'Cep'ciler yatırım atağında

Cep telefonlarının kayıt altına alınmasını sağlayan yeni kanunla yasal bir zemine kavuşan GSM sektörü yeni yatırımlara hız verdi. Mobil İletişim Sanayicileri Derneği (MOBİSAD) Başkanı Murat Dursun'un...
Haber: HALE TÜZÜN / Arşivi

İSTANBUL - Cep telefonlarının kayıt altına alınmasını sağlayan yeni kanunla yasal bir zemine kavuşan GSM sektörü yeni yatırımlara hız verdi. Mobil İletişim Sanayicileri Derneği (MOBİSAD) Başkanı Murat Dursun'un verdiği bilgiye göre, bayilerin satışları artarken talebe karşılık verebilmek için yeni eleman almaya başladılar.
Yeni yasal düzenleme sektörde 'mağazalaşma' faaliyetlerini de hızlandırdı. Türkiye'de cep telefonu işiyle uğraşan 15 bine yakın işletme bulunurken işi yasal zeminde yapan bayi sayısı ise 5-7 bin arasında. Yeni dönemde tüketicinin güvenilir ve satış sonrası destek hizmeti olan markalara yönelmesiyle sektör de ya bayilerini kendi markası altında birleştirmeye ya da franchising yoluyla mağazalar açmaya başladı. Bunlar arasında GenpaTech, KVK Shop, Ring, Beep ve Walkie Talkie ilk akla gelen zincir mağazalar arasında. Bu mağazalarda cep telefonu ve aksesuarlarının yanı sıra dijital fotoğraf makinesi, MP3 çalar gibi diğer teknolojik ürünler de yer alıyor.
GenPa Tech'ler artacak
Bu yıl içinde zincir mağaza oluşumlarının hızlandığını ve 2006 yılında pazarda başka yabancı markaların da olmasını beklediklerini söyleyen C5 Genel Müdürü Serhat Özeren, "Yeni oyuncularla beraber rekabet daha da artacak. Bir marka çatısı altında olmayanlar bu ortamda zorlanacak. Çünkü son kullanıcıya yönelik kampanya süreçleri de etkili olacak" dedi.
C5 olarak İstanbul, Ankara, İzmir, Antalya, Tekirdağ, Van gibi illerde 48 adet Ring perakende zincir mağazasıyla hizmet verdiklerini belirten Özeren, yıl sonuna kadar bu rakamı 60'a çıkaracaklarını açıkladı. Ring mağazalarında 50 ana grupta 500 çeşit ürünün satıldığını ve yılda 70 milyon avro ciroya ulaştıklarını da aktaran Özeren, "Cep telefonu dışında mobil yaşam ürünlerinin hepsiyle de ilgileniyoruz" diye konuştu.
Tüketicilerin cep telefonlarının ithalatçı firması ya da faturasıyla ilgili olarak daha hassas olduğunu da hatırlatan Serhat Özeren, kayıt için yıl sonuna kadar süre olmasına rağmen bazı bölgelerde tezgâhlarda satılan cep telefonu satıcılarının önemli bir kısmının piyasadan çekildiğini de sözlerine ekledi.
Bu yıl ilkini açtığı Beep mağazasıyla zincir mağazacılığa adım atan STS ise yıl sonuna kadar 5-6 mağaza açmayı, 2006'da ise her ay 1 mağaza açmayı hedefliyor. Gelecek yıl franchising vererek büyümeyi planladıklarını açıklayan STS Pazarlama Müdürü Metin Milli, "650'ye yakın bayimiz var. Başta bu bayilerimizi Beep markası altında birleştirmeyi, ardından yeni yatırımcılara yönelmeyi planlıyoruz" açıklamasını yaptı.
Beep'te amaçlarının tüketiciye kullanabileceği teknolojiyi satmak olduğunu vurgulayan Milli, şunları söyledi: "Teknoloji ürünleri alırken tüketicilerin çoğu yeterli bilince sahip değil. Müşteriyle bire bir ilişki kurarak ihtiyaca uygun ürünler satmak istiyoruz."
GenPa Tech markası altında sekiz mağaza ve 29 corner'ı bulunan GenPa da bu yıl mağaza sayısını artırmak için atağa kalkıyor. GenPa Tech'lerin sayılarının geçmişe göre daha hızlı artacağını vurgulayan GenPa Tech Mağazalar Müdürü Uygar Azak, "Francihising yoluyla da büyüyeceğiz"dedi.
Sektöre yeni giriş yapan Dora İletişim ise mağazacılıktaki markası Walkie Talkie'nin ilkini İstanbul Avcılar'da açtı. Yetkililerin verdiği bilgiye göre, altı ay içinde mağaza sayısı 20'ye çıkacak.
'Operatör etkin olacak'
5392 sayılı yasa sayesinde sektöre kaçağın önlendiği yasal bir zemin oluşturulduğunu vurgulayan MOBİSAD Başkanı Murat Dursun, bunun yeni yatırımların önünü açtığına dikkat çekti. Bundan sonra piyasada operatörlerin daha etkin hale geleceğini hatırlatan Dursun, Avrupa'da uygulanan düşük fiyata telefon ve uzun süreli abonelik paketlerinin artık Türk tüketicilerine de sunulabileceğini ifade etti.
Tezgâh kapanıyor
Dursun ayrıca, kaçağın önlenmesi sayesinde artık tüketicilerin yasal satış noktalarına yöneleceğini bunun da işletmeler arasında rekabet yaratacağı için mağazalaşma anlamında ciddi adımların atıldığını kaydetti. Dursun, şimdiden pazardan 1000'e yakın tezgâhla mal satan kişinin çekildiğini de sözlerine ekledi. Murat Dursun, yeni dönemin sektörde yerli üretimin ağırlığını artıracağını hatırlatarak şunları söyledi: "Bu konuda Raks, Arçelik, Vestel, Aselsan gibi Türk markaları ve Ulaştırma Bakanlığımız ile devamlı toplantılar yapıyoruz."