ATAK'ta tünelin ucu göründü

Türkiye'nin 10 yıldır sonuçlandıramadığı ATAK (taarruz ve taktik keşif) helikopter projesinde tünelin ucu görünmeye başladı. Savunma Sanayii İcra Komitesi (SSİK), ekim başında toplanacak ve toplantıda sadece ATAK projesini ele alacak.
Haber: TOLGA AKINER / Arşivi

ANKARA - Türkiye'nin 10 yıldır sonuçlandıramadığı ATAK (taarruz ve taktik keşif) helikopter projesinde tünelin ucu görünmeye başladı. Savunma Sanayii İcra Komitesi (SSİK), ekim başında toplanacak ve toplantıda sadece ATAK projesini ele alacak. Bu arada Cobra helikopterlerde denenen, tamamen yerli görev bilgisayarının, yer testlerinden başarıyla geçtiği öğrenildi.
Ülkeler, uzun yıllar emek ve para harcadıkları teknolojiyi diğer ülkelere kolay transfer etmiyor. Türkiye'nin 10 yıl önce açtığı taktik-taarruz-keşif helikopter alımını öngören ilk atak helikopter ihalesinde de böyle oldu ve ihaleyi kazanan Bell-Textron, helikopterin görev bilgisayarının Türkiye'de üretimini kabul etmedi.
Kara Kuvvetleri Komutanlığı'nın 30 adedi kesin, 20 adedi ilave taarruz ve taktik keşif helikopteri ihtiyacını karşılamak amacıyla başlatılan ve 2 milyar dolara mal olması beklenen ikinci ATAK projesi ihalesinde, temmuz başında yapılan SSİK toplantısında kısa liste çıktı. İhaleye katılan Fransız-Alman-İspanyol ortaklığı olan Eurocopter ve Rus Rosoboronexport elenirken, kalan Güney Afrikalı Denel ve İtalyan Agusta-Westland ile görüşmelerin sürdürülmesi kararlaştırıldı.
Savunma Sanayii Müsteşarı Murad Bayar, Denel ve Agusta-Westland ile görüşmelerin olumlu yönde sürdüğünü söyledi. SSİK'nın ekim ayı başında, yanlızca ATAK projesine ilişkin toplanacağını ve toplantıda sonuca büyük ölçüde yaklaşılacağını belirten Bayar, iki firmayla, üretilecek helikopterlerin başka ülkelere ortak satışı ve gelirin yarı yarıya paylaşımı konularındaki görüşmelerin yapıldığını kaydetti.
Murad Bayar, şartnamedeki 'teknoloji transferi' koşulu nedeniyle ihaleye katılmayan Amerikan Boeing firmasının Türkiye'ye Apache helikopteri satmak için teklif verdiğini de doğruladı. Bayar, "Teklif şu anda elimizde.
İhaleden bir sonuç çıkmazsa ancak bu teklifi değerlendirmek mümkün olabilir" dedi.
Ancak savunma çevreleri, yaptıkları değerlendirmelerde, Apache helikopterinin her ne kadar son teknolojiye sahip olsa da hantal bir yapıya sahip olduğunu, bunun da son olarak Irak'ta gözler önüne serildiğini söylüyorlar. Apache'nin en önemli handikapı olarak ise görev bilgisayarının kaynak kodlarının verilmemesi gösteriliyor.
Türkiye boş durmadı
Bu arada, Savunma Sanayi Müsteşarı Bayar, ATAK helikopterlerinde kullanılacak görev bilgisayarının ve aviyonik sistemin bazı parçalarının Aselsan ve TÜBİTAK Marmara Araştırmalar Merkezi (MAM) tarafından yapıldığını ve Cobra helikopterine takılarak yer testlerinde başarılı olduğunu da söyledi. Söz konusu görev bilgisayarının uçuş testinin de önümüzdeki günlerde TAİ tarafından yapılacağı öğrenildi. Görev bilgisayarının geliştirilmesi ve entegrasyonunu Aselsan, yazılımını ise TÜBİTAK MAM yaptı.
Türkiye'nin savunma sanayiinde öncü kuruluşlarından Aselsan, ATAK helikopterlerinde kullanılacak elektronik harp sistemlerine ilişkin 576 milyon dolarlık projeyi de alarak çalışmalarına hız verdi. Aselsan ayrıca Asel Flir adı verilen aviyonik termal görüş ve nişangâh sistemini de yüzde yüz yerli imkânlarla üretiyor.