Çin stratejisi 'Ten'e yaradı

Tekstilde Çin tehlikesini ve yabancı markaların pazar kapma heveslerini önceden gören Ten, stratejisi sayesinde hem Türkiye pazarında hem de yurtdışında kendi markasıyla zirveyi zorluyor.
Haber: HALE TÜZÜN / Arşivi

İSTANBUL - Tekstilde Çin tehlikesini ve yabancı markaların pazar kapma heveslerini önceden gören Ten, stratejisi sayesinde hem Türkiye pazarında hem de yurtdışında kendi markasıyla zirveyi zorluyor. Dört yıl öncesine kadar ağırlığını ihracata veren ve toptancılar kanalıyla Türkiye'de satış yapan Ten bu çalışma stilini baştan aşağı değiştirdi. İhracatını durduran ve toptancı kanalını kapatan Ten, kendi mağazalarını açarak ve bölge müdürlükleriyle tüketicisine ulaşmaya başladı. 12 mağaza açan ve yıl sonuna kadar 80 mağaza açmayı hedefleyen Ten, çalışmaları sayesinde markalı ürünler arasında pazar payını yüzde 60 düzeyine çıkardı.
Ten ve diğer markaları Loliten, Love, Edora, Babyten ile iç çamaşırından terliğe, gecelikten çoraba kadar bir aile için gerekli tüm iç giyim ürününü aynı çatı altında sunan Ten, iki hafta içinde de markasını Moskova'ya taşıyacak. İlk aşamada Moskova Boyner mağazalarında satılacak Ten ürünleri, birkaç ay içinde bu şehire açılacak Ten mağazalarında da Rusların beğenisine sunulacak.
Bakü'ye de mağaza
Moskova'da bu yıl sonuna kadar 5 mağaza açacaklarını söyleyen Ten Yönetim Kurulu Başkanı Deha Orhan, "Dekorasyonu devam eden Azerbaycan Bakü'deki mağazamız da yakında devreye girecek. Moskova'da 10 mağazaya ulaştığımızda da Romanya, Ukrayna gibi ülkelerde Ten mağazalarını açacağız" dedi.
Moskova'nın iç giyim açısından önemli bir pazar olduğunu vurgulayan Orhan, "Moskova'da 5 değil 155 mağazaya bile yer var. Çünkü Rusya'daki kadınların iç giyim tüketimi Türkiye'nin 8 katı. Nüfusları da 200 milyon seviyesinde ve nüfusun büyük çoğunluğu kadın" diye konuştu.
Türkiye'de kişi başına sutyen tüketiminin yılda 3-4 ile sınırlı iken ABD'de bu rakamın 18 olduğunu, Rusya ise 15-18 adet seviyesinde olduğuna değinen Orhan, 3-4 yıl sonra da İtalya, Almanya, İspanya gibi ülkeleri hedeflediklerini açıkladı.
Hedef yüzde 50 büyüme
Orhan'a göre, Türkiye'de hükümetlerin devamlı kemer sıkma politikasını benimsemeleri nedeniyle 'harcama kültürü' yok. Özel günlerde dünyadaki mağazaların cirosu 4 kat artarken Türkiye'de satışların sadece yüzde 5-10 düzeyinde arttığını belirten Orhan, "Ancak tüketici harcamadan ekonominin çarkları dönmez. Fabrikadaki bir işçi benim malımı almazsa ben üretemem, üretemeyince zarar eder işçi çıkarırım, o işçi de tüketimden çıkınca başka esnaf zora girer. Bu bir döngü ama kimse farkında değil" dedi.
Dört yıl önce hazırlanan stratejinin sonuçlarını görmeye başlayan Ten, son iki yılda yüzde 35 düzeyinde büyürken bu yıl yüzde 50'nin üzerinde büyüme planlıyor. Bu büyümede mayo pazarına da girmelerinin katkısı olacağını aktaran Orhan şunları söyledi:
"Mayoda istediğimiz sonuçları elde edersek büyümemiz daha da hızlanacak. Ayrıca gecelik grubunda atılımımız var. Önümüzdeki yıldan itibaren de İtalya'ya fason çorap ürettireceğiz. 2004 yılını 24 milyon dolarlık ciroyla kapattık. Moskova'daki büyümemiz beklediğimiz hızda giderse yüzde 50 artmasını beklediğimiz ciromuza bu pazardan 3 milyon dolarlık katkı olacak."
Kayserililer iç çamaşır düşkünü
2006 yılında sektördeki 50'inci yılını kutlayacak olan Ten, bu süre içinde neredeyse Türk iç giyim pazarının veri bankasını da kurmuş. Deha Orhan bu veriler arasında şunlara dikkat çekiyor:
"Sektör için Kayseri önemli bir şehir. Nüfusu az ama en çok iç giyim ürünü satılan şehir de burası. Ten markamız tüm şehirlerde ilgi görürken Samsun ve Trabzon'da ise genç gruba hitap eden Loliten isteniyor."