Avrupa'ya 'yerli' otobüs

Avrupa'da otobüs pazarının en önemli ihtisas fuarı kabul edilen 18. Busworld Kortrijk Fuarı Belçika'nın Kortrijk kentinde uzmanları ve meraklıları bir araya getiriyor.
Haber: SİBEL ÜNLÜ / Arşivi

İSTANBUL - Avrupa'da otobüs pazarının en önemli ihtisas fuarı kabul edilen 18. Busworld Kortrijk Fuarı Belçika'nın Kortrijk kentinde uzmanları ve meraklıları bir araya getiriyor. 21-26 Ekim arasında düzenlenen ve toplam 42 bin 620 metre üzerine kurulu fuara 43 otobüs üreticisi katılıyor.
Fuarda 267 firma ürünlerini sergiliyor. Avrupa'nın en büyük ve en eski otobüs fuarı Busworld'ü bu yıl 25 bin kişinin ziyaret etmesi bekleniyor. Avrupa'nın en büyük otobüs fuarı olan Belçika'nın Kortrijk kasabasında yapılan Busworld'de Anadolu Isuzu, Temsa ve Iveco Türkiye'de üretilen araçları da bulunuyor. Anadolu Isuzu, Türk mühendislerinin başarı ile üretimini gerçekleştirdiği Turquoise, Harmony ve Harmony-Schoolbus otobüslerini ziyaretçilerle buluşturuyor. Şirket, Türkiye'de ürettiği bu otobüsleri Avrupa birliği ülkelerine ihraç da ediyor. Temsa fuara yeni otobüs modeli Safari HD ve Tourmalin'in yanı sıra Diamond'la katılıyor. Fuarda sergilenen Iveco'nun 9 metre altında boydaki midibüsü Eurobus Tector Adapazarı'nda üretiliyor.
Anadolu Isuzu'dan Turquoise
Anadolu Isuzu, Türkiye'de üretimini gerçekleştirdiği ve Avrupa Birliği ülkelerine ihracatını yaptığı otobüsleri yenilenen özellikleri ile ziyaretçilerin beğenisine sunuyor.
Anadolu Isuzu üretim tesislerinde Türk mühendisleri tarafından geliştirilen Turquoise, yenilenen teknolojisi ve tasarımı ile segmentindeki en iddialı ürünler arasında bulunuyor. Önemli yeniliklere sahip Turquoise'ın, en dikkat çeken özelliği 175 beygirgücündeki yeni Common Rail Dizel Turbo Intercooler motoru. Euro 3 emisyon standardına uygun çevreyle dost, dayanıklı ve güçlü motoruyla dikkatleri üzerinde toplayan Turquoise tam havalı fren sistemi, ABS, ASR ve Retarder sayesinde kullanıcılarına güvenli bir yolculuk sunuyor. Turquoise'ın koltuk ve perde kumaşları, tavan kaplamaları, şapkalıkları, yolcu hoparlör-havalandırma-okuma lambası yenilendi. Turquoise, 26+1+1 kişilik yolcu kapasitesine sahip. Ancak ülke regülasyonlarına göre koltuk sayısı değişiklik gösterebiliyor. Türkiye'de üretilen ve AB ülkelerine ihraç edilen Harmony otobüsleri, yenilenen özellikleri ile fuarda dikkat çekecek modeller arasında yer alıyor.
180 beygirgücünde, Dizel Turbo Intercooler MAN motoru ile hem uzun hem de kısa mesafeli yolculuklar için ideal bir toplu taşıma aracı olan Harmony, tam havalı fren sistemi, ABS, ASR ve Retarder sayesinde ise kullanıcılarına güvenli bir yolculuk, yenilenen estetik gösterge paneli ile de kullanım kolaylığı sunuyor. Harmony ailesinin yeni üyesi Harmony Schoolbus ise sektöre ilk kez fuarda tanıtılıyor. Motor ve şasi olarak Harmony ile aynı özelliklere sahip olan yeni ürün, okul servisi olarak kullanılmak üzere tasarlandı. Schoolbus'ın 43+1+1 olarak planlanan koltuk yerleşimi, kullanıcısının tercihine ve bulunduğu ülke regülasyonlarına göre 26+1+1 ile 43+1+1 arasında değişebiliyor. Schoolbus güçlü fren sistemi, sağlam şasesi ve fonksiyonel tasarımı ile dikkat çekiyor.
Adapazarı-AB hattı
Türkiye'de Otoyol ile ortak olan Iveco'nun sergilediği modeller de fuarda dikkat çekiyor. Şirketin standında yeni Irisbus ve Avrupa'ya ihraç edilen Tector motorlu EurobusTector 31.17 var. Iveco'nun Avrupa'daki otobüs segmenti Irisbus'ın ürün gamı 9 metre üzerindeki otobüslerden oluşuyor. Irisbus'un Avrupa'da 12 metre ve üstü otobüs satışlarında yüzde 25.7 gibi büyük bir pazar payı bulunuyor. Irisbus hem uzun mesafe yolcu taşımacılığına hem de belediye tipi dizel ve doğalgazlı otobüslere sahip.
İç pazar satışı başladı
Fuarda sergilenen Iveco'nun 9 metre altında boydaki midibüsü Eurobus Tector 2004 yılından bu yana Adapazarı'nda üretiliyor. Bu yıl iç pazara da verilmeye başlanan midibüs Türkiye'den Proxys ve Proway markalarıyla Avrupa'ya gönderiliyor. Araçlar, 27 ile 25 kişi arasında değişen yolcu kapasitesine sahip.
Fransızlara Temsa
Avrupa'nın en büyük bağımsız otobüs şirketlerinden Temsa, fuarda yeni otobüs modeli Safari HD ve Tourmalin'in yanı sıra Diamond'ı sergiliyor. Temsa'dan yetkilileri fuarda resmi olarak 1000'inci otobüsün teslim edileceği Fransız pazarındaki başarının ardından, bunun Avrupa'daki tüm faaliyetlere de yansıtılmasının planlandığını belirtti.
Temsa Avrupa Genel Müdürü Wim Van Hool, elde ettikleri başarılı sonuçların kendilerini Avrupa pazarının ihtiyaçlarına uygun otobüs modelleri geliştirmeye teşvik ettiğini ve pazara çok uygun fiyatlara sahip yüksek kaliteli ürünler sunarak bütün Avrupa'da büyük bir büyüme potansiyeli yakalayacaklarına inandıklarını vurguladı. Hool, Safari HD, Tourmalin ve Diamond'ın uygun fiyat arayan Avrupalı müşterilere çekici geleceğini ifade etti. Safari HD, 12.2 ve 12.9 metrelik iki farklı uzunluğa sahip. Uluslararası müşterilere ilk olarak Busworld 2005'te sunulan Tourmalin ise 78 kişiye kadar yolcu kapasitesi ile Temsa'nın kısa mesafeli yolculuklar için sunduğu bir otobüs. Temsa'nın lüks, uzun mesafe otobüsü Diamond da, pazarda 12.9 metre ve 13.9 metrelik uzunluklarda yer alıyor. Temsa, Safari ve Opalin 9 modellerini de fuarda sergiliyor.



Yeni kozlar Tokyo'da ortaya çıktı
Bu yıl 39'uncusu düzenlenen Tokyo Otomobil Fuarı 22 Ekim'de açıldı. 6 Kasım'a kadar açık kalacak fuara 239 şirket katılıyor. 40 bin metrekarelik alanda düzenlenen fuarda öne çıkan temalar arasında yakıt ekonomisi ve çevreci motorlar dikkat çekiyor
VW'den eko-spor model
Volkswagen'in yeni prototipi EcoRacer da ilk kez Tokyo Otomobil Fuarı'nda otomobilseverlerin karşısına çıktı. Volkswagen EcoRacer, hem coupe hem Roadster hem de Speedster. Ekonomik spor otomobil olarak tanımlanan modele bu özelliği veren ise teknolojisinin yakıt tüketimini ortalamada sadece 3.4 litre ile sınırlaması. Volkwagen Aco Racer'ın ulaştığı maksimum hız 230 km/s.
Alüminyum Mitsubishi
Mitsubishi Concept-X modelinde turboya sahip alüminyum silindir bloklu MIVEC motoru yüksek performanslı 6 ileri vitesli otomatik/düz şanzımanla bir araya getirmiş. Mühendisler, Mitsubishi Concept-x'in tavanında, motor kapağında ve diğer gövde panellerinde de kapsamlı şekilde alüminyum malzeme kullanmış.
Audi'nin lüksü
Audi, lüks sınıftaki Audi A8 modelinin en sportif versiyonu S8'i fuarda sergiliyor. Audi çatısı altında yer alan Lamborghini ile geliştirilen S8 5.2 litrelik V10 motoru 5204 cm3 silindir hacmi ile, 7000 devirde 450 beygirgüç, 3500 devirde ise 540 Nm tork üretiyor. Otomobilin maksimun hızı elektronik olarak sınırlandırıldığı için saatte 250 km. Araç, 100 km hıza ise 5.1 saniyede çıkıyor.