Captiva'nın sürüş dinamiğine 10 üzerinden 10

TV kanallarında 'dedikodu' ve 'sosyete' haberlerinde yer alabilmek için, bir cip sahibi olmak önemli!
Haber: İSKENDER ARUOBA / Arşivi

TV kanallarında 'dedikodu' ve 'sosyete' haberlerinde yer alabilmek için, bir cip sahibi olmak önemli! Bir de sahici 'cip' kullanmak isteyenler var. Geçen hafta perşembe günü test ettiğim Chevrolet Captiva hem pek alımlı hem de 'sahici bir cip!' Yani her iki kategori alıcıya hitap edebilir. Bunlara Sports Utility Vehicle (SUV) deniyor. Yani bir nevi 'spor' hizmet aracı.
SUV'lerin tarihi ABD'de trene, depolara mal ve insan taşıyan 'kapalı at arabaları' ile başlar. Banliyöde yaşama alışkanlığı 'suburban' banliyöcü denilen bir nevi kapalı kamyonet/station wagon karışımı otomobilin yayılmasına sebep olmuştur. Bunlar genellikle otomobil şaselerinin üzerine ahşaptan yapılırdı. 1923'de General Motors'a ait Star araba gövdesi üreticisi firma, Chevrolet ile işbirliği yaparak, ilk 'seri
üretim' UV'yi, hizmet aracı yaptı. 1939'da orduya 4X4 araç yapan Karl Probst'un ürettiği küçük araca çizgi roman Hoş Memo (Popeye) içindeki her yere tırmanabilen 'eugene the jeep' (Cip Öjen!) isimli karaktere benzediği için JEEP adı verildi.
1946'da üretilen Jeep Wagonner, Chevrolet'in UV'sinin başına 4X4 özelliği ile bir 'S' (Sport) eklemiş oldu. Amerika'da bu yıllardan itibaren önde gelen markalar, gerek UV, gerekse SUV üretmeğe başladılar. 1970'lerde büyük Amerikan SUV'leri pazarı ekonomik Japon SUV'lere kaptırdı. Sonunda yeni şartlara uyarak SUV'lerini küçültüp ekonomik yapmaya başladılar.
Chevrolet Captiva, bunların en son yapılmış olanı. GM'in Kore'de kurduğu Incheon'daki GM Tasarım Merkezi'nde tasarlanmış. Buradan uydu ile diğer dört GM tasarım merkezine (Russelsheim Almanya, Warren ABD, Sao Paulo Brezilya ve Melbourne Avustralya) bağlanabiliyorlar. Yani gerek ABD gerekse Avrupa pazarları için geçerli albenili otomobiller yapılabiliyor.
Türkiye'de özellikle Chevrolet ile Daewoo'yu aynı zannedenler için bu detayı yazıyorum. Öte yandan bu markayı ülkemizde efsane yapan 1950/1970 arası modeller de ABD'de değil Belçika'da üretilmişti. Otomotivde önemli olan üretim yeri değil kaliteyi garanti eden markadır.