Avrupalılar eğlenirken Türkler borç ödüyor

ACNielsen'ın 42 ülkeyi içine alan Tüketici Güven Endeksi araştırması Türkiye'nin halen krizin izlerini taşıdığını ortaya koydu.


Büyütmek için tıklayınız
İSTANBUL - ACNielsen'ın 42 ülkeyi içine alan Tüketici Güven Endeksi araştırması Türkiye'nin halen krizin izlerini taşıdığını ortaya koydu. 23 bin 500 kişiyle yapılan araştırmanın Türkiye bölümünde 'Zaruri ihtiyaçlarınızı karşıladıktan sonra kalan paranızla ne yapıyorsunuz?' sorusuna Türklerin yüzde 44'ü 'borcumu ödüyorum' yanıtını verdi. Yüzde 14'ü ise hiç para artıramadığını söyledi. Ancak aynı soruya AB ülkelerinde yaşayanların yüzde 38'inin yanıtı ise, 'Ev dışı eğlence ve yeni kıyafetlere harcıyorum' oldu.
Her deneğin birkaç şıkkı işaretleyebildiği araştırmaya göre, artan para konusunda Türkler borç ödedikten sonra yeni teknolojiye yöneliyor. İnsanların yüzde 43'ü yeni teknoloji ürünlerini satın aldığını belirtirken yeni giysi alanların oranı yüzde 36, birikim yapmak isteyenlerin oranı yüzde 29, ev eşyası almak isteyenlerin oranı da yüzde 21 oldu.
Tatili ihmal etmiyorlar

Büyütmek için tıklayınız

Avrupalıların ise artan paraları ile yapmak istedikleri arasında yüzde 36 ile tatil, yüzde 34 ile dekorasyon ve yüzde 34 ile birikim yapmak ilk sıraları alıyor. Yani AB ülkelerinin vatandaşları ihtiyaçlarının dışında kalan parayla eğleniyor, yeni giysiler alıyor, tatile gidiyor ve evinin dekorunu değiştiriyor. Türklerin yüzde 2'sinin gelecek 12 ay içinde gelir durumunun çok iyi olacağını düşündüğünü ortaya koyan araştırmanın sonucuna göre, yüzde 53'lük bir dilim gelirinin iyi olacağını, yüzde 40'ı pek iyi olmayacağı ve yüzde 5'i ise çok kötü olacağını düşünüyor. Araştırmaya katılan Türklerin sadece yüzde 1'i ihtiyaçların satın alınması için zamanın çok uygun olduğu görüşünü taşırken, yüzde 29'u iyi, yüzde 53'ü pek iyi değil, yüzde 16'sı ise kötü olduğunu düşünüyor. Bu soruya verilen yanıttan çıkan sonuç ise Türkiye'de insanların 69'unun alışveriş yapmaktan korktuğu şeklinde.
2006'da Türkiye'de iş imkânlarına olumlu bakanların oranı ancak yüzde 40'da kaldı. Güven endeksinde ortalamanın altında kalınması ve Türkiye'nin iş imkânlarında 2006 için karamsar olanların yüksek olması araştırmanın dikkat çekici noktalarından.
İş için umut yok

Büyütmek için tıklayınız

Bu oran ile Portekiz, Fransa, Macaristan, İsviçre, Avusturya, Almanya, İtalya, Güney Kore, Tayvan, Japonya, Çin ve Brezilya gibi ülkelerden daha olumlu yaklaşılmasına rağmen yüzde 60'lık kesimin olumlu düşünmemesi önemli. Tüketici güvenindeki genel artış ve kişisel gelir durumunda olumlu beklentilere rağmen Avrupa ve Kuzey Amerika başta olma üzere diğer tüm ülkelerde de güvenin harcamalara etkisinin zayıf olduğu ve tüketicilerin para harcama konusunda hâlâ temkinli davrandığı kaydedildi.
Türklerin önemsemediği sağlıkta Avrupa ve Kuzey Amerika'da sağlık endişesi ilk sırada yer alıyor. Türklerin yüzde 19 ile en çok endişe duydukları konu ekonomi. Bunu yüzde 17 ile iş güvenliği takip ediyor. Dünya ortalaması yüzde 7 olan terör konusu Türklerin yüzde 19'unun endişe kaynağı durumunda. Savaş konusunda da Türkler dünya ortalamasının iki katı fazla endişe taşıyor.
AC Nielsen Online Tüketici Güven Araştırması, global olarak yılda iki kere düzenleniyor ve tüketicilerin güven seviyesini, harcama alışkanlıklarını ve en büyük endişelerini ortaya koyuyor. Araştırmanın son bölümü kasım ayında Avrupa, Asya Pasifik, Kuzey Amerika, Latin Amerika bölgeleri, Afrika ve Birleşik Arap Emirlikleri'nin de içinde yer aldığı 42 ülkede gerçekleştirildi.

Büyütmek için tıklayınız

Terör korkutuyor
Türkiye'de başlıca endişe ve sıkıntılarda, ekonomi ve iş güvenliği ilk sıralarda yer alırken genel ortalamalardan farklı olarak terörün önemli bir endişe kaynağı olduğu görülüyor. Terör aynı zamanda Avustralya, Danimarka, İtalya, Hindistan, İngiltere'de de endişe yaratıyor. Sağlık konusunda Türkiye en az endişe yaşayan ülkelerden biri. Dünya ortalaması yüzde 6 olan siyasi istikrar endişesi Türkiye'de iki katına çıkıyor. Yani Türklerin yüzde 12'si siyasi istikrarsızlıktan çekiniyor.