Atatürk Havalimanı'na TAV'dan 2.9 milyar dolar

Atatürk Havalimanı'nın 15.5 yıl süreli işletmesini Tefe-AkfenVie (TAV) yapacak. TAV işletme süresi boyunca 2 milyar 950 milyon dolarlık kira bedeli

ödeyecek.

ANKARA - Atatürk Havalimanı'nın 15.5 yıl süreli işletmesini Tefe-AkfenVie (TAV) yapacak. TAV işletme süresi boyunca 2 milyar 950 milyon dolarlık kira bedeli ödeyecek. İlk yıl için 122 milyon dolarlık yatırım yapacak olan TAV, kira bedelinin 678.5 milyon dolarlık bölümünü 2005'te ödeyecek. Kalan bölüm ise 2007'den itibaren her yılın başında 124.9 milyon dolarlık taksitler halinde ödenecek.
Atatürk Havalimanı iç ve dış hatlar terminal binası, katlı otopark ve genel havacılık terminalinin işletme hakkının kiralanmak suretiyle özelleştirilmesine ilişkin ihale Devlet Hava Meydanları İşletmesi (DHMİ) tarafından gerçekleştirildi. İhaleye dört konsorsiyum katıldı. Ancak, Fransız firmaların yer aldığı ADP-SNC Lavalin konsorsiyumu teşekkür mektubu vererek ihaleden çekildi.
Alsim Alarko Sanayi ile Arjantin'de Buenes Aires Havalimanı'nı işleten Corporation America konsorsiyumu ise ihale şartnamesinin 6'ncı maddesindeki koşulları taşımadığı gerekçesiyle ihale dışı bırakıldı. Alarko Holding Genel Koordinatörü Ayhan Yavrucu, ihale dışı bırakılmalarına tepki göstererek konuyu yargıya götüreceklerini söyledi. Yavrucu, ortaklarının Arjantin resmi makamlarından 162 bin 700 metrekarelik bir terminal işlettiğine ilişkin belge getirdiğini, buna rağmen neden ihale dışı bırakıldıklarını anlamayadıklarını söyledi. İhale komisyonu Başkanı Funda Ocak ise şartnameye göre teklif verenlerin doğrudan ya da ortaklarından birisinin 'tüzelkişilik' olarak son 10 yıllık sürede en az 150 bin metrekarelik uluslararası bir terminali üç yıl boyunca işletmeleri gerektiğini söyledi. Ocak, Alsim'in ortağının ise Buenes Aires'teki terminal işleten şirketin sadece hissedarı olduğunu ifade etti.
Malezyalılar çekildi
İhale daha sonra TAV ile Malezya'nın Başkenti Kuala Lumpur Havalimanı'nı işleten şirket arasında devam etti. Önce kapalı zarfla teklifleri alınan firma temsilcileri daha sonra İhale Komisyonu ile ayrı ayrı pazarlığa çağırıldı. Ankara 17. Noter'inin de hazır bulunduğu ihalede Malezyalı şirket 4'üncü turdan sonra çekildi. İhale, 5'inci tura giren TAV'da kaldı.
Pazarlıkların ardından basına açıklama yapan Komisyon Başkanı Ocak, kapalı zafla verilen teklifte Malezyalı firmanın KDV dahil 1 milyar 593 milyon dolar, TAV'ın ise 2 milyar 124 milyon dolar önerdiğini söyledi. Ocak, dördüncü turda çekilen Malezyalıların 1 milyar 711 milyon dolarda kaldığını, TAV'ın ise 2 milyar 950 milyon dolara çıktığını ifade etti. İhale sonucunun DHMİ Yönetim Kurulu'nda onaylandıktan sonra pazartesi veya salı kesinleşeceğini kaydeden Ocak, rakamı, "Bizi oldukça memnun eden sonuç" sözleriyle açıkladı. TAV'ın ilk yıl iç hatlardaki tüm sistemleri yenileyeceğini, bunun için 85 milyon dolar yatırım yapacağını belirten Ocak, işletmeci firmanın ayrıca ilk yıl güvenlik sistemleri için de 37 milyon dolarlık yatırıma gideceğini dile getirdi.
Özelleştirme rekoru
İhaleyi kazanan TAV'ın İcra Kurulu Başkanı Sani Şener, gazetecilerin sorularını yanıtlarken, ihalede verdikleri rakamın, GSM özelleştirmesi dahil bugüne kadar gerçekleşen en yüksek özelleştirme rakamı olduğunu söyledi. TAV olarak sosyal sorumluluklarına büyük önem verdiklerini kaydeden Şener, şöyle konuştu: "Öncelikle ülkemiz için bu rakamı verdik. İstanbul, ülkenin giriş kapısı. işletmesi çok kolay değil. Bilgi birikimimizle orayı işletebileceğimize inanıyoruz. Orada çalışan 2 bin 500 elemanımız için bu teklifi verdik. Onların 3 Temmuz'da bir hüsrana uğramalarını istemiyorduk. Ortaklarımız Tepe Bilkent Üniversitesi'nin. Akfen ise TİKAV adlı vakfı aracılığıyla Doğu Anadolu'da üniversite öğrencileri okutuyor. O öğrenciler için bu teklifi verdik. Ticari kaygılarımızı en geriye bıraktık."
'İstanbul'u bırakamayız'
Atatürk Havalimanı'nın kendileri için amiral gemisi olduğunu, yurtdışında girecekleri ihaleler için referans oluşturacağını kaydeden TAV İcra Kurulu Başkanı Şener, "Yapılan bütün spekülasyonlara karşın, verdiğimiz rakamı görüyorsunuz" diye konuştu.
Malezyalılardan çok çekindiklerini, çünkü ihaleyle çok yakından ilgilendiklerini belirten Sani Şener, önümüzdeki günlerde Bombay Havalimanı ihalesine gireceklerini bildirdi. Ticari olarak da
Atatürk Havalimanı'ndan para kazanmayı hesapladıklarını belirten Şener, 15.5 yıllık sürede 5.6 milyar dolarlık bir ciro beklediklerini, bunun içerisinde ödenecek vergilerin de bulunduğunu söyledi.
Esenboğa Havalimanı'nda yeni terminal binasının yapımını da sürdüren TAV, geçtiğimiz ay da Kahire Havalimanı 3. terminalinin yapımını üstlenmişti.
Ödeme nasıl olacak?
TAV, Atatürk Havalimanı'nın işletmesini 3 Temmuz 2005'ten 2021 yılı sonuna kadar sürdürecek. KDV dahil 2 milyar 950 milyon dolarlık toplam kira bedelinin yüzde 2,5'lik (73.75 milyon dolar) bölümü sözleşme imzalandığında, yüzde 5'i (147,5 milyon dolar) işletmeyi devraldıktan sonraki ilk beş işgününde, yüzde 15,5'i (457.25 milyon dolar) 3 Temmuz tarihini izleyen 180 gün içinde ödenecek. Böylece 2005 yılında yapılacak toplam ödeme 678,5 milyon dolar olacak. Geri kalan bölüm ise 2007 yılından itibaren her yıl 3 Ocak tarihinde yüzde 5.5'lik (124.9 milyon dolar) taksitler halinde verilecek.