Bankaların 'komisyon' rekabeti

Bankaların 'komisyon' rekabeti
Bankaların 'komisyon' rekabeti

Bankalarda yüzde 3?lük komisyonun alınmaması, 100 bin liralık konut kredisi kullanan tüketiciye 3 bin liralık avantaj sağlıyor.

Bankaların kredi faizi indirme yarışı komisyon rekabetini de doğurdu. Özellikle konut kredilerinde yüzde 3'e varan komisyonlar alınmayınca tüketiciler bu rekabetten kazançlı çıktı

BURSA - Konutta kredi faizlerini düşüren bankalar arasında başlayan komisyon rekabeti tüketiciye yarıyor.
Ekonomide yaşanan gelişmeler paralel olarak bankalar, son haftalarda konut, taşıt ve tüketici kredilerinde adeta yarış içine girdi. Özellikle konut kredi faizlerini, beş yıla kadar vadelerde yüzde 1’in altına çeken bankalar, 10 yıla varan vadelerdeki faizlerinde de oldukça iyi şartlar sunmaya başladı. Kredi faizi yarışı sürerken bankalar arasında ‘komisyon’ rekabeti de hızlandı.
Özellikle konut kredilerinde yüzde 3’e varan komisyonlar alınmayınca tüketiciler bu rekabetten kazançlı çıktı.
Konut kredisi olarak 100 bin lira çeken tüketiciden, yüzde 3 komisyon olarak 3 bin, dosya masrafı için bin, bilirkişi gideri olarak 300-400 lira kesiyor. Hayat sigortası ve diğer küçük giderler de hesaba katıldığında 100 bin lira yerine tüketicinin eline yaklaşık 95 bin lira para geçiyor. Komisyon alınmaması durumunda ise tüketicinin eline 3 bin lira daha fazla para ulaşıyor. Tüketiciler Birliği Genel Başkanı Nazım Kaya, komisyon rekabetinin yanı sıra bankaların daha fazla müşteri çekmek için hayat sigortası bile yapmayabildiğini belirterek, “Önceden zorunlu diye dayatılıyordu. Demek ki, rekabet kızışınca hayat sigortası da geri plana atılabiliyormuş. Maliyeti düşürmek adına hayat sigortasından vazgeçilmemeli. Yüksek miktarda kredi kullanan tüketicilerin mutlaka hayat sigortası yaptırmalarını istiyoruz” dedi. Başkan Nazım Kaya, bazı bankaların dosya masrafını kıstığını ya da komisyonu almadığını dile getirerek, şunları kaydetti:
“Bizim önerimiz, tüketicilerin aldığı para karşılığında toplamda ne kadar ödeyeceğidir. Tüketici toplam ödeyeceği ücreti mutlaka kontrol etmeli. Bankalar istediği rakamı tüketiciden almaya çalışıyor. Tüketiciler dikkatli olursa biraz kazançlı çıkabilir.” (aa)