Botaş'ın 'ucuz tarife' zararı 10 yılda 265 milyon dolar

Botaş'tan son 10 yılda bazı özel şirketlerle kurumlara, maliyetin altında doğalgaz satılarak şirketin toplam 264 milyon 789 bin 503 dolar zarara uğratıldığı ileri sürüldü.

ANKARA - Botaş'tan son 10 yılda bazı özel şirketlerle kurumlara, maliyetin altında doğalgaz satılarak şirketin toplam 264 milyon 789 bin 503 dolar zarara uğratıldığı ileri sürüldü.
Türkiye-Yunanistan doğalgaz boru hattının kara bölümünü inşa eden Bayındır İnşaat-Sutek ortak girişiminin taahhütlerini yerine getirmemesi nedeniyle gecikme yaşanmıştı. Yaşanan gecikmeyle Botaş'ın Yunanistan'a günlük 25 bin dolar tazminat ödemekten kurtulduğu öğrenildi.
'Alış fiyatının bile altında'
Geçen yıl Botaş Teftiş Kurulu Başkanlığı'ndan alınan Niyazi Paksoy, görevine iadesi amacıyla İdare Mahkemesi'ne dava açtı. Bunun üzerine sonraki Teftiş Kurulu Başkanı Mustafa Karbeyaz ve Botaş Genel Müdür Vekili Rıza Çiftçi tarafından mahkemeye gönderilen savunmada, Botaş'ta yıllardır mevzuata aykırı olarak farklı fiyat uygulamaları yapıldığı, bazı özel şirketlerin ve kurumların kayrıldığı, şirketi zarara uğratan sorumlular hakkında işlem yapılmasını talep eden müfettiş raporunun, Paksoy tarafından savsaklandığı ve soruşturmanın zamanaşımına bırakıldığı iddia edildi. Konuyla ilgili müfettiş Zeynep Karbeyaz tarafından 30 Nisan 2003 tarihinde yazılan raporda bazı şirketlere uygulanan satış fiyatlarının zaman zaman ağırlıklı ortalama alış fiyatlarının bile altında belirlendiği ifade edildi. Ankara Bölge İdare Mahkemesi'ne gönderilen resmi yazıda, Paksoy'un, Zeynep Karbeyaz tarafından hazırlanan bu raporu sürüncemede bırakmak suretiyle konunun Enerji Bakanlığı'na intikalini engellediği savunuldu. Yazıda, bu engelleme nedeniyle, söz konusu usulsüz fiyat tespitleriyle ilgili açılacak davalar açısından yaklaşık iki yıllık gecikme olduğu belirtildi.
Botaş tazminat ödemeyecek
Öte yandan, Azeri gazını Yunanistan'a ve buradan da İtalya'ya taşımak üzere inşa edilen doğalgaz boru hattının 193 kilometrelik kara bölümünü inşa eden Bayındır İnşaat-Sutek ortak girişiminin taahhütlerini yerine getirmemesi dolayısıyla bu yıl sonunda bitmesi gereken projede gecikme ortaya çıktı. İki ülke arasında yapılan sözleşme uyarınca, gecikmeye neden olan tarafın günlük 25 bin dolar tazminat ödemesi gerekiyor.
Cezadan ucuz kurtuldu
Ancak Yunanistan tarafındaki boru hattı ve pompa istasyonu inşaatının da beş-altı ay gecikmesi nedeniyle Botaş'ın Yunanistan'a tazminat ödemek zorunda kalmayacağı ifade edildi. Botaş yetkilileri, yarım kalan boru hattının yüzde 75'lik bölümünün tamamlandığını, kalan işin, yeni ihalenin ardından üç ayda tamamlanacağını söylediler.