Bira pazarının 2006 kaybı yüzde 4

Türkiye'de bira pazarının yılda ortalama yüzde 2 büyüdüğünü belirten Efes Pilsen Bira Grubu Pazarlama Direktörü Dilek Dölek Başarır, 2006 yılında şu ana kadar pazarın yüzde 2 küçüldüğünü, sektörün toplam kaybının yüzde 4'e ulaştığını söyledi.
Haber: ÇAĞRI BİLGİN / Arşivi

İSTANBUL - Türkiye'de bira pazarının yılda ortalama yüzde 2 büyüdüğünü belirten Efes Pilsen Bira Grubu Pazarlama Direktörü Dilek Dölek Başarır, 2006 yılında şu ana kadar pazarın yüzde 2 küçüldüğünü, sektörün toplam kaybının yüzde 4'e ulaştığını söyledi. Başarır, Türkiye'nin biraya en yüksek fiyat ödeyen dört-beş Avrupa ülkesinden biri olduğunu dile getirerek, "Turizmin iyi gitmemesi ve havaların geç ısınması da gerilemede etki yaptı" dedi.
En pahalı ülkelerden biri
Başarır, biraya ödenen toplam verginin yüzde 51'i bulduğunu hatırlatarak şöyle dedi: "Fiyatı 1.75 YTL olan biranın yüzde 51'i vergi. Yüzde 33 ÖTV ve yüzde 18 KDV ödeniyor. Avrupa'da bira fiyatının en pahalı olduğu dört ya da beşinci ülke Türkiye. Bir de satın alma gücüyle baktığınızda durum daha da kötüleşiyor."
Türk bira pazarının büyüklüğünün 800 milyon litre ve 1.6 milyar dolar olduğunu kaydeden Başarır, bira pazarındaki gerilemenin diğer nedenlerini ise şöyle açıkladı: "Yaz aylarında kışa kıyasla bire üç oranında satışlarda artış yaşanır. Turizmdeki gerileme satışları azalttı. Turizm bölgelerindeki gerileme yüzde 5-6'yı buluyor. Havaların geç ısınması da belirleyici oldu. Turizmi etkileyen Dünya Kupası, Ortadoğu'daki savaş, Karadeniz'de papazın öldürülmesi gibi olaylar bira satışlarını da olumsuz etkiledi."
Dalgalanma da etkiledi
Başarır, yüksek vergilerle fiyatların yükselmesinin alkollü içkiler pazarında kayıt dışılığı artırdığı uyarısında bulunarak, "Kayıt dışıyla mücadele ediliyor ama yine de var. Özellikle şarapta. Bir şişe şarabın sadece vergisi dört YTL ama iki YTL'ye şarap satılıyor" diye konuştu. Başarır, daha zor bir ürün olduğu için birada kaçak olmadığını da vurguladı. 2006'da yaşanan olumsuzluklara rağmen pazarın geleceğini iyi gördüklerini söyleyen Başarır, "Bu yılki kadar aksilik gelecek senelerde yaşanmaz. Bir yılda çok fazla şey oldu. Piyasalarda dalgalanma da yaşandı. Bundan sonra pazar yüzde 2-3 büyümesini sürdürür. Türkiye genç nüfuslu bir ülke" dedi.
Foster's, Miller ve Beck's markalarıyla premium segmentinde faaliyet gösterdiklerini ve lider olduklarını vurgulayan Başarır, bu alanda hedeflerin üzerinde büyüdüklerini, yeni ürünlerle pazara hareket getirdiklerini anlattı..
Başarır, "Tüketici markalardan çabuk sıkılıyor. Marka bağımlılığı çok düşük. Foster's ile hareketlilik getirdik. Yüzde 75'le bu segmentte Miller lider. Hiçbir zaman yeter demiyoruz. 24 milyon litre büyüklüğündeki segment toplam pazarın yüzde 3'ünü oluşturuyor. Çok yeni olduğu için yılda yüzde 20 büyüme var" diye konuşu.
F1'de satış bir aya eşit
Türkiye'deki tesislerin talebi karşıladığını anlatan Dilek Dölek Başarır, "Türkiye'de beş bira, iki malt ve bir şerbetçiotu fabrikası var. Bunlar talebi karşılıyor. Yurtdışında Sırbistan, Rusya, Moldova, Romanya ve Kazakistan'da fabrikalar var. Yurtdışında marka yatırımları sürecek" dedi. Foster's'ın 20 yıldır Formula 1'e sponsor olduğunu anlatan Başarır "Foster's'ı getirme nedenlerimizden biri de F1'in İstanbulda da yapılacak olmasıydı. Üç günlük F1 süreci bir aylık satışa denk geliyor. 80 bin adet, 40 bin litre bira satılıyor" diye konuştu.
Türkiye'de bira tüketiminin yüzde 90'ını erkeklerin yaptığını belirten Başarır, kadın tüketiminin yüzde 10'u oluşturduğunu söyledi. En çok tüketimi yapan bölgelerin Marmara, Akdeniz ve Ege olarak sıralandığın Doğu ve Güneydoğu'da satışların Türkiye ortalamasının altında olduğunu söyledi.