Çırak Sabri'ydi marka oldu

Babası gibi rençber olmamak için 10 yaşında Malatya Pötürge'den İstanbul'a kaçan Sabri Özel, geçen 35 yılda tekstil sektöründe kendi adını taşıyan markasıyla hem Türkiye'de hem yurtdışında söz sahibi oldu.
Haber: HALE TÜZÜN / Arşivi

İSTANBUL - Babası gibi rençber olmamak için 10 yaşında Malatya Pötürge'den İstanbul'a kaçan Sabri Özel, geçen 35 yılda tekstil sektöründe kendi adını taşıyan markasıyla hem Türkiye'de hem yurtdışında söz sahibi oldu.
Küçük yaşta geldiği İstanbul'da önce triko atölyelerinde çırak olarak çalışan 19 yaşına geldiğinde ise ustabaşı olan Sabri Özel'i patronluğa taşıyan ise 1969'da Yeşildirek'te 2 bin 500 lira sermayeyle kurduğu 5 metrekarelik Özel Triko. 1980 yılına kadar fason olarak üretim yaptığını, 1981 yılından itibaren ise Sabri Özel'i kurarak kendi markasıyla üretime başladığını söyleyen 'Sabri Özel, "İmkânsızlıklar insanı imkân sahibi yapıyor. Malatya'dan İstanbul'a geldiğimde artık dönüş olmadığını biliyordum. Çünkü kendimize ait arazimiz olmadığı için başkalarının arazisinde işçi olarak çalışmaktan başka da çarem yoktu. Önce bir iç çamaşırı lastiği üretimi yapan atölyeye girdim. Süs eşyaları atölyesi, matbaa derken son olarak triko atölyesinde çırak olarak işe başladım 19 yaşında ise ustabaşılığa kadar yükseldim." dedi.
Özel Triko'nun ardından Sabri Özel markasıyla üretime geçtiğini vurgulayan Özel, "Dördü Anadolu'da olmak üzere Türkiye'de 9, Moskova'da ise 2 mağazamız faaliyette. Ayrıca 585 noktada ürünlerimiz satılıyor. Üretimimizin yüzde 30'unu Avrupa'da 12 ülkeye ihraç ediyoruz" diye konuştu.
Şirket olarak, 26 bin metrekarelik alanda yılda 600 bin adet triko, 70 bin adet takım elbise, 140 bin pantolon, 360 bin gömlek, 200 bin erkek ve 150 bin adet de kadın tişört üretimi yaptıklarını belirten Sabri Özel, 800 kişiye de iş imkânı sağladığını aktardı.
'Çin'i Avrupalı tehdit yaptı'
Erkek triko üretimiyle girdiği sektörde bugün erkek-bayan triko, tişört, gömlek, pantolon ve takım elbise gibi geniş bir ürün yelpazesine sahip olan Sabri Özel, ABD'de ise 'Angel by design Sabri Özel' markasıyla bu ülkeye yılda 20-40 bin parça bayan giyim ürünü satıyor. Türkiye'de 2007 yılına kadar 50-60 mağazaya ulaşmayı hedefleyen Sabri Özel'in yurtdışındaki planı ise 30 mağaza açabilmek.
ABD, Hollanda, Almanya, Polonya, Ukrayna, Çek Cumhuriyeti gibi birçok ülkeye ihracat yaptıklarını vurgulayan Sabri Özel, İran ve Türk cumhuriyetlerinde çalışmak için doğru zamanı kolladığını da açıkladı.
Yurtdışında pazarı tanımadan mağaza açmanın yanlış olduğunu, bu yüzden adımlarını dikkatli attıklarını vurgulayan Özel, şunları söyledi:
"Bir aralar yurtdışında mağaza sayımız 16'ya çıkmıştı. Moskova'da bile bir dönem 8 mağazaya ulaşmıştık ama orada kiralar çok yüksek ve para kazanamıyorduk. Sayıyı ikiye düşürdük. Moskova'da müşterilerimize lojistik destek verecek bir dağıtım merkezi kurduk. Bu sayede verimliliğimizi artırdık. Tabii bu noktaya gelirken de 2-3 milyon dolar zarar ettik. Bu yüzden yurtdışına açılırken 'önce pazar oluşturmalı' prensibini benimsedik."
Yurtdışında mağaza açmayı hedef olarak gören Sabri Özel, Türkiye dışında üretim tesisi yatırımına sıcak bakmıyor. "Yurtdışına mal satalım ama Türkiye'de üretelim" diyen Sabri Özel'e göre Türk ithalatçıların da özellikle Çin konusunda daha hassas ve milliyetçi olması gerekiyor. Mesleği öğrendiği ustası da bir Çinli olan Sabri Özel, Çin'i tehdit haline getirenin Avrupa olduğuna inanıyor. Dünya Ticaret Örgütü'nün Çin'in hızlı organize olamayacağına inandığını öne süren Özel, "10 bine yakın Avrupalı Çin'de partnerlik yaptı. İşi Çinlilere öğrettiler. Şimdi Çin de bunu kullanıyor" dedi.