Bayiyken patron oldular

Hobi olarak Motta Pastanesi'nin franchise'ını alan iki çocukluk arkadaşı, yedi yılda hem bu markanın sahibi oldu hem de Türkiye çapında 11 ilde, 90 mağazalık bir zincir kurdu.
Haber: HALE TÜZÜN / Arşivi

İSTANBUL - Hobi olarak Motta Pastanesi'nin franchise'ını alan iki çocukluk arkadaşı, yedi yılda hem bu markanın sahibi oldu hem de Türkiye çapında 11 ilde, 90 mağazalık bir zincir kurdu.
Günde 40 bin kişiye hizmet veren Mottalarda 360 çeşit ürün tüketicinin beğenisine sunuluyor. Kozyatağı'nda 30 milyon liralık sermayeyle 40 metrekarelik bir pastane açarak yola çıkan Gürkan Donat ve Haldun Aksekili'nin Türkiye'de kurduğu bu zincir kendi içinde de küçük franchise zincirleri oluşturmaya başladı. Türkiye'de pastacılık ve unlu mamuller alanında bu çapta bir sistem kuran ilk marka olduklarına dikkat çeken Motta Yönetim Kurulu Başkanı Gürkan Donat, "Biz sistemi franchise'ların başarısı ve onların kârlılığı üzerine kurduk. Şu anda mağazaların yüzde 99'u da bu şekilde kuruldu. Bu sayede kendi içimizde bile 7-8 mağaza sahibi franchise zincirleri oluştu" diye konuştu.
Motta'nın geçen yılı 20 milyon dolar ciroyla kapattığını, 2005 yılında ise yüzde 40 büyüme öngördüklerini açıklayan Donat, "Ekonomideki gelişmeler, faizlerin düşmesi nedeniyle franchise almak isteyenlerin sayısı çok arttı. Banka genel müdürlerinden ev hanımlarına kadar geniş bir yatırımcı grubumuz var. Yatırımcılar arasında özellikle mühendis kökenliler öne çıkıyor" dedi.
Kızıltoprak'ta 1986 yılında bir baba-oğul tarafından kurulan Motta'yla ilk tanışmalarının tamamen tesadüf olduğunu aktaran Donat şunları söyledi:
"Bir arkadaşımın maaşını izin döneminde olduğu için kendisine götürdüğümde Kozyatağı'nda bir pastane açıp, iyi bir iş çıkarabileceğimizi düşündüm ve konuyu 10 yaşından beri arkadaşım olan Haldun Aksekili'yle paylaştım.
İkimiz de böyle bir yatırımın doğruluğuna inandık ve 1992 yılında Motta'nın franchise'ı olarak işe başladık. 1.5 yıl içinde şirketin yüzde 66 hissesini, 1999 yılında ise diğer yüzde 34 hisseyi satın alarak Motta'nın sahibi konumuna geldik. 1992'de dört olan mağaza sayımız şu anda 90'a çıktı. Franchise alan bir yapıdan franchise veren bir sisteme dönüştük."
Motta'nın butik pastane olarak işe başladığını ancak şu anda pastane-kafe, alışveriş merkezleri içinde yer alan fast food-pastane, fırın-pastane gibi yeni perakende satış modellerini de devreye soktuklarını hatırlatan Gürkan Donat, "Market içlerinde ya da dışında ev ürünlerinin ağırlıkta olduğu küçük alanlarda satış yapılabilecek 'sıcak nokta' adını verdiğimiz mağaza modelleri de oluşturduk. Sayısı 20'yi bulan bu mağaza modelinden kurmak için ev kadınları ilgi gösteriyor. Bir Motta mağazası sahibi olmanın bedeli ortalama 20-30 bin dolar seviyesinde. Butik pastane 100 bin YTL, fırın-pastane modelindeki mağazalar ise 150 bin YTL'ye çıkıyor" açıklamasını yaptı.
Yurtdışına açılacak
Motta'nın bu yıl 40 mağaza açarak Ege Bölgesi'nde büyüyeceğini vurgulayan Donat, yurtdışından da mağaza açılması için talep aldıklarını ifade etti. Motta'yı internetten gören Guatemala'lı bir yatırımcının da kendilerinden istek de bulunduğunu anlatan Donat, "Ukrayna, Rusya, Romanya gibi ülkelerden talep alıyoruz" diyerek sözlerini tamamladı.
Özel tarifler vitrinde
Otelcilikte kariyer yapmak isterken kendini bir anda pastacı olarak bulan Motta'nın ortaklarından Gürkan Donat, kendi formüllerini de müşterileriyle paylaşıyor. Evde kendi malzemeleriyle bir şeyler pişirmekten çok hoşlandığını ve çok sayıda tarifi bulunduğunu söyleyen Donat, hatta Mottalarda satışta olan cheesecake'li pastanın da kendi tarifi olduğunu söylüyor.