Asyalı otomobilde Euro 5 korkusu

Asyalı otomobilde Euro 5 korkusu
Asyalı otomobilde Euro 5 korkusu
Benzinli otomobillerde Euro 5 emisyon dönemi başlıyor. Çin ve Hindistan'dan ithal edilen binlerce araç elde kalacak.
Haber: MEHMET ALİ KANTARCI / Arşivi

Türkiye ’nin Avrupa Birliği ’ne (AB) uyum süreci nedeniyle uygulamak zorunda olduğu Euro 5 emisyon standardına benzinli araçlarda ocak ayında geçilecek. Daha önce dizel araçlar için 2012’ye kadar geçiş süreci talebini kabul ettiren otomobilciler, şimdi de benzinli araç için bir yıl erteleme istiyor. Sanayi Bakanlığı kabul etmezse özellikle Çin ve Hindistan’dan ithal edilen on bine yakın araç elde kalacak. 

Euro emisyon standartları, Avrupa Birliği (AB) bünyesinde geçerli olan, egzozdan çıkan zararlı gaz ve partikülleri, kademeli olarak ve belirli bir takvim içerisinde azaltmayı öngören bir program. AB, bu program kapsamında 2008’de Euro 4, 2010’da ise Euro 5 standardını uygulamaya başladı. AB’ye uyum sürecinde olan Türkiye de bu programı uygulamak zorunda. 

Bu kapsamda Sanayi ve Ticaret Bakanlığı’nın 1 Ocak 2011’de yürürlüğe girecek yönetmeliği ile Türkiye’de satılacak tüm binek otomobil ve hafif ticarilerin Euro 5 emisyon normunda olması gerekiyor. Ancak Türkiye’de benzin ile dizel akaryakıt kalitesi farklılıkları ve ağırlıklı dizel araç üreten veya satanların talebi ile bu uyum aşamalandırıldı. Geçiş bir yıl uzatıldı. Benzinli araçlarda ise otomobillerin 2011 başında Euro 5 normuna geçmesi zorunluluğu var. 

Yanıt bekleniyor 
Otomotiv Distribütörleri Derneği (ODD) Genel Koordinatörü Dr. Hayri Erce, bakanlığa başvurarak 31 Aralık 2009 tarihine kadar gümrüklenmiş veya üretilmiş Euro 4 normundaki benzinlilerin de 2011 yılı sonuna kadar satılması konusunda ek tebliğ çıkartılmasını istediklerini söylüyor.
 
Bazı üretici, distribütör ve bayilerin stoklarında Euro 4 emisyon normunda benzinli otomobillerin bulunduğunu kaydeden Erce, “Birçok markanın elinde bu araçlardan var. Bunlar yıl sonuna kadar satılamazsa 2011’de satışı yasaklanacak. Bakanlığa 2 ay önce başvurduk ve geçiş süreci tanınmasını istedik. Cevap bekliyoruz” diyor.


Markalar hızla stokları eritiyor
Bakanlığın ek süre tanımaması ve araçların stokta kalması durumunda re-export gündeme gelecek. Halen Euro 4 otomobilleri olanlar arasında Çinli Chery, Geely, Hintli Tata gibi markalar yer alıyor. Tüm markalar 2011’de üretecek veya ithal edecekleri benzinlileri Euro 5 olarak sipariş verirken halen satışta olan benzinli 1.4 lt Honda City, 1.6 Ford Focus, 1.4 lt Renault Clio gibi otomobiller Euro 4 normunda bulunuyor. Tata Türkiye temsilcisi İsoto’nun CEO’su Kurthan Tarakçıoğlu , “Gerekirse yıl sonuna kadar kampanya yapacağız” dedi.

bigPara.com