin bu alanda gösterdiği gelişime bağlı olarak hedeflerini de büyütmüş. Altın konusunda Türkiye'nin dünyada söz hakkına sahip olduğunu, artık pırlantalı ürün konusunda yol katetmesi gerektiğine dikkat çeken Kerim Güzeliş, şunları söyledi: "Dünyada pırlanta pazarı yüzde 3-5 büyürken, Türkiye'de bu oran yüzde 25 düzeyinde.
Pırlanta pazarı ülkemizde küçük olduğu için büyüme daha büyük oluyor. Şu anda pazarımız altının 20'de biri ama sürekli yükseliyor, altın pazarı ise duraklama devresinde. Eskiden turistler Türkiye'ye geldiğinde ilk üç alışveriş tercihleri mücevher, halı ve deri olurdu. Ancak son günlerde bu özelliğimizi yitirmiştik. Pırlantayla bu özelliğimizi tekrar kazanmaya başladık."
Erkeklere tek taş küpe
Büyümesini pırlantada devam ettiren Ariş, mağazalaşma konusunda da atağa kalkmış. Türkiye'de altı mağazası bulunan Ariş, 2010 yılına kadar 50 franchise mağazaya ulaşmayı ve yurtdışında da mağazalaşmayı planlıyor. 2010 yılına kadar New York, Londra, Paris, Moskova gibi şehirlerde mağaza açacaklarını aktaran Kerim Güzeliş, "ABD, Japonya, Avustralya, Avrupa ve Ortadoğu'da ürünlerimiz satılıyor. Rusya hedef pazarlarımız arasında" diye konuştu.
Pırlanta son günlerde erkeklerin de gözdesi olmuş. Erkeklere yönelik pırlantalı kravat aksesuvarları, kol düğmeleri üretimine başladıklarını söyleyen Güzeliş, özellikle tek taşlı erkek küpelerinin çok gözde olduğunu ifade etti.
En hızlı büyüyen pazarlardan
Türkiye'de her 100 kişiden 18'inin pırlantası bulunuyor. 650 milyon dolarlık büyüklüğe sahip olan pırlanta pazarı, son üç yıldır hızlı büyüyor. 2005 yılında yüzde 25 büyümeyle pırlantada en hızlı gelişen pazarlar arasına giren Türkiye, gelişmekte olan pırlanta pazarları arasında ise ilk 15'te bulunuyor. Türkiye'de en çok 'tek taş yüzükler' ilgi görüyor.
'Japonlar kolye sever'

  • ABD'liler büyük ve orijinal tasarımlı küpe sever. Tek taş pırlanta ve alyansı aynı yüzükte buluşturan tasarımları kullanırlar
  • Japonların kulakları delik değildir. Bu yüzden ince,zarif kolye ve yüzükleri takarlar
  • Avrupalı tüketici tek taş pırlantalı ürünleri beğenir
  • Türk tüketicilerin tercihleri de Avrupalılara benziyor. Türk tüketiciler ABD'lilerden farklı olarak tek taş yüzüğü ve alyansı ayrı alır.
  • Araplar, büyük mücevherleri sever. Yüzük, kolye, küpe, bileklikten oluşan setleri kullanırlar