scorecardresearch.com

Bursa'dan dünyaya elektrikli Doblo

Bursa'dan dünyaya elektrikli Doblo
İtalyan otomotiv devi Fiat, Tofaş'ı elektrikli ticari araç merkezi yapma kararı aldı.

İLKER PEHLİVAN

BURSA - Hızla elektrikli otomobil üretim merkezi olma yolunda ilerleyen Türkiye, elektrikli ticari araçta da dünyada söz sahibi oluyor. İtalyan otomotiv devi Fiat elektrikli ticari araç üretimini tamamen Tofaş’a havale etti. Türkiye’de geliştirilen ilk elektrikli araç olan Doblo EV, 2011 ortasında seri üretime geçerek önce Avrupa’ya ardından da ABD’ye gidecek. Doblo EV dünyada seri üretimi yapılan ilk elektrikli ticari araç olarak satışa çıkacak.

Prototip İtalya’ya gitti
Tofaş, Fiat’ın ilk elektrikli ticari aracı olacak Doblo EV’nin iki prototipini hazırladı.
Prototiplerden birini Fiat’ın İtalya’daki merkezine gönderen Tofaş diğer aracı fabrikada bir grup gazeteciye test ettirdi. Tofaş’ın projeleriyle ilgili bilgi veren İcra Kurulu Başkanı (CEO) Ali Pandır, özellikle hafif ticari araçta Fiat’ın Ar-Ge ve üretim üssü olduklarını belirterek, Fiat’ın elektrikli modele ilişkin araç geliştirmesini de Tofaş’a havale ettiğini açıkladı.

Posta idareleri alıyor
Avrupa’da özellikle posta idarelerinin, tarihi şehirlerin çevreci hafif ticari araçlar konusunda yılda 500 adetlik talebi bulunuyor. Bu talebi de İtalya’daki dönüşüm şirketleri gerçekleştiriyor. Tofaş’ın bu talebi değerlendirmek ve pazardan pay almak istediğini vurgulayan Pandır şöyle konuşuyor:
“Bu görev bize verilince zaten Ar-Ge departmanımız böyle bir projeye başlamak istiyordu ve bu aracı geliştirdi. Bizim hedeflediğimiz, Avrupa’da yılda 500 tane talebin belki 1000-1500’lere çıkması. Bu sayede de bizim bunu küçük bir seri üretim şeklinde fabrikada yapmamız. Zaman içinde bunu dönüşüm yoluyla değil de seri üretim olarak fabrikada yaptığımızda maliyet de ortadan kalkacağı için biraz daha ucuzlayacak. Biz önümüzdeki 1-2 yıl içinde talebin 1500-2000 adetlere doğru çıkabileceğini ancak 10-20 bin’lik talebin hâlâ yakın zamanda gelemeyeceğini düşünüyoruz.’’

Fiorino da elektriklenecek
Elektrikli Doblo geliştirilmesinin Fiat’ın ısrarından ziyade Tofaş’ın proaktif davranmasıyla mümkün olduğunu ifade eden Pandır, Türkiye’deki Ar-Ge teşvikinin de bunda etkili olduğunu söyledi. Ali Pandır, 1.5 yıl önce Fiat ile Doblo ve Fiorino’nun elektrikli versiyonlarının geliştirilmesi konusunda bir anlaşma yaptıklarını, TÜBİTAK ’a başvurup teşvik de aldıklarını anlattı.
Pandır, aynı zamanda Fiorino’nun da elektriklisini geliştirmek için çalıştıklarını söyledi. Elektrikli Doblo için yatırımın devam ettiğini belirten Pandır, aracın prototip maliyetinin 20 milyon avro olduğunu, iki prototip için toplam 40 milyon avro harcandığını açıkladı.
Pandır, elektrikli Doblo’yu geliştirmelerinin bir başka nedenini de şöyle açıklıyor:

‘ABD için elimizde joker’
“Bizim, Doblo’yu ABD’ye ihraç etme planımız vardı. Onu bir miktar durdurduk çünkü pazar gelişimi istediğimiz gibi olmadı. ABD’deki pazar tekrar fizibl hale gelirse, oradaki gereksinimler mutlaka belli oranda aracın elektrikli olmasını gerektiriyor. Dolayısıyla elektrikli Doblo ileriye dönük bizim elimizde joker duruyor.”

