Çin'i Beko'yla fethediyor

Arçelik, birçok şirketin ve sektörün korkulu rüyası olan Çin'de yatırıma hazırlanıyor.

İSTANBUL - Arçelik, birçok şirketin ve sektörün korkulu rüyası olan Çin'de yatırıma hazırlanıyor. Yılbaşında bu ülkeye bulaşık makinesi ihracatına başlayan şirket nisan ayından itibaren çamaşır makinesi satışına da başlayacak. Bu yıl içinde Çin'de yatırım yapma kararını da vermeyi planlayan şirketin rotasında ABD var. Şirket Çin'de yatırım yaparsa Kuzey Amerika'ya buradan uygun fiyatlı ürün gönderme imkânına sahip olacak. Çin'de Beko markasını kullandıklarını ve test amacıyla 50 bin adetlik ürün ihraç edeceklerini belirten Arçelik Genel Müdürü Aka Gündüz Özdemir, "Bu da ilk aşamada 20 milyon avro'luk ciro demek" dedi.
Arçelik'in 2005 yılı faaliyet sonuçlarının değerlendirildiği toplantıda konuşan Aka Gündüz Özdemir, Arçelik'in geçen yılı 3.1 milyar avro ciroyla kapattığını ve net kârını da yüzde 6.1 artışla 187 milyon avroya yükselttiğini açıkladı. Özdemir, elde edilen karın tamamına yakınının 'faaliyet kârı olduğuna dikkat çekti.
27 ülkede Arçelik'in kendi markalarıyla yurtdışı pazar payının yüzde 9'a ulaştığını vurgulayan Özdemir, geçen yıl yüzde 10'luk büyüme ile konsolide olarak 8 milyon 279 bin adet ürün satışı gerçekleştirdiklerini ifade etti. İki yılda satışlarda yüzde 50 büyüyen Arçelik'in Electrolux, Whirpool, Indesit gibi uluslararası rakipleri arasında vergi sonrası kârlılığını artıran tek şirket olduğunu belirten Özdemir, net kârda da son iki yılda ciro büyümesinin iki katı büyümenin söz konusu olduğunu söyledi.
ABD'ye ürün yaz başında
Özdemir, 2005 yılında 135 milyon avro olan yatırım tutarının bu yıl 125 milyon avro düzeyinde olduğunu, 5 yıl içinde her yıl en az 100 milyon avro yatırım yapmayı öngördüklerini açıkladı.
Arçelik'in şu andaki piyasa değerinin 3.7 milyar dolar olduğunu hatırlatan Özdemir, yıl sonunda 3.5 milyar avro ciro ve adetsel bazda yüzde 14'lük büyüme öngördüklerini sözlerine ekledi. Çin'deki yatırımlarının ilk adımını Şangay'da satış ve pazarlama şirketi kurarak attıklarına da değinen Özdemir, şöyle devam etti: "Çin'de bazı niş pazarlarda birtakım fırsatlar gördük. Biz araştırmalarımızda şunu gördük; Çin'de faaliyet gösteren ve başarı sağlayan her işletme, emin olun Çin dışından gelmişse muazzam bir performans sağlayacak potansiyeli yakalamış durumda. Bu yıl içinde muhtemelen Çin'de yatırım yapma kararı alacağız."
Çin'in özellikle tekstilcileri çok zorladığını hatırlatan Özdemir, "15 gün önce Çin'deydim. Şanghay semt pazarında dolaşırken dünyaca ünlü ve görünüm olarak kaliteli markaların taklit montları 10 dolara satılıyordu. Bunu, sadece ucuz işgücüyle açıklamak mümkün değil. Anlayamadığımız birtakım dinamikler var" dedi. Özdemir, hedef pazarlardan birinin ABD olduğunu hatırlatarak, pazara uygun ürettikleri bulaşık ve çamaşır makinelerinin testlerinin olumlu sonuçlandığını aktardı. Özdemir, yaz başında ABD'ye ürün sevk etmeye başlayacaklarını açıkladı.
'Premium marka arıyoruz'
Satın alma ve ortaklıklara açık olduklarını söyleyen Aka Gündüz Özdemir, "Biz üç yıldır premium bir marka arayışı içindeyiz. Batı'da fiyatı üst seviyede tutabileceğimiz bir markayı bünyemize katmak içini uğraşıyoruz. Olmazsa başka türlü birleşmeyle şirketimizi büyütmek istiyoruz. Bunun temelindeki ana dinamiklerden biri, satın alma avantajlarını yakalayarak rekabetçiliğimizi artırmak" dedi.
Özdemir, kurdaki gelişmelerle ilgili olarak ise "Bizce hiçbir şekilde kura müdahale edilmesi doğru değil. Biz, ısrarla fiyatın serbest piyasada oluşmasından yanayız" açıklamasını yaptı.