Baz istasyonu kirliliği bitecek

İnsan sağlığına verdiği zarar nedeniyle uzun süre tartışmalara neden olan ve görüntü kirliliğine yol açan baz istasyonları için yeni düzenleme yapılıyor. Elektronik Haberleşme Kanunu tasarısına eklenen bir hüküm çerçevesinde, her GSM operatörünün ayrı ayrı baz istasyonu...
Haber: AHMET KIVANÇ / Arşivi

ANKARA - İnsan sağlığına verdiği zarar nedeniyle uzun süre tartışmalara neden olan ve görüntü kirliliğine yol açan baz istasyonları için yeni düzenleme yapılıyor. Elektronik Haberleşme Kanunu tasarısına eklenen bir hüküm çerçevesinde, her GSM operatörünün ayrı ayrı baz istasyonu kurması yerine ayrı operatörlerin istasyonlarının aynı direkte toplanması sağlanacak. Bu yolla, bugüne kadar sayıları 28 bine ulaşan baz istasyonlarının geniş alanlara yayılmasının önüne geçilirken, bunların denetim hizmeti de daha sağlıklı şekilde gerçekleştirilmiş olacak.
Baz istasyonlarının denetimi bugün için Telekomünikasyon Kurumu'nun 650 elemanı tarafından gerçekleştiriliyor. Ancak, 28 bin baz istasyonu bulunduğu için bir istasyona ancak dört yılda bir sıra geliyor. Denetimi etkinleştirmek amacıyla özel sektör ve üniversiteler devreye sokulacak. Diğer taraftan, Elektronik Haberleşme Kanunu tasarısına da konulan bir hüküm çerçevesinde, her GSM operatörünün ayrı ayrı baz istasyonu kurması yerine ayrı operatörlerin istasyonları aynı direkte toplanacak. Gerekirse bunların işletmesi özel şirketlere devredilecek. Böylece hem baz istasyonu kirliliği önlenecek, hem de nihayetinde tüketici fiyatlarına yansıyan, baz istasyonu maliyetleri aşağı çekilecek.
Sektöre Ar-Ge desteği
Türkiye'nin birinci ve ikinci nesil GSM için 30 milyar dolarlık ithalat yaptığını, üçüncü nesil için de en az 15 milyar dolarlık ithalat yapılması gerektiğini hesaplayan Ulaştırma Bakanlığı ve Telekomünikasyon Kurumu, Türkiye'nin bu alanda teknoloji ithal eden konumdan çıkartılabilmesi için sektörde ar-ge çalışmalarını destekleme kararı aldı. Bu amaçla, Elektronik Haberleşme Kanunu çerçevesinde Telekomünikasyon Kurumu gelirlerinden kaynak aktarılması planlanıyor. Buna ilişkin hazırlanan yönetmelik sektörün görüşüne açıldı. Teşviklerde, yerli yabancı şirket ayrımı yapılmayacak.
Ancak, Ulaştırma Bakanlığı Müsteşarı İbrahim Şahin, telekomünikasyon sektörünün ihtiyacı olan kalifiye eleman yetiştirilmesinde yavaş kalındığını, gelecekte Hindistan, Pakistan gibi ülkelerden mühendis getirmek durumunda kalınabileceğine de dikkat çekti.
3G yerine 3.5G
Üçüncü nesil GSM (3G) konusunda büyük ölçüde karar kesinleşti. Türkiye, 3G yerine, 3G'nin daha ilerisinde teknolojileri de içerecek şekilde sektörel planlamaya gidecek. Lisans ücretleri düşük tutularak, katma değer ve içeriğe yatırım yapılması özendirilecek.
Ulaştırma Bakanlığı'ndan bir yetkili, "Deyim yerindeyse, 3G ile 3.9G'nin arasında 3.5G olarak nitelendirebileceğimiz teknolojiyi kapsayacak düzenleme öngörüyoruz. Wimax lisansları ise bunun ardından gelecek" diye konuştu.
Yetkililer, Türkiye'nin 3G konusunda geç kaldığı iddialarının doğru olmadığını, zira gelişmiş birçok ülkede telekomünikasyon sektörünün bu konudaki hesapsız yatırımlar dolayısıyla zor durumda kaldığını savundu. Türkiye'deki GSM operatörlerinin de yeni yatırımlara henüz hazır hale gelebildiklerini kaydeden yetkililer, diğer ülkelerin hatalarından ders alma imkânı elde edildiğini belirtiyor.
'Cep'ten bedava konuşmaya' haksız rekabet sınırlaması
Ulaştırma Bakanlığı, Avea'nın öğretmen, polis, doktor, öğrenci, kamu çalışanları gibi belli gruptaki aboneler arasında sınırsız bedava konuşma kampanyasının haksız rekabete yol açtığı ve Avea abonelerinin kaliteli hizmet almasını önlediği gerekçesiyle, konuşma süresinin sınırlandırılmasını istedi. Bakanlık yetkilileri, Türk Telekom'un özelleştirilmesi sonrası Avea'nın baz istasyonu yatırımlarının hızlandığını, demografik açıdan kapsama alanının yıl sonunda nüfusun yüzde 92'sine ulaşacağını belirtti. Ancak yetkililer, Avea'dan sınırsız konuşma kampanyalarını sınırlandırmasının istendiğini ifate etti. Konuşma ücretinin bedava olması dolayısıyla bazı abonelerin saatlerce hattı meşgul ettiğini, bu durumda diğer abonelerin hat bulamadığını vurgulayan bakanlık yetkilileri, "Sınırsız bedava konuşma, hem Avea abonelerinin kaliteli hizmet almasını önlüyor, hem de sektörde haksız rekabet yaratıyor" değerlendirmesinde bulundu.