Bizi koklayın!

Bizi koklayın!
Bizi koklayın!
Dünyada yaygın olan 'kokulu pazarlama' artık Türkiye'deki şirketlerin de gözdesi. Şirketler kendilerine özel kurumsal koku ile müşteriyi bağlıyor.
Haber: DİLEK KÖSEDAĞI / Arşivi

Bir yerden içeri girdiğinizde dikkatinizi ilk çeken şey koku mu? Bunu Türkiye ’deki şirketler artık çok iyi kullanıyor. Dünyada uzun zamandır kullanılan koku ile pazarlama yöntemi Türkiye’deki kurumsal şirketlerin de ilgi alanında. Örneğin, Turkcell’in her mini dükkânına girdiğinizde ya da THY’nin her uçağına bindiğinizde ‘Bizi hatırlayın’ demek için aldığınız koku aynı. Oteller, mücevher dükkânları, mağazalar, hatta camiler ve AVM’ler... Kendi kurumsal kokularını bulan markalar ve mekânlar “Bizi koklayın” diyor.
Türkiye’deki kurumsal koku pazarlaması yapan şirketlerin en eskilerinden C.E.K.K. 2008’den beri Türkiye’de faliyet gösteriyor ve 20’den fazla ülkeye ‘kurumsal koku’ ihracatı yapıyor. Bugüne kadar TEB, Mudo, Ceyo, Hilton İstanbul , Pera Palace, Radisson blu, Rixos otelleri, Cornelia Hotels, W Hotel, Süleymaniye Camii, Torium AVM gibi alanlarda milyonlarca kişiye ulaştı. 50 metrekare alandan binlerce metrekare alana yayılabilen kokuların sayesinde markaların bilinirliğini görselden koku duyusuna taşıdıklarını söyleyen CEKK Yönetim Kurulu Üyesi Ertan Korkmaz, Türkiye’de en çok fresh ve meyveli kokular tercih edildiğini söylüyor. Korkmaz, Türkiye’de kurumsal koku pazarında yaratılan bilinç düzeyinin henüz yüzde 10 seviyesinde olduğuna dikkat çekiyor.
Kokulu pazarlama, müşterilerin daha fazla alışveriş yapmasını sağlıyor. Ayrıca burun ile alınan bilgilerin anında karar mekanizmasını etkilediği bilimsel çalışmalarla da kanıtlanmış durumda. İşte bu yüzden dünya çapında saygın markalar, kendi imzasını taşıyan kokularla marka imajına yatırım yapıyor. Dünya üzerinde insan modunu ve davranışını etkileyen 400 bin koku olduğu tahmin ediliyor.

10 bin dolara kadar çıkıyor 
Kurumsal kokulandırmanın şirketlere maliyeti, eğer koku kütüphanesindeki seçenekler tercih edilirse metrekare başına 10 dolar ile başlıyor. Eğer şirketler kütüphane dışında sadece kendisine özel bir koku tasarlanmasını istiyorsa maliyet 10 bin dolara kadar çıkıyor. Seçilen kokuya bağlı olarak aylık maliyetler de değişiyor. Ürünlerin şirketlere yaklaşık aylık maliyeti 100-250 TL arasında.


SATIŞLARI KATLIYOR 
Montreal Alışveriş Merkezi’nde yapılan bir araştırmada AVM’ye verilen koku ile satışlarda yüzde 14 artış yakalandı.
Amerika’da bir süpermarkette fırından yeni çıkmış ekmek kokusu havaya verildiğinde, ekmek bölümündeki satışlar üçe katlandı.
İş paydoslarında lavanta kokusunun verilmesi ile yapılan bir araştırmada, çalışanların çalışma performanslarında gerilemeyi önlediği ispatlandı. Amerika’da yer alan bir çalışmaya göre gazinoda verilen koku, gazinonun kârını yüzde 48 arttırdı.
Bir spor mağazası ortam kokusu vererek cirosunu yüzde 6 arttırabiliyor.

bigPara.com