Çin hem rakip hem alıcı

Alarko Carrier tüm sektörün korkulu rüyası haline gelen Çin'le bir yandan rekabet ederken bir yandan da ona mal satmayı başarıyor. Şirket, Çin'e ilk aşamada 200 bin dolarlık küçük miktarda klima satışı yaparken yeni siparişler almaya başladı.
Haber: HALE TÜZÜN / Arşivi

İSTANBUL - Alarko Carrier tüm sektörün korkulu rüyası haline gelen Çin'le bir yandan rekabet ederken bir yandan da ona mal satmayı başarıyor. Şirket, Çin'e ilk aşamada 200 bin dolarlık küçük miktarda klima satışı yaparken yeni siparişler almaya başladı.
Türkiye'deki Çin malı klimalar nedeniyle zor duruma düşen üreticilere karşın Alarko Carrier, Çin'le evlerde kullanılan küçük tipteki klimalarla rekabet etmek yerine onlara mühendislik ve sistem kurulmasını gerektiren klima ve ısıtma cihazı satıyor.
Klima denince basit ürünlerin geldiğini söyleyen Alarko Carrier Genel Müdürü Önder Şahin, "Ama klimalar tip tip. Daha çok evlerde kullanılan küçük klimalar Çin'den geliyor. Çünkü orada çok fazla üretiliyor ve fiyatları hesaplı. Ama daha teknoloji gerektiren, büyük mekânlarda kurulması gereken çatı kliması gibi ürünler ise Çin'in uzmanlığı değil. Bunları dışardan almak zorunda. Biz de bunu görerek Çin'e bu konuda girişimde bulunduk. Gerisi gelir" dedi.
Hedef 30 milyon dolar
Çin'in yanı sıra İngiltere'den Birleşik Arap Emirlikleri'ne, Hırvatistan'dan Şili'ye kadar geniş bir coğrafyada ihracat yaptıklarını hatırlatan Şahin, "3-4 milyon dolarla başladığımız ihracatımız geçen yıl 22 milyon dolara yükseldi. Bu yıl da 25 milyon doları geçecektir. Hedefimiz ilk aşamada 30 milyon dolar. Özellikle Carrier'ın çatı klimasının üretim ve ihracat hakkını bize vermesi bizim ihracatımıza doping olacak" diye konuştu. Çatı klimasında tam kapasite üretime geçtiklerinde 2006 yılında 5 milyon dolarlık yeni bir iş hacmi elde edeceklerini aktaran Şahin, "170 milyon dolarlık iş hacmimiz içinde küçük görünebilir ama bulunduğumuz coğrafyada bizim gücümüzü artıracaktır" açıklamasını yaptı.
Kaloriferli konut oranı yüzde 20
Alarko Carrier olarak ihracattaki gelişimin yanı sıra iç pazarda da büyümeye devam ettiklerini vurgulayan Önder Şahin, şunları söyledi:
"Bu yıl yüzde 10'nun üzerinde büyümeyi planlıyoruz. Ayrıca yeni yatırım kararlarını da devreye soktuk. Radyatör fabrikamızın kapasitesini iki katına çıkarmak için 12 milyon dolarlık bir yatırım yapıyoruz. Avrupa, Ortadoğu ve Afrika bölgesinde Fransa, İtalya ve Birleşik Arap Emirlikleri'nin ardından yaratılan katma değer açısından dördüncü sıradayız."
Türkiye'nin turizm ve telekomünikasyon alanında gösterdiği gelişme ile inşaat sektöründeki canlanma da ısıtma-soğutma cihazı üreticilerini hareketlendirdi. Bu sektörlerde ısıtma-soğutma cihazlarının yoğun olarak kullanılması ve talebin her geçen gün artması üreticilerin kapasite artışına gitmesine neden oluyor. Türkiye'de halen kaloriferle ısınan konut sayısının toplam konutların ancak yüzde 20'sini oluşturmasının sektörün önünü açacak diğer bir faktör olduğunu açıklayan Alarko Carrier Genel Müdürü Önder Şahin, "Türkiye'de program dahilindeki illere doğalgaz verilmesiyle sektörümüzün gelişimi daha da artacak. Bu 1.5 milyon kombi, 400 binden fazla doğalgaz sobası demek. Türkiye'de iklimlendirme sektörünün önü çok açık" dedi.