scorecardresearch.com

Bu otoyolla İzmir-İstanbul 3.5 saate iniyor

Bu otoyolla İzmir-İstanbul 3.5 saate iniyor

Karayoluyla 6.5 saat olan İstanbul-İzmir arası süre 3.5 saate inecek.

İzmit Körfez geçişi ve Bursa-Balıkesir-İzmir Otoyolu ihalesine, en iyi teklifi 22 yıl dört ay işletme süresiyle Nurol-Özaltın-Makyol-Astaldi-Yüksel-Göçay ortak girişimi verdi

ANKARA - Yap-İşlet-Devret (YİD) yöntemiyle yaptırılacak İzmit Körfez Geçişi ve Bursa-Balıkesir-İzmir Otoyolu Projesi ihalesinde, projenin en kısa yapım ve işletme süresini, 22 yıl dört ay ile Nurol İnşaat-Özaltın İnşaat-Makyol İnşaat-Astaldi İnşaat-Yüksel İnşaat-Göçay İnşaat Ortak Girişimi verdi.
9 Nisan’da çıkılan 6-7 milyar dolarlık 420 kilometre uzunluğundaki otoyol projesiyle ilgili Karayolları Genel Müdür Yardımcısı ve İhale Komisyonu Başkanı İhsan Akbıyık bilgi verdi.

Uzun süren bir süreç tamamlandı
Akbıyık, İzmit Körfez Geçişi ve Bursa-Balıkesir-İzmir Otoyolu ihalesinde, ‘Cengiz İnşaat-Kolin İnşaat-Mapa İnşaat-Limak İnşaat Ortak Girişimi’ ile ‘Nurol İnşaat-Özaltın İnşaat-Makyol İnşaat-Astaldi İnşaat-Yüksel İnşaat-Göçay İnşaat Ortak Girişimi’ teklif verdiğini anımsattı. İhale komisyonunun 13 Mayıs-17 Haziran 2009 tarihleri arasında ortak girişimlerin teklif dosyalarının teknik incelemesini yaptığı ve tamamladığını belirten Akbıyık, komisyonun her iki grubu da ihaleye katılım için yeterli bularak ihaleye davet ettiğini söyledi.

Diğer grup itiraz etti
Daha sonra ‘Cengiz-Kolin-Mapa-Limak İnşaat Ortak Girişimi’ avukatı Ayhan Yılmaz söz alarak, diğer ortak girişim grubunun teklif mektubu diye bir zarf hazırlamadığını, teklifin içinde teklif mektubu diye bir zarf bulunmadığını iddia etti. Bunun üzerine İhale Komisyonu Başkanı, ihale başladıktan sonra konsorsiyumlardan birinin itiraz ettiği ve komisyona konuya ilişkin iki kez yazılı dilekçe sunduğunu belirterek, komisyonun da bunu değerlendirerek, ilgili mercilere ilettiklerini ve kendileri açısından hukuki bir sakınca bulunmadığını söyledi.

‘İki grubun da evrakları eksik değil’
İhalede, daha sonra komisyon, her iki grubun tekliflerini içeren zarfları açtı. İhale Komisyonu Başkanı Akbıyık, her iki grubun da evraklarında bir eksiklik bulunmadığını belirterek, teklif mektuplarındaki sözleşme sürelerini okudu. Akbıyık, ‘Nurol-Özaltın-Makyol-Astaldi-Yüksel-Göçay İnşaat Ortak Girişimi’nin yapım ve işletme dahil süreyi, 22 yıl dört ay, ‘Cengiz-Kolin-Mapa-Limak İnşaat Ortak Girişimi’nin de yine yapım ve işletme dahil süreyi 34 yıl dokuz ay olarak verdiğini söyledi.
Bu arada ‘Cengiz-Kolin-Mapa-Limak İnşaat Ortak Girişimi’ avukatı Ayhan Yılmaz yeniden söz alarak, itiraza ilişkin konu ve konuyla ilgili söylediklerinin tutanaklara geçirilip, geçirilmediğini öğrenmek istediğini söyledi. Bunun üzerine Akbıyık, sürekli müdahalenin yakışık olmadığını belirterek, “Burada yapılan her şey komisyon tutanaklarına geçiriliyor” dedi. Daha sonra İhale Komisyonu Başkanı Akbıyık, ihalenin belli bir aşamasının da bu şekilde sonuçlandığını ifade ederek, bundan sonraki sürecin bakan ve bakanlar kurulunun takdirinde olacağını söyledi.

İstanbul-İzmir yolu 140 kilometre kısalacak

Projenin şimdiye kadar Türkiye’de yapılan en büyük inşaat ihalesi olduğunu belirtiliyor. Dünyanın en uzun ikinci köprüsü olma özelliğini de taşıyacak İzmit Körfez Geçiş Köprüsü tamamlandığında 1700 metreyi bulacak.
Türkiye’nin batısında Kuzey-Güney koridorunda ulaşımı rahatlatmak üzere Gebze’den İzmir’e uzanacak bir otoyol ile Körfez’e köprü yapılmasını içeren ihale, firmaların talepleri üzerine daha önce iki kez ertelenmişti. İzmit Körfez Geçişi ve Bursa-Balıkesir-İzmir Otoyolu, Gebze’den başlayacak ve Körfez’i köprüyle geçerek Orhangazi’ye bağlanacak. Bursa üzerinden devam edecek otoyol, Balıkesir’den geçerek İzmir’e uzanacak. Otoyolun uzunluğu 421 kilometre olarak hesaplanıyor. Karayoluyla 6.5 saat olan İstanbul-İzmir arası seyahat proje tamamlandığında 3.5 saate inecek, yıllık 870 milyon lira tasarruf sağlanacak, İstanbul-İzmir arası 140 kilometre kısalacak. Kocaeli’nin Gebze ilçesine bağlı Dilovası beldesi yakınlarındaki Dilburnu ile Karamürsel ilçesinin Hersek burunları arasında yapılması planlanan Körfez Köprüsü, dünya ikincisi olacak. Dünyanın en uzun asma köprüsü 1.990 metreyle Japonya’daki Akashi köprüsü.
Halen dünyanın ikinci en uzun köprü ise 1624 metreyle Danimarka’daki Storebaelt köprüsü. Körfez Köprüsü, bu iki köprünün arasında uzunluğa sahip olacak. Ayrıca, Boğaziçi ile Fatih Sultan Mehmet Köprüsü’nün toplam uzunluğuna eşit olacak.


‘İki teklif arasındaki fark 10-12 milyar dolar’

 İzmit Körfez Geçisi ihalesinde en kısa süreli teklifi veren konsorsiyumda yer alan Göçay İnşaat Yönetim Kurulu Başkan Yardımcısı Erdal Eren ihaleyi değerlendirdi.
Eren, “İki teklif arasındaki fark çok fazla oldu. Demek ki biz sadece teklif vererek bile, yani biz teklif vermeseydik diğer konsorsiyum tek başına o teklifle ihaleyi alsaydı 10-12 milyar dolar daha fazla ülkeye maliyeti olacaktı. Onun için böylesine önemli bir ihalede bu kadar açık farkla ihaleyi kazanıyor olmak bizi gururlandırıyor. Demek ki para fazla kazanmak yerine ülke menfaatlerini daha fazla gözeten bir teklif vermişiz” dedi. Eren rakip konsorsiyumun ihalede usulsüzlük yapıldığına ilişkin iddialarını da reddetti. 

‘Krizde büyük cesaret’
Eren, yedi yılda bitirilmesi taahhüdü bulunan projenin inşaat yatırım tutarının tahminen 6-7 milyar dolar arasında olacağına dikkati çekerek, Körfez geçişinin ilk defa 1994 yılında ihale edildiğini ama sonuçlanamadığını anlattı. Kriz ortamına rağmen bu kadar önemli ve büyük bir projenin yap-işlet-devret modeliyle ihaleye çıkarılmasının bile büyük bir cesaret olduğuna işaret eden Eren, şöyle devam etti:
“İhaleye katılan biri altı, diğeri dört inşaat firmasından oluşan iki konsorsiyumdaki firmalar Türkiye’de yıllarca büyük işler yaptılar. İki konsorsiyum bu işe büyük bir cesaretle yaklaşık 1.5 yıldır hazırlanıyor. Nihayet son zarflar açıklandı ve ihale bu şekilde sonuçlandı. Kendi adımıza, kendi konsorsiyumumuz olarak gerçekten çok iddialı, ülkenin menfaatleri, kamu yararı açısından öbür teklife bakınca çok büyük bir fark var arada. Yaklaşık 13 yıla yakın fark var ve bu aradaki fark yıllık işletme gelirleriyle değerlendirildiğinde 10-12 milyar dolar. Yani iki teklif arasındaki fark ülke için 10-12 milyar dolar daha fazladır.” (aa)

ETİKETLER:

haber

http://www.radikal.com.tr/9414049414040

YORUMLAR

Bu habere henüz yorum yazılmamış.