10 milyon avro yatırım
Tofaş Ar-Ge Direktörü Kemal Yazıcı da aracın en büyük farkının Türkiye’de geliştirilmiş olması ve ticari araç versiyonda 150 kilometre menzil sunması olduğunu söyledi. Tofaş’ın hedefi 2011 yılının ikinci yarısına kadar aracı seri üretime hazırlamak. Yazıcı, seri üretimi halindeki elektrikli versiyonun maliyet farkını ise şöyle anlattı: “Bugünkü maliyetler çok farklı. Belli bir üretim rakamı hedeflendiğinde ise maliyetler her halde 1’e iki civarında olabilir. Ama teknoloji çok hızlı gelişiyor. Ben o anlamda umutluyum’’ diye konuştu. Yazıcı, 150 kilometrelik menzilin iyileştirilmesi konusunda da çalışmaların devam ettiğini açıkladı. Yazıcı, binli düzeyde gerçekleştirilecek üretim için yatırım maliyetinin 5-10 milyon avro olmasını bekliyor.

Elektrik motorunu Arçelik’le geliştirecek
Ali Pandır elektrikli araç üretimindeki en önemli konunun yerlileştirme olduğunu söylüyor. Kullanılan parçaların yerli olmasıyla birlikte maliyetlerin de ucuzlayacağını vurgulayan Pandır, bu konuda proje başlatacaklarını belirtiyor.
Bunlardan birinin Arçelik ile elektrik motorunun geliştirilmesi konusundaki ortak çalışma olacağını ifade eden Pandır, “Arçelik’in elektrik motorları alanında zaten tecrübesi var. Şu an aracın üzerindeki motor ithal ve 100 bin avro. Arçelik ile geliştirme ortak yapılacak. Üretimin ise nerede yapılacağı henüz belli değil. Bu çalışmayı TÜBİTAK da destekliyor” diyor.

Yan sanayi bitecek mi?
Tofaş’ın elektronik kontrol ünitesi için de bir proje hedefi var. Pandır, en zorunun ise akü olduğunu vurguluyor. Pandır, “Akü konu-sunda ortak bulup teknolojik akü geliştirilmesinin Türkiye’ye gelmesi lazım. Bunu rekabet öncesi işbirliğiyle tüm üreticilerin ortak yapması lazım” diye konuşuyor. Pandır, Türkiye’de elektrikli araçlar için akü veya motor geliştirilmemesi halinde ülkenin şu anda eriştiği yüzde 70’ler seviyesindeki katma değerin yüzde 15’lere ineceğini vurguluyor.
Bu rakam üzerinde sadece elektrik motoru ve akü ile kontrol ünitesi olan elektrikli araçlarda Türk yan sanayicisinin sadece aracın sacını üretmesi anlamına geliyor. Pandır, bu durumda uzun vadede motor ve şanzımanla ilgili yan sanayinin de değişmek zorunda kalacağını anlatıyor.

‘1000 istasyon gerek’
Yüksek devlet desteklerinin de sınırı olduğunu söyleyen Pandır’a göre Türkiye gibi büyük coğrafyalarda en az 1000 istasyona ihtiyaç var. Böyle bir yatırımın finansmanını sağlamak da kolay olmayacak. Pandır, aracın menzilinin 150 kilometreden 300 kilometreye çıkması için de en az 5 yıllık geliştirme zamanına ihtiyaç duyulduğunu vurguluyor.

45 dakikada şarj olup150 kilometre yol gidiyor
Dünyanın ilk seri üretim elektrikli ticari aracı olması planlanan Doblo EV, performansıyla birçok otomobile taş çıkarttıracak. 150 kilometrelik menzile sahip araç 140 beygire yakın gücüyle 100 kilometreye 9.6 saniyede çıkıyor ve 110 km hız yapıyor. Aracın motoru daha hızlısına imkân verdiği halde güvenlik gerekçesiyle hızı sınırlandırılıyor. Doblo EV’nin motoru kaputta, bataryası ise eskiden yakıt deposunun olduğu yerde bulunuyor. 10 yıl batarya ömrü olan Doblo EV, aynı pille 300 bin km yol yapıyor.

Dizelden 110 kg daha ağır
750 kilogram yük kapasitesi bulunan aracın ağırlığı ise 1580 kg. Bu rakamla elektrikli Doblo, benzinli ya da dizel Doblo’dan sadece 110 kg daha ağır. Araçtaki sistemle frene basıldığında ya da araç yavaşladığında da batarya şarj ediliyor. Böylece menzilin yüzde 15 daha uzun olması sağlanıyor.
Normal şarjla 7 saatte dolan bataryalar 45 dakikada hızlı şarj oluyor. Araç elektrikli olunca diğer aktarma sistemleri de değişmiş. Daha önce gücünü motordan alan direksiyon, vites ve soğutma sistemi de artık elektrik motoruna bağlı olarak çalışacak.

bigPara.com

ETİKETLER:

TÜBİTAK

,

haber

http://www.radikal.com.tr/101011810101181

YORUMLAR
(1 Yorum Yapıldı)
Tüm Yorumları Gör

umut verici - jerusalem

gerçekten de umut verici gelişmeler. bu konuda özel sektörün yetenekli gençleri istihdamı ederek 5-10 yıl gibi süreleri daha kısa sürelere çekmesi gerekiyor.