@bahadir_ozgr

Bu yarışta herkes şampiyon

Bu yarışta herkes şampiyon
Bu yarışta herkes şampiyon
Onlarca lise ve üniversite takımı tasarladıkları çevreci araçlarla en az yakıtla en uzağa gitmek için yarıştılar. Türkiye'den de 7 şehirden 13 takım katıldı.
Haber: BAHADIR ÖZGÜR / Arşivi

1939 yılında Shell’den çalışan bir grup bilim insanının en az yakıtla kim daha uzağa gidecek sorusuyla başlayan iddiası bugün dünya çapında onlarca teknik lise ve üniversite takımının tamamen kendi tasarımları olan otomobillerle, alternatif farklı yakıtları kullanarak yaptıkları bir maratona dönüştü. Ama bu yarışın tüm diğer otomobil yarışlarından bir farkı var. Maksat hız ve kazanmaktan ziyade en az enerjiyle en uzak mesafeye gidebilmek. Yani bu maratonda kaybeden kimse yok.
1985’te ilk kez resmi olarak yapılan Shell-Echo-maraton’un 29’uncusu 16 Mayıs’ta Hollanda’nın Rotterdam kentindeydi. Ahoy gösteri alanına kurulan dev parkur ve adeta dev bir sanayi sitesini andıran onlarca garajda Avrupa’nın 24 ülkesinden 183 takım 1 litre yakıt veya 1kWs enerji ile en uzun mesafeyi kat etmek için mücadele etti. Türkiye ’den de 7 şehirden 13 takım katıldı. Takımlar yarışa ‘Prototip’ ve ‘Şehir Konsepti’ adlı iki kategori altında katıldı. Geleceğin otomobillerini yansıtan prototipler, fütüristik tasarıma sahip araçlardan oluşuyor. Şehir Konsepti otomobilleri ise geleneksel taşıtlardan ilham alınarak tasarlanıyor. Araçlara güç vermek için dizel, benzin, LPG, Gas-To-Liquid (GTL), etanol gibi konvansiyonel yakıtların yanı sıra hidrojen, güneş enerjisi veya güneş enerjisi destekli elektrik gibi alternatif kaynakları da kullanılabiliyor. Otomobillerin tüm parçalarını öğrenciler kendileri üretiyor. Maratonun ilk etabı aslında öğrencileri en zorlayan kısmı. Nitekim araçların teknik olarak testten geçmeleri şart. Zaten parkurda süren maratondan belki de daha fazla heyecan ve stres öğrenci garajlarında yaşanıyor. En hafif aracı elde etmek için olabildiğince sade tasarımlar tercih ediliyor. Ama hafiflik için yine de en yaygın formül, diyete sokulmuş genç kadın pilotlar! 

Fransızlar ambargo koydu 

Tüm bu hummalı çalışma, maratonun önemini ve heyecanını sergilese de nihayetinde herkesin gözü parkurda. Bu yıl prototip benzinli araç kategorisinde galip gelen birçok defa olduğu gibi Fransa adına yarışan Microjoule-La Joliverie takımı. Bir litre yakıtla 2980 kilometre yol gitti. Yani Edirne’den Erzurum’a gidip gelebildi.

Keremcem üçüncü oldu

Sanatçı ve dizi oyuncusu Keremcem ise Shell FuelSave Yılın Sürücüsü olmak için diğer ülkelerden ünlü yüzlerle bu yıl Türkiye adına maratona katıldı. Ünlülerin yarışının amacı ise tamamen verimlilik üzerine kurulu. Şehir Konsepti araç kullanarak yarışa katılan Keremcem, üçüncü oldu. 


Türkİye’den katılan takımlar

Ankara Ünİversİtesİ: Hİdroket Takımı ‘Pars’ isimli aracıyla prototip hidrojen kategorisinde yarıştı. TÜBİTAK tarafından düzenlenen yarışlarda 2’ncilik, iki kez 3’üncülük ve en iyi tasarım ödülleri kazandı.

Boğazİçİ Ünİversİtesİ: BUHAR Takımı Hidrojen kategorisinde yarıştı. 1 litre benzine eşdeğer hidrojenle 1396 km yol kat ederek Türkiye’nin en verimli aracı ünvanını elinden bırakmayan BUHAR, 2011’de 1kWh enerji ile 156.6 km yol aldı.

Celal Bayar Ünİversİtesİ: EcoMagnesia takımı “Tarzan” isimli aracıyla akü beslemeli elektrikli araç kategorisinde mücadele etti. 206.82 km/kWh derecesiyle 36 takımın katıldığı kategorisinde 20’nci sirada yer aldı.

Hacettepe Ünİversİtesİ: Optİmus takımı ‘Hudro’ isimli aracıyla prototip hidrojen kategorisinde katıldı.

İstanbul Teknİk Ünİversİtesİ: FacIlIs takımı İTÜ Makine Mühendisliği öğrencilerinin yeni ulaşım çözümleri bulmak amacıyla kurduğu kurduğu , güneş panelleri de içeren elektrikli araç ‘Zahar’ ile yarıştı.

Marmara Ünİversİtesİ: Hydro Marmara takımı ‘Hydrop Evulation’ ile prototip hidrojen kategorisinde katıldı. Takım, hidrojen enerjisinin günlük yaşamda yaygınlaştırılmasını hedefliyor.

ODTÜ: Hy-Tech Racing Takımı ‘Hezarfen’ ile şehir konsepti hidrojen kategorisinde maratonda bulundu.

Şİşlİ Terakkİ Lİsesİ: TEAM Terakkİ 8 kez Shell Eco-marathon’a katıldı. Prototip kategorisinde 1 litre yakıt ile 492 km ve 1 kW/saat elektrik ile 103 km gibi sonuçları bulunuyor. Bu yıl ‘Terakki Electric 2013’ ile katıldı.

bigPara.com