Bakan Günay: Alkollü içkiye aşırı bir kısıtlama getirilmesini doğru bulmam

Bakan Günay: Alkollü içkiye aşırı bir kısıtlama getirilmesini doğru bulmam
Bakan Günay: Alkollü içkiye aşırı bir kısıtlama getirilmesini doğru bulmam

Ertuğrul Günay, ?Şarap sektörü desteklenmeli? diye konuştu.

Ertuğrul Günay, alkollü içkilere reklam kısıtlamalarıyla ilgili, 'Aşırı bir kısıtlama getirilmesini doğru bulmam. Hele Türkiye'nin kendisine özgü içkilerinin üretilmesini kısıtlayacak bir boyuta taşımasını da doğru bulmam' dedi

İSTANBUL - Türkiye’de sponsorluktan reklama, internetten satışa hapis cezasına kadar alkollü içkilerle ilgili son dönemde yapılan düzenlemeler ’gizli yasaklama’ olarak anılırken, AB’de ve dünyada Türkiye’dekine benzer uygulamalar olmadığı görülüyor. Kültür ve Turizm Bakanı Ertuğrul Günay da, alkollü içkilere reklam kısıtlamalarıyla ilgili, “Aşırı bir kısıtlama getirilmesini doğru bulmuyorum. Hele Türkiye’nin kendisine özgü içkilerinin üretilmesini kısıtlayacak bir boyuta taşımasını da doğru bulmam” dedi.

‘Ayrıntılarına bakmadım’
Günay, henüz konunun ayrıntılarını takip etme fırsatı bulamadığını söyledi. Günay, ayrıntılara bakacağını ancak bunun Türkiye’nin tanıtımına zarar vermeyecek şekilde olmasını uygun gördüğünü ifade etti. Özellikle gençleri içkiye özendirmenin doğru bir davranış olmadığını belirten Günay, sözlerini şöyle sürdürdü: “Ama belli bir olgunluğa ermiş ve belli bir ekonomik geliri sağlamış olanın, kendi tercihlerine karışamayız.
Kaldı ki dünyada, uygar çevrelerde içki bir yaşam tarzı olarak da yer alıyor. O yüzden aşırı bir kısıtlama getirilmesini doğru bulmuyorum. Hele Türkiye’nin kendisine özgü içkilerinin üretilmesini kısıtlayacak bir boyuta taşımasını da doğru bulmam.”
Günay, tarih boyunca Anadolu’daki bütün duvar resimleri, freskler, gravürler ve mitolojide üzüm ve şarabın yer aldığına dikkati çekerek, “Bütün bu kalıntılardan amforalar, zeytinyağları çıkıyor, amforalarda şarap taşındığı belirleniyor” diye konuştu.

AB’de TV reklamı serbest
Alkollü içki pazarındaki düzenlemeler AB’de ‘çocukların korunması’ ve ’aşırı tüketimin teşvik edilmemesi’ ilkeleri benimsenerek yapılıyor. Türkiye’de televizyonda alkollü içki reklamı çok uzun zamandır yasakken, Avrupa’da genel olarak serbest, bazı ülkelerde ise sadece saatlerle ilgili sınırlamalar göze çarpıyor.
Avrupa Alkollü İçecekler Birliği (CEPS) tarafından 2007 yılında yayınlanmış raporda AB üyelerinin alkollü içki reklamları ve pazarlama faaliyetlerinde uymayı taahhüt ettikleri kurallar yer alıyor. Temel olarak AB ülkelerinde Avrupa Sınır Ötesi Televizyon Sözleşmesi (TWFD) kuralları çerçevesinde alkollü içki reklamları serbest. 

* Alkollü içki reklamları, reşit olmayan küçüklere yönelik olmayacak ve reklamlarda görünen kişiler reşit olmayan bir kişi izlenimi yaratmayacaktır.

* Alkol tüketimi fiziksel bir etkinliğe veya araba kullanmaya bağlı sunulamaz, bunları içeremez.

* Reklamlarda, alkolün tedavi edici özellikler taşıdığı veya uyarıcı, yatıştırıcı ve özel sorunların çözülmesine katkısı olduğu izlenimi verilemez.

* Reklamlar aşırı alkol tüketimini teşvik edici biçimde düzenlenemez veya alkol kullanmamayı ya da az içmeyi olumsuz özellik olarak gösteremez. 

* Reklamlar, alkollü içki içindeki alkol düzeyinin yükselmesinin kaliteyi daha da artırdığı mesajı veremez. 

‘Türkiye şarapta iddialı olur’
Türkiye’nin özellikle şarap üretiminde iddialı olduğunu belirten Günay, “Türkiye bu doğası, bu güneşi, bu toprağıyla eğer çalışırsa, biz sektörü desteklemekten yanayız.
Bizim dışımızda tabii öteki bakanlıklar da desteklemeli. Türkiye dünyanın çok iddialı şaraplarını üretebilir” dedi. (aa, Radikal)