ATAK'ta İtalya ve Güney Afrika kaldı

Savunma Sanayi İcra Komitesi (SSİK), Kara Kuvvetleri Komutanlığı'nın 30'u kesin, 20'si ilave taarruz ve taktik keşif helikopteri ihtiyacını karşılamak amacıyla başlatılan ve 2 milyar dolara mal olması beklenen ATAK projesinde...
Haber: TOLGA AKINER / Arşivi

ANKARA - Savunma Sanayi İcra Komitesi (SSİK), Kara Kuvvetleri Komutanlığı'nın 30'u kesin, 20'si ilave taarruz ve taktik keşif helikopteri ihtiyacını karşılamak amacıyla başlatılan ve 2 milyar dolara mal olması beklenen ATAK projesinde, Fransız-Alman-İspanyol ortaklığı Eurocopter ve Rus Rosoboronexport firmalarını eledi. SSİK, Güney Afrikalı Denel ve İtalyan Agusta-Westland ile görüşmelerin sürdürülmesini kararlaştırdı. SSİK dün, Başbakan Erdoğan'ın başkanlığında toplandı. Kararlar, Milli Savunma Bakanı Vecdi Gönül tarafından açıklandı. Savunma sektöründe dünyada rakamsal olarak en büyük ihale olma özelliğini taşıyan
ATAK için, dört grubun yetkilileri Ankara'da karar vericilerden randevu koparmak için lobi çalışmaları yapıyordu.
Eurocopter, Güney Afrikalı Denel'in helikopterinin temel ekipmanını kendilerinin ürettiğini ve desteğin sürmesi konusunda güvence vermeyeceklerini açıklamıştı. Vecdi Gönül, Eurocopter'in Denel'den desteğini çektiğinin hatırlatılması üzerine, "Bu onların kendi aralarında bir mesele. Bize verilen taahhütlerde böyle bir unsur bulunmuyor" dedi.
Ortak üretim öneriyor
İtalyan Agusta-Westland, proje için önerdiği, A-129 helikopterinin üretim hattını Türkiye'ye taşıyarak ortak üretim öneriyor. Teknoloji transferine açık olan İtalyanlar, helikopterin üçüncü ülkelere satışına da onay veriyor. Bu avantajlarla İtalyanların önde olabileceği konuşuluyor. Saatte 265 kilometre hız yapabilen A-129 3 bin 290 metreye çıkabiliyor, 550 kilometre aralıksız uçabiliyor.
SSM, ATAK Projesi'nde TAİ'nin ana yüklenici olmasını, Aselsan ve Havelsan gibi yerli savunma sanayi firmalarının da pay almasını planlıyor. Türkiye, proje giderinin büyük bölümünün 'offset anlaşmaları'yla geri döndürmek istiyor. Öte yandan SSİK'da, Kara Kuvvetleri Komutanlığı'nın ihtiyacı 19 adet mini insansız hava aracı sisteminin Kale/Baykar ortaklığıyla görüşmelere başlanması, dört arama kurtarma gemisinin üretimi için çıkılan
ihalede Türk-İtalyan ortaklığı RMK Marine Tersanesi'nin seçilerek sözleşme görüşmelerine başlanması, Deniz Kuvvetleri Komutanlığı'nın 2. paket Deniz helikopterinin Savunma Sanayi Destekleme Fonu'ndan finanse edilmesi kararları da alındı. Komite Türk Silahlı Kuvvetleri'nin 10 yıllık tedarik planı çerçevesinde ihtiyaç belirleme çalışmaları tamamlanmış 10 projenin SSM tarafından başlatılmasını da kararlaştırdı. SSİK'da Hava Kuvvetleri'nin ihtiyaç bildirdiği ve 10-11 milyar dolara mal olması beklenen 120 yeni nesil savaş uçağı projesinde gelinen son durum da değerlendirildi